Zwager en schoonzus zwanger... ik verdrietig

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Elfi, 28 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elfi

    Elfi Bekend lid

    17 dec 2014
    551
    65
    28
    Hoi meiden,
    Mag ik even van me af praten. Ik voel me zo klote!
    We zijn al zooo lang bezig en eindelijk was ik zwanger afgelopen oktober, maar 6 december heb ik het verloren. :cry:
    Ik heb het er nog steeds moeilijk mee,maar begon langzaam wat op te krabbelen.

    Nu komen mijn zwager en schoonzus net vertellen dat ze in verwachtig zijn.
    Totaal onverwacht voor ons en voelde alsof ik opnieuw onderuit werd getrapt.
    Ik vind het zo moeilijk om hiermee om te gaan. Zo pijnlijk om te zien dat iedereen maar zwanger wordt en kinderen krijgt en wij niet :cry:
    Daarnaast is het zo snel na onze miskraam.
    Ik kan totaal niet blij zijn voor hun.

    Hoe moet ik hiermee omgaan?
     
  2. manootje

    manootje Fanatiek lid

    11 nov 2008
    1.098
    402
    83
    Wat rot van de miskraam! Het zal tijd nodig hebben denk ik. Zelf ben ik ook ons kindje verloren op 6 december, wat toevallig. Ik kan op zich goed omgaan met zwangere een baby's. Maar m'n schoonzusje was precies 6 weken verder dan mij. En ik vind het ook zo lastig! De 20 weken echo en nu babyshower.. Ik moet elke keer even slikken. Al gun ik het ze zeker en zet mij ook volledig in, maar het blijft zo confronterend..

    Dikke knuffel voor jou meis
     
  3. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
     
  4. SJD1988

    SJD1988 Fanatiek lid

    29 okt 2017
    3.144
    3.509
    113
    Vrouw
    Vooral accepteren dat jouw eigen verdriet er mág zijn!

    Het blijft uiteindelijk natuurlijk rete frustrerend...

    Hopelijk kan je, als jullie van de eerste “schrik” zijn bekomen, binnenkort wel blij voor ze zijn. Maar niemand (ik tenminste niet) zal gek opkijken als je niet van blijdschap staat te juichen tot het moment dat jullie op je eigen roze wolk mogen gaan zitten.

    Veel sterkte meis
     
  5. manootje

    manootje Fanatiek lid

    11 nov 2008
    1.098
    402
    83
    @Elfi en @SJD1988 ik heb jullie onderschrift gelezen, wat hebben jullie al veel mee gemaakt:(
     
    Elfi vindt dit leuk.
  6. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.342
    3.628
    113
    Vrouw
    Ohhh meis wat een verdriet. Kan me zo goed voorstellen hoe je je voelt. Herken het zo wat je schrijft.

    De enige tip die ik kan geven, is om wel te blijven praten. Geef aan dat je blij bent voor hen, maar er verder even niet te veel bij betrokken wil worden omdat dat te pijnlijk is. Als ze van jullie houden, zullen ze dat echt wel begrijpen. Wees open en krop het niet op.

    Dikke knuffel!
     
    Elfi vindt dit leuk.
  7. SJD1988

    SJD1988 Fanatiek lid

    29 okt 2017
    3.144
    3.509
    113
    Vrouw
    Helaas wel, blijkbaar is onze les geduld en lange adem nog niet klaar :rolleyes:
     
  8. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Hoi Elfi,

    Wat naar van je miskraam! Ik herken je gevoel wel. Het babygeluk van een ander kan erge pijn doen en heftige emoties oproepen. Het geluk van de één komt bij de ander als een pijn binnen.

    Ik probeerde toch positief te reageren naar de geluksvogels maar ik voelde de pijn. Ik gun het hen maar ook mezelf. Als ik mijn gevoel had gevolgd dan had ik woedend gereageerd maar ik hield mezelf in acht. De ander kan er niets aan doen. Mijn frustratie wil ik niet afreageren op mensen die er niets aan kunnen doen. Ik feliciteer de betreffende mensen maar ga er verder niet teveel op in. Dit om mezelf niet te kwellen.

    Groetjes van Bonna
     
  9. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Ik kreeg ook niet lang na mijn miskraam het nieuws dat mijn schoonzus onverwacht zwanger was
    Was ook een slag in mijn gezicht.
    Al was ik van mijn huidige partner meteen zwanger, ik heb een heel (in)fertilieteitsgescheidenis met mijn ex.

