Zwanger/bezig/net bevallen en al een ouder kind (4+)

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door stiertje88, 28 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Hallo,

    Zijn er hier meer mama's waarbij het leeftijdsverschil met een vorig kind 4 jaar of meer is/gaat zijn?
    In mijn omgeving schelen kinderen binnen 1 gezin vaak maar max. 2,5 jaar met elkaar, meestal nog minder.
    Maar ik denk dat een groter leeftijdsverschil weer andere een dynamiek en interactie geeft in het gezin. En ook andere obstakels of dingen waar je tegenaan loopt.
    Iemand zin om mee te kletsen?

    Groetjes

    P.s. wij hebben een kindje van 4, en nu zwanger van de 2e.
     
    MIss X vindt dit leuk.
  2. Pandora80

    Pandora80 Lid

    18 jul 2015
    76
    14
    8
    Vrouw
    Ik heb er 1 van 14, 1 van 7 , 1 van 3 en nu zwanger van de vierde (ja, allemaal zelfde vader :p). Ik vind t grote leeftijdsverschil veel voordelen hebben. Je hebt straks echt tijd voor de baby. Je kindje kan ook best een beetje meehelpen enzo. Luiertje aangeven en dat soort dingetjes. En waarschijnlijk zal je kindje het zich voor altijd blijven herinneren dat hij/zij de baby voor het eerst zag. Onze middelste was nog net 3 toen de jongste werd geboren en kan t zich nog precies herinneren. Onze oudste past regelmatig eventjes op als ik bijv de honden uitlaat. Wij doen wel alles vrijblijvend, het moet geen verplichting worden om te helpen. Moet vooral leuk blijven.
     
    Baby4 vindt dit leuk.
  3. MIss X

    MIss X Fanatiek lid

    13 dec 2006
    2.876
    714
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Wij drie meiden van 12, 8, & 6 als deze kleine wordt geboren.

    Mijn oudste en middelste is 4 jaar verschil.
    Ideaal vond ik.
    De een naar school en je had ruimte genoeg om de aandacht en tijd te hebben voor de baby.
    Het balanceren van aandacht was goed te doen juist.
    De oudste voelde zich echt een grote zus en hielp ook mee.
    Nu op deze leeftijd botst het leeftijdsverschil meer.
    De oudste begint te puberen en zij voelt zich ook niet de jongste meer:)
    Mijn middelste en jongste schelen twee jaar.
    Ik ken dus wel de ervaring om snel op elkaar (2 jaar) een kindje te krijgen.
    Vond het heel zwaar toen ze nog klein waren omdat ze beide zo klein zijn.
    Alletwee nog in de luiers.
    Je loopt bepakt en bezakt met een kinderwagen en draagzak. Of een kinderwagen met een loopplank.
    Eigenlijk super onhandig. Twee jarigen vragen ook best veel aandacht vind ik. maar wel ontzettend leuk hoe ze nu met elkaar omgaan.
    Echt vriendinnen :rolleyes:
    Kunnen ook niet zonder elkaar.
    Heb een stapelbed gekocht maar slapen nog het liefst bijelkaar in bed. Het is nu ze wat ouder zijn juist weer heel erg leuk.

    Nu schelen ze veel meer met deze beeb.
    Met de jongste scheelt hij/zij 6 jaar.
    Evenveel al de jongste en oudste nu
    Dat is trouwens ook een mooi verschil.
    Deze twee gaan echt goed samen.
    De jongste voelt zich echt het kleine zusje en accepteert heel goed de oudste zus en rol.

    Overigens zijn de meiden van een vader.....:D

    Ik kijk enorm uit naar deze kleine en vind het juist extra leuk dat de meiden wat ouder zijn.
    Dat geeft weer een hele andere ervaring.
    Volgens mij krijgt deze baby drie ‘moeder’zusssen erbij. Ze zijn sowieso gek op kinderen en het geeft me een fijn gevoel dat ik ook een beetje hulp krijg van ze:rolleyes:

    Ze zijn nu met drie meiden en weet ook niet wat het met het dynamiek zal doen als het ook weer een meid wordt.... Nog eentje:|
    Of een jongen wat zij en wij niet kennen...
    Die groeit dan op tussen de roze glitter en glamour:roflmao:
     
  4. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    @Pandora80 en @MIss X, bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen over jullie ervaringen met een groter leeftijdsverschil en aangezien jullie er nu weer voor 'kiezen' zal het wel goed bevallen zijn. :D

    Bij mij is het vooral dat ik het in mijn eigen omgeving weinig zie, en dus me ook niet goed een voorstelling kan maken van hoe het zal zijn. Of soms zit er wel 4 jaar tussen, maar dan zit er nog een kind tussenin ofzo. Dat is toch ook weer anders. Ik krijg vooral te horen van mensen dat ze er nooit voor zouden kiezen zo want dan hebben de kinderen niets meer aan elkaar.

