zuinig zijn op spullen

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 9 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Wij zijn beiden opgegroeid met de boodschap zuinig te zijn op je spullen, dit is ook iets dat we aan de kinderen proberen mee te geven.

    Maar ik merk ook dat ik soms te zuinig ben op voornamelijk kleding en schoenen.

    De kinderen krijgen regelmatig wat kleding en schoenen van mijn schoonmoeder. Het gaat hier dan om merk kleding en duurdere schoenen (over de 100 euro, dit jaar voor de verjaardag gekregen).
    Ik ben hier erg blij mee en erg zuinig op.

    Het resultaat is dat deze kleding bijna niet gedragen is wanneer het te klein is en ik dit dan doorgeef aan mijn nichtjes (heb het zelf gekregen en maak dan liever mijn nichtjes blij dan dat ik het verkoop). Vervolgens zie ik dan op facebook de meest schattige foto's van mijn nichtjes in hun "nieuwe" kleding.

    En dan denk ik wel eens, ik had het ze veel vaker aan moeten trekken. Maar zodra ze het aan hebben maak ik me alleen maar druk om vlekken en beschadigingen.

    Nu heeft mijn schoonmoeder mij de wacht aangezegd en ze heeft er ook gelijk in hoor. Laat ze het gewoon dragen, juist de kleding van hogere kwaliteit zou er toch tegen moeten kunnen.

    Ondertussen vraag ik mij af of ik hierin dan zo raar ben.

    Op mijn eigen kleding ben ik trouwens ook zo zuinig (mijn man ook), het duurdere ligt netjes in de kast te wachten op feestjes (die er bijna nooit zijn). Mijn man heeft met lood in zijn schoenen afgelopen weekend zijn poloshirt in de prullenbak gegooid omdat er na 7 jaar een gat in zat.

    Vandaag met moeite de kinderen hun nieuwe schoenen aangedaan naar school (met in mijn hoofd al de plaatjes van zwaar bekraste schoenen als ze terug komen)
     
  2. Annalise74

    Annalise74 Fanatiek lid

    6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Nee hoor je bent zeker niet de enige.
    Ik ben ook heel zuinig op spullen.
    Maar mijn man is een stuk makkelijker en vindt altijd dat ik overdrijf.

    Helaas zijn mijn zoontjes 1000% het tegenovergestelde en slopen de hele boel. Hun kleding en speelgoed, alles wordt gesloopt, terwijl ik zo mijn best doe om ze te leren om zuinig te zijn.
    Speelgoed wat van mij was als kind en dus al ruim 30/35 jaar oud is, is in no time gesloopt, wat ik dus niet meer aan mijn kids geef.

    Het ligt dus op zolder stoffig te worden en er wordt niet mee gespeeld.... ook zonde eigenlijk.

    Ik begin nu langzaamaan wat makkelijker te worden.

    Ik pak het speelgoed af als ze er te wild mee zijn en probeer het later opnieuw. Zo leren ze toch een beetje zuinig te zijn op spullen.

    En dure kleding waar ik TE zuinig op ben geweest bij de eerste, draagt nu de 2e, en die mag het gewoon vies maken.
    Er komt nl toch geen 3e meer....
     
  3. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben wel zuinig op mn spullen maar niet perse op kleding. Moet wel zeggen dat ik nooit dure kleding koop.
     
  4. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Hier precies hetzelfde. Zelf koop ik af en toe wat dure kleertjes, maar dan durf ik het amper bij ze aantrekken en lopen neefjes en nichtjes er later wel leuk in.

    Mijn man en ik zijn ook allebei zuinig op onze kleding en dragen het ook tot het niet meer goed is of wel heel erg uit de mode is.