    Ik had wel het geluk dat ik niet veel later ook weer een positieve test vasthad

    Ik duim en hoop mee voor jou dat je snel ook weer goed nieuws krijgt
     
  10. Zuster9203

    Zuster9203 Fanatiek lid

    10 jan 2019
    1.045
    497
    83
    Vrouw
    Begrijp heel goed hoe je je voelt. Ik was tegelijk met mijn schoonzus zwanger, ik 6 weken dan haar. Nu is ons zoontje helaas met 17 weken geboren, maar krijgt zij over een paar weekjes wel een ( vooralsnog) gezond ( 2de) kindje. Ik haat mezelf erom maar ik ben stikjaloers en vind het vreselijk moeilijk...het is niet misgunnen, want echt ik gun het ze, maarja mezelf natuurlijk ook....

    Voor jou zal het nu inderdaad vreselijk moeilijk zijn nu, maar weet inderdaad dat je verdriet er mag zijn! Ze zullen het vast ook wel begrijpen dat dit voor jou even een harde klap is, zou het gewoon bespreekbaar maken als je dat durft. Ik hoop dat je er over een tijdje een beetje in kan berusten, en dat ook jullie heel erg snel goed nieuws hebben! Wat een weg hebben jullie al afgelegd zeg :( het is ook gewoon allemaal niet eerlijk. Sterkte ❤️
     
  11. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.795
    7.126
    113
    Vrouw
    Ik snap je gevoel heel goed... Ik heb in September een miskraam gehad. Ik was tegelijk met 2 vriendinnen zwanger. 5 September had ik de echo waarop bevestigd werd dat het idd een miskraam was. 21 September had ik een babyshower van de ene vriendin, 28 September een babyshower van de andere vriendin. Op de eerste babyshower ben ik op een gegeven moment in huilen uitgebarst. Kon het gewoon echt niet meer tegenhouden. In Oktober 2 keer vlak achter elkaar op kraamvisite. En dat is gewoon zwaar. Zeker net na een miskraam. Maar de juiste mensen begrijpen wel dat het heel moeilijk voor je is. Onthoud dat jouw verdriet er ook mag zijn. Dikke knuffel voor jou ❤
     
  12. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Ach wat naar. Het is ook zo ontzettend zwaar.
    Ik herken het zelf ook, in de 3,5 jaar dat wij voor de 2e bezig waren zijn 3 van mijn schoonzussen zwanger geraakt (van een 3e of 4e ook nog). Ik was ook teveel met mezelf bezig om echt stil te staan bij hun geluk.
    Blijf dicht bij jezelf, gun jezelf jouw verdriet. Het is ook retezwaar, en als je zelf niet in die schoenen hebt gestaan is het ook gemakkelijk te onderschatten hoe het echt is. Ik vond het veruit de meeste zware jaren uit mijn leven.
    Veel sterkte!
     
  13. Elfi

    Elfi Bekend lid

    17 dec 2014
    551
    65
    28
    Dank je wel. Ik snap het gevoel heel goed. Al kan ik op dit moment echt niet blij zijn. Dat komt hoop ik wel, maar nu doet het alleen maar pijn.
    Pijn dat we al 5 jaar proberen, pijn dat het na 5 jaar eindelijk mag lukken en het dan weer kwijt raak en pijn dat het bij mensen om me heen zo makkelijk gaat.
    Ik ben nog veel te verdrietig over de miskraam.

    Jij ook heel veel sterkte!
     
  14. Elfi

    Elfi Bekend lid

    17 dec 2014
    551
    65
    28
    Dat probeer ik te doen, maar weet ook niet meer zo goed wat ik moet voelen. Mijn hoofd overstroomt van verdriet, onzekerheid en boosheid.
    En ik hoop heel heel erg dat ik nog op die roze wolk mag zitten. We hebben nog 2 cryos en dan houd het op, helaas.

    Jouw verhaal is ook lang zie ik. Hopelijk mag jij ook nog op die roze wolk!
    Ook heel veel sterkte!
     
    SJD1988 vindt dit leuk.
  15. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Gelijkaardig verhaal hier minus het lange traject dan. Ik werd in augustus '18 zwanger en tijdens de 12 wekenecho bleek het hartje gestopt te zijn. We hadden het de familie al verteld en moesten dus ook aan iedereen vertellen van de miskraam. Een week later kregen we bericht dat mijn schoonzus zwanger was voor dezelfde week als ons. Ik was zo kwaad en mijn verdriet ging x1000. Ik heb het er heel moeilijk mee gehad tot ik terug zwanger was. Op een onbewaakt moment kijk ik soms naar m'n nichtje en denk dan zo oud had je kunnen zijn, in die fase had je kunnen zitten.. ik kan er nog verdrietig om worden, maar mijn verdriet staat verder los van hun.

    Het omgekeerde is ook gebeurd. Bij de zwangerschap van mijn zoon was ik even ver zwanger als een collega die een miskraam kreeg. Zij reageerde op een heel andere manier naar mij dan ik naar mijn schoonzus, waardoor ik me wel schaam voor de gevoelens die ik destijds had, maar het was gewoon te confronterend. Dus gepaste raad kan ik je niet geven. Maar weet wel dat jullie verdriet en alle gevoelens die jullie hebben er mogen zijn. Ik hoop dat jullie toch nog een mooie baby in jullie armen mogen sluiten.
     