    Positieve ervaringen zijn dus erg fijn!
     
    Pandora80 en MIss X vinden dit leuk.
  5. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Tussen mijn oudste en jongste zit 23 jaar. Ik heb vier kinderen uit een eerdere relatie van 23, 21,19 en 17 jaar oud en een dochter van 6 weken en ik vind het fantastisch!
     
    Baby4 vindt dit leuk.
  6. MIss X

    MIss X Fanatiek lid

    13 dec 2006
    2.876
    714
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    o_O
    Ze hebben op een ander manier aan elkaar.
    Ik zal niet ontkennen dat de twee die maar twee jaar schelen een andere band hebben dan met de oudste en middelste/jongste.
    Maar vooralsnog liggen ze alledrie samen in bed te kletsen en te giechelen samen.

    En later, als ze in de 30 zijn is het leeftijdsverschil helemaal niet meer te merken.
    2 of 4 jaar.
    Mijn broer en ik schelen 13 jaar en kunnen niet zonder elkaar en spreken elkaar elke dag.. :)
     
  7. Pandora80

    Pandora80 Lid

    18 jul 2015
    76
    14
    8
    Vrouw
    Onze jongste 2 schelen (op 3weken na) 4 jaar en zijn echt 4 handen op 1 buik. Ze kunnen amper zonder elkaar.
    Ik denk dat dit echt per kind verschillend is. Ik hoor ook vaak genoeg dat kinderen die vlakbij elkaar zitten qua leeftijd, elkaar constant in de haren vliegen. Dat lijkt me ook maar niks.
     
  8. Baby4

    Baby4 Bekend lid

    1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    15, 10 en 8 jaar als een baby er straks is. Vind het juist bijzonder, ze maken nu bewust alles mee en hebben zoveel interesse en gerichte vragen. Ze hebben zelfs hun eigen opvattingen over hoe ze het nieuwe gezinslid gaan opvoeden haha. Ze zijn al lekker zelfstandig en kunnen een handje meehelpen en de oudste kan zelfs oppassen. Ze vinden het alleen maar leuk en ik ook.
     
  9. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Wow bedankt weer!
    Iedereen van jullie zwanger van een 4e. Van harte gefeliciteerd!

    Ik word echt gelukkig van deze reacties.
     
  10. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Wij hebben een tweeling van 5.5 en nu zwanger van de derde. Ik riep altijd dat er nooit een derde zou komen, maar het begon toch te kriebelen en de kriebel ging niet meer weg. Mijn man wilde altijd nog wel een derde. De jongens maken het heel bewust mee en ik krijg iedere avond een kus op mijn buik.
    Ik weet natuurlijk niet hoe het straks gaat als ze er is, maar de jongens kunnen nu ook heel erg op elkaar gefocust zijn en dat wordt nu misschien wel makkelijker doorbroken..
     
  11. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    @Peet1369, wat leuk eerst een tweeling.

    Ik vind het ook heel leuk dat mijn zoontje kusjes op mijn buik geeft en al fantaseert over wat hij dadelijk allemaal gaat doen met de baby.
    Ik ben ook heel benieuwd hoe het in het echt is straks.
    Jij bent een paar weken verder dan ik ben, dus ik hoor graag jouw ervaringen straks ;)
     
  12. Vrouw1982

    Vrouw1982 Fanatiek lid

    17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Mijn zoontje wordt bijna 7 als zijn broertje geboren wordt en ik vind het echt ontzettend leuk. Hij is heel betrokken, geïnteresseerd en vindt het helemaal leuk dat er straks een broertje bijkomt. Ik kan hem ook veel makkelijker uitleggen dat ik moe ben of toen de misselijkheid nog op zn top was, dan helpt hij met van alles en is extra lief. Wij hoopten op een verschil van ca 3,5 jaar max, maar dat mocht helaas niet zo zijn. Nu kan ik alleen maar blij zijn dat ik straks ook weer echt die babytijd met het kleintje heb.
     
  13. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Heerlijk ja, straks weer helemaal alleen met de baby, net als bij de eerste.
    @Vrouw1982, wij zijn bijna tegelijk uitgeteld denk ik. Jij midden/eind oktober gok ik?
     
  14. Vrouw1982

    Vrouw1982 Fanatiek lid

    17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Kan klopt, als het goed is de 16de oktober :D
     
  15. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Ah kijk.
    Ik 8 oktober, maar ik ga sowieso iets eerder bevallen ivm keizersnede.
    Gisteren afgesproken met mijn leidinggevende dat op 4 september mijn verlof begint. Klinkt al zo dichtbij op een of andere manier.
     

Deel Deze Pagina