Zwanger, bekkeninstabiliteit en cure tape ervaringen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door L0nneke, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hoi dames,

    Mijn bekkenfysio geeft aan dat ze nog weinig voor me kan betekenen, behalve mij wat losmasseren. De oefeningen die doe ik zo goed mogelijk en daar is eigenlijks niets extra's meer te halen.
    Zoals de titel al zegt ben ik dus zwanger;) en heb bekkeninstabiliteit.
    De fysio stelde voor om evt. te kijken naar de mogelijkheden van cure tape. Ze gaf daarbij wel aan dat er weinig tot niets over bekend is in relatie met zwangerschap (wel t.a.v. bekkeninstabiliteit)
    Nu ben ik me op internet wat meer aan het verdiepen in cure tape en lees eigenlijk overal dat zwangerschap een contra-indicatie is.
    Vooral omdat er dus geen onderzoek is naar de relatie tussen zwangerschap en het gebruik van cure tape.

    Het is de bedoeling dat de cure tape net boven mijn billen horizontaal ter hoogte van mijn SI gewrichten wordt geplakt.
    Aan de ene kant denk ik dus..wat zou dat kwaad kunnen voor het ongeboren kindje. Maar ja, als ik dan weer lees dat 'men' het niet weet en ik dus altijd het risico loop dat het kindje er wat van meekrijgt stelt me weer niet gerust.

    Mijn vraag is dan ook of iemand hier ervaring mee heeft en zo niet, wat zouden jullie doen??
     
  2. limmeke

    limmeke VIP lid

    28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    volgens mij heeft Remmar daar ervaring mee.. ben niet helemaal zeker.. misschien kan je haar een PM sturen
     
  3. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Verder niemand?

    Ik denk overigens dat ik het gewoon ga proberen. Niet geschoten is altijd mis denk ik dan maar!
    Pff, voel me echt moedeloos!
     
  4. Lien78

    Lien78 Fanatiek lid

    15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    Hai, ik ben fysio van beroep en werk veel met curetape. Verder ben ik zelf weer zwanger, en heb mijn benen ingetaped zitten ermee, om kramp tegen te gaan. Werkt redelijk.

    De horizontale SI-tape zou ik niet doen; gaat dwars over je heiligbeen heen, en dat KAN (kán, hoeft niet) irritatie aan je baarmoeder geven.

    Ik zou vanaf je SI via je zij naar je voorste bekkenpunt (laten) tapen, en dat beiderzijds, en uiteraard even strak. Kijken hoe dat voelt. Als het niet gelijk beter voelt, werkt het niet en kan het eraf.

    Heb je al een bekkenband a la de Serola geprobeerd? Da's geen tape, maar die heeft mij bij mijn (stevige, helaas) B.I. tijdens de zwangerschap van S. goed geholpen.

    Sterkte!!
     
  5. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Lien,

    Bedankt voor je info! Ik zal jou tip ook eens met de fysio bespreken. De fysio heeft dit overigens nog nooit bij iemand gedaan (heeft de cursus nog niet zo lang geleden gevolgd)
    Wat je zegt over het horizontaal plakken geeft me dan niet zo'n prettig idee, het kán irritatie leveren..ghmz! Vind het echt vervelend dat er zo weinig over bekend is.

    Bekkenband wilde mijn fysio zo lang mogelijk mee wachten, maar ik zal het deze week toch nog eens bespreekbaar maken!
     
  6. Pila79

    Pila79 Bekend lid

    4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik ben het eind van mn vorige zwangerschap doorgekomen door die tape. Kon echt bijna niet lopen en ging 1x in de zoveel tijd naar de chiropractor ervoor (mede op advies van mn fysio). Als hij me helemaal recht gekraakt had, dan tapete hij me met 3 banen vast, waarvan ook 1 over mn si-gewricht. Vond het heerlijk even een paar dagen niet zoveel pijn meer en kraakte niet meteen weer terug.

    Het probleem van de bekkenbanden is dat je dan bijna helemaal je spieren niet meer gebruikt, had die bekkenband ook, maar probeerde zo lang mogelijk met de tape mobiel te blijven, ik vond het tape beter dan de band (vanwege het helemaal niet gebruiken van je spieren, band hielp wel beter tegen de pijn).
     
  7. Smiley24

    Smiley24 Fanatiek lid

    1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Ik heb ook een paar weken bekkenklachten en loop ook bij de fysio. We hebben van alles geprobeerd: bekkenband, wiebelkussen, oefeningen, massage maar helaas verergert de pijn alleen. Gisteren cure tape gekregen, maar ik merk dat het weinig effect heeft.
     
  8. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Na de reacties die ik heb gelezen, info die ik heb gevonden en nog een studente fysio gesproken die toevallig een presentatie over cure tape heeft gehad heeft me doen besluiten om niet aan de gang te gaan met de tape. Ik wil niet onnodige risico's lopen en aangezien m'n fysio er ook geen ervaringen mee heeft een 'proefkonijn' zijn.
    Ik ga een bekkenband toch weer bespreekbaar maken, zodat ik af en toe nog een beetje fatsoenlijk de deur uit kan!
    Verder weet ik het ook niet. Masseren geeft wat voor verlichting voor twee dagen, maar ik merk dat ik hierdoor wel sneller mijn grenzen verleg en denk: 'oh dit kan nog wel ff', wat achteraf dus niet zo handig is;)
     

Deel Deze Pagina