  16. Honeyybell

    26 okt 2018
    79
    74
    18
    Vrouw
    Heel herkenbaar. Ik was tegelijkertijd zwanger met 2 vriendinnen van ons. Toen ging het bij mij met 9 weken fout en bij hun ging alles natuurlijk goed. Ik vond dat zo ontzettend moeilijk. Moest elke keer huilen bij buik foto's of simpelweg een appje waarin gevraagd werd hoe het met mij ging, ik vroeg dan hoe het met hun ging en bij het antwoord moest ik elke keer alleen maar huilen. Het contact is ook enorm verwaterd toen want ik kon gewoon niet meer. Ik kon het niet, blij zijn of lief reageren.

    Toen zo richting het einde van hun zwangerschappen (wat ook het einde van mijn zwangerschap was geweest) besloot ik het heel anders te doen. Als ik babies en zwangerschap in mijn leven hoopte te ontvangen moest ik er open voor staan met een open hart en open armen en vooral met veel warmte en liefde. Dus besloot ik mij er helemaal in te storten. Met veel plezier heb ik toen kraamkados uitgezocht en op kraambezoek geweest. Dit was zo'n enorme opluchting om er zo mee om te gaan. Dit kon pas na een tijd natuurlijk, ik heb uiteindelijk echt wel 5 maanden nodig gehad om te rouwen om de miskraam. Een lichtpuntje, bij de 2e vriendin die bevallen was en waar we meteen langs konden in het ziekenhuis was ik stiekem al 7 weken zwanger van mijn nu naast mij slapende zoontje. Wie weet hielp de instelling. Er was ons namelijk verteld dat het er niet in zat en wij moesten beginnen aan ivf, dit was dus een welkome verrassing. Dat het bij jullie ook zo mag gaan! En, als je tijd nodig hebt om alles te verwerken, neem die tijd! Verdriet heelt met tijd en niemand kan je dat kwalijk nemen! Heel erg veel sterkte.
     
  17. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Ja.. ik begrijp je gevoel heel goed. Je verdriet en misschien boosheid mag er zijn hoor.!de buurvrouw van mijn zus ( woont hier niet ver vandaan) is uitgerekend op dezelfde dag dan mijn 1ste zwangerschap. Voor mij helaas mis gegaan met 7 weken. Ik vind het ook confronterend om haar steeds te zien en te horen praten over alles. Maar ik ken haar niet goed en wilde dus ook niet over mijn eigen dingen praten met haar. Voor die paar keer dat ik haar (toevallig) zie.. en ze is ook gewoon heel aardig. Inmiddels ben ik weer zwanger en merk ik dat ik er beter mee om kan gaan. Maar die uitgerekende datum blijft in mijn geheugen en soms denk ik er nog aan.
    Sterkte! Hopelijk is het toch snel weer raak voor jullie.
     
  18. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Jouw verdriet mag er zijn. Ik kan niet uit ervaring zoals dat van jou praten, maar wel vanuit de andere kant...

    Mijn vriendschap met mijn toenmalig beste vriendin is aan een gelijke situatie kapot gegaan. Zij kon moeilijk zwanger raken en bij mij lukte het 2x snel achter elkaar wel. Zij werd afstandelijker en praatte steeds minder met me. Ze gaf me geen kans haar te steunen omdat ze haar verdriet niet kon/wilde delen.

    Achteraf gezien snap ik haar wel, maar ik heb er nog steeds verdriet van dat ze niet met me praatte als beste vriendin. Ik kon zo ook geen rekening met haar houden omdat ik niet wist wat er in haar om ging.

    Inmiddels heeft zij ook 2 mooie kinderen, maar wij zijn door dit alles zo vervreemd van elkaar dat een hechte vriendschap er niet meer in zit.

    Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat jouw verdriet er echt mag zijn. Maar maak het bespreekbaar, zodat zij in deze situatie ook rekening kunnen houden met jou.

    Dikke knuff. Ik hoop dat het jullie binnenkort ook gegeven is.
     
  19. Elfi

    Elfi Bekend lid

    17 dec 2014
    551
    65
    28
    Ik kon gister even niks zeggen. Moet het even laten zakken denk ik. Misschien dat ik straks wel blij kan zijn.
    Dank je wel!
     
  20. Elfi

    Elfi Bekend lid

    17 dec 2014
    551
    65
    28
    Dank je wel. Ik hoop dat ik kan reageren zoals jij. Nu lukte dat in ieder geval niet.
    Wel sterk dat je hebt kunnen doen trouwens!
     

Deel Deze Pagina