    En dat met speelgoed slopen ken ik ook. Ze hebben beiden een nieuwe fiets gekregen en ze zien er niet meer uit. Handremmen eraf gesloopt, standaard stuk, lampen eraf... En zo ook in huis, witte strakke muren en een groot stuk bos in de tuin, is geen goede combi :(
     
  5. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Ik herken het hoor. Maar ik heb op een gegeven moment tegen mezelf gezegd: het is zonde dat mijn dochter die goedkope kleertjes voor "elke dag" heel vaak draagt en die mooie kleertjes waar ik meer geld voor neer heb gelegd (omdat ik ze zo super leuk vond) bijna nooit aan heeft. En het stomme is ook nog eens dat die meeste goedkope kleertjes maar weinig blijvende schade ondervinden van het dagelijks gebruik. Nu draagt ze dus alles. Natuurlijk zal ik haar mooiste kleren niet snel aan doen naar het kdv, maar wel gewoon op andere doordeweekse dagen. De meeste vlekken krijg ik wel weer uit kleding - ossegalzeep, vlekkenverwijderaar en weken in biotex doen wonderen - en als dat een enkele keer niet lukt is dat pech. Maar dan heeft ze er in ieder geval veel plezier van gehad.

    Edit: Overigens koop ik nooit echt heel dure kleding. Als ik het over dure kleding heb, bedoel ik bijvoorbeeld een jurk van 25 euro. (Ik weet het, dat is voor sommigen wel degelijk veel geld, maar ik koop geen hele dure merkkleding ofzo.)
     
  6. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.986
    1.805
    113
    Provincie Groningen
    Ik ben wel zuinig op kleding.
    Ze mogen alles best aan, ook de duurdere dingen.
    Maar als ze buiten gaat spelen krijgt ze bijvoorbeeld toch iets anders aan waarvan ik het minder erg vind als er een vlek inzit die er niet meer uit gaat.
     
  7. NooNoo

    NooNoo VIP lid

    18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Het ligt er aan, de waarde zit voor mij niet per definitie in geld. Ik gebruik alles gewoon, ga er normaal mee om en ben niet lang rouwig als er iets stuk gaat, temeer omdat ik er dan wel van genoten heb.
     
  8. Sila24

    Sila24 Niet meer actief

    Nee ik vind je extreem eerlijk gezegd, het zijn kinderen en ik vind dat die best mogen spelen zonder steeds te denken dat hun mama boos wordt als ze vlekken in hun kleding krijgen
     
  9. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Ik heb een dochter van 6 en een zoon van 8 en mijn ervaring met kleding is dat er zeer zelden een vlek in is gekomen die ik er nìet uitkrijg. Dus dit geld ook voor de mooie en dure kleren die ze ook gewoon naar school aankrijgen. Tenslotte heb ik het daarvoor gekocht/gekregen. Ik heb liever dat ze het 3 maanden goed gedragen hebben en dat er dan wat mee gebeurt, dan dat het in de kast blijft liggen omdat je bang bent dat er misschìen een vlekje inkomt. Volgens mij gooi je op die manier je geld namelijk nog meer weg, omdat je er dus helemaal niets mee doet. Dat is pas zonde;)
     
  10. Joes1

    Joes1 Actief lid

    16 jun 2013
    315
    1
    0
    Ik vond je overdreven hierin en geef je schoonmoeder gelijk. Bovendien heb je een wasmachine om de evt vlekken er weer uit e wassen. Wat je misschien wel kan doen is meer bijzondere momenten creëren om zo vaker je duurdere kleding aan te doen. Zonde als mooie kleding alleen maar in de kast gezien mag worden.
     
  11. happyglow

    happyglow Fanatiek lid

    18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Hier kopen we tegenwoordig Zeeman maar we hebben een tijd gehad dat de kast vol hing met vingino, gaastra e.d. Ben er zuinig mee maar heb er nooit een probleem van gemaakt als ze terug kwamen onder het zand o.i.d. Een kind moet gewoon spelen hou er echt geen rekening mee welke kleding ze aan hebben.

    Enige waar ik er extra zuinig op ben is met eten, bij pasta ofzo doe ik een slabber aan die nog net de schoenen niet bedekt :D

    Verder was ik alle vlekken er wel uit en vind het niet zo boeiend. Als het kapot is dan is het kapot maar wat hier al gemeldt werd, duurdere kleding gaat zelden kapot (bij mij in iedergeval) Ik heb de kleding van de oudste nu bij de jongste aan en zoals het er nu uit ziet kan het gewoon door naar de volgende zonder gaten o.i.d. en heb het nooit uit gelaten omdat ik bang was voor vlekken o.i.d....
     
  12. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik ben redelijk zuinig op spullen maar gebruiksvoorwerpen en dat is kleding, die gebruik ik gewoon en laat ik gewoon gebruiken. Kinderen worden nu eenmaal vies. Ok... een burberry jurk zal niet aan gaan naar de speeltuin maar verder? Ach, ik koop het niet voor een ander.

    Hier geen Zeeman ed maar wel veel V&D en H&Mbijvoorbeeld naast duurdere kleding.
     
  13. Delta

    Delta Niet meer actief

    Ik vind altijd, je kunt er wel zuinig op zijn, maar om het nou niet (vaak) te dragen vind ik ook zo zonde!
     
  14. MamavanM1

    MamavanM1 Fanatiek lid

    23 jan 2013
    1.347
    0
    0
    Overijssel
    Ik snap de gedachte wel, maar als je logisch nadenkt is het gewoon jammer van 't geld. (of van je schoonmoeder haar geld) Ze geeft haar kleinkind leuke kleren om haar dus daadwerkelijk in die leuke kleertjes te zien, en dan ziet ze het nog niet! :p

    ik snap t wel hoor, maar misschien moet je gewoon die knop even omzetten. ;)
     
  15. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik heb dat ook wel behoorlijk.
    Laatst waren we bij een nichtje en die heeft een binnentuin bij haar appartement en de kids konden lekker buiten spelen.
    Helaas toen we naar huis gingen ontdekte ik een gat in Alyssa dr bijna nieuwe jurk.
    Zij is op nieuwe jurken net zo zuinig als im dus ze was verdrietig.
    Alyssa vind heeft ook best veel witte kleding (meeste gekregen) maar ze heeft het bijna nooit aan omdat ik bang ben dat er vlekken in komen die ik er niet meer uit krijg.
    Vandaag naar school haar (nog bijna nieuwe) roze broek met een wit tuniekje erop aan gedaan. Ben benieuwd.
    Bij daymian weet ik gewoon dat ik hem altijd kleding aan moet doen waar wat mee mag gebeuren. Tis een echte jongenzeg ik altijd.

    Liefs doris
     
  16. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Als ik je verhaal lees dan denk ik alleen maar: ""ohh, wat zonde van al die mooie kleertjes die bijna ongedragen weer doorgegeven worden!".

    Nee sorry, ik vind dat kleren gewoon gedragen moeten worden. Ik laat mijn kinderen inderdaad ook niet met duurdere kleren buiten spelen, omdat ik zeker weet dat mijn zoon de halve dag op zijn knieen schuift en er gegarandeerd na 2 keer dragen gaten in komen. Maar er zijn zat andere gelegenheden om ze te dragen, zoals school, visite etc. Dus alles wordt hier gewoon altijd gedragen en ja, ik heb er vrede mee dat de broeken bij mijn zoon maar een paar maanden meegaan.
     
  17. Marijke1982

    Marijke1982 Niet meer actief

    Ik ben wel zuinig op spullen, maar met kleding ben ik niet zo moeilijk.
    Natuurlijk is het zonde als er een vlek/gat in een kledingstuk zit en het weg moet maarja ik vind het nog erger als er iets weg moet wat niet of heel weinig gedragen is.
    Dochter mag van mij aantrekken wat ze wilt, en ja ook naar de speeltuin mag ze dure kleding aan..
     
  18. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Ik doe mijn kinderen kleding aan wat ik leuk vind en ja vaak duur merk maar uit ervaring weet ik wel dat ik deze kleding veel vaker aan kan doen dan bijv. kleding van hema of H&M. (overigens niets mis mee merk het verschil alleen). Ik vind het juist zonde van het geld als het alleen maar in de kast ligt,
     
  19. tresje

    tresje Fanatiek lid

    13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik herken t wel, maar heb ervan geleerd. ik deed aan het eind vh seizoen hun prachtige dure laarzen weg, die er nog zo goed als nieuw uit zagen...
    ik heb nu liever dat ze na een maand er al uitzien alsof ze ze al 3 jaar hebben, dan na het seizoen bijna ongedragen weg doen.
     
  20. MaRita

    MaRita Actief lid

    18 okt 2008
    465
    10
    18
    Helemaal mee eens :)
     

Deel Deze Pagina