Zwanger + BRCA

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Noukie1805, 1 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noukie1805

    Noukie1805 Bekend lid

    4 feb 2009
    665
    0
    0
    Hoi,

    Ik vroeg me af of er mensen zijn die zwanger zijn en drager van het BRCA gen? Mssn zelfs mensen zwanger door eicelselectie of juist bewust niet?
    Groetjes!
     
  2. Suuz750

    Suuz750 Actief lid

    4 dec 2008
    419
    0
    0
    Mag net bevallen ook?

    Mijn zoon is bijna een maand oud. Ik ben drager van BRCA2 mutatie en heb geen eicel selectie gedaan.
     
  3. Noukie1805

    Noukie1805 Bekend lid

    4 feb 2009
    665
    0
    0
    Hoi Suuz,

    Weinig berichten verder...haha.
    Zijn er ook niet zo heel erg veel van, maar dacht zoveel dames hier op het forum...
    Heb je er wel over nagedacht of helemaal niet?
    Wij hebben er heel even over gedacht, maar al snel besloten het niet te doen om verschillende redenen.
    Maar je hebt nu een zoon, gefeliciteerd...heb absoluut geen voorkeur, maar een zoon is dan mssn toch een wat rustiger gevoel?
    Hoop niet dat je het erg vind dat ik het vraag, maar geef jij borstvoeding?
    Weet dat het de kans op borstkanker verkleind, maar je kunt dan de eerste tijd niet gecontroleerd worden dus weet nog niet zo goed wat ik doe.
    Leuk wat van je te horen en veel geluk met je zoontje!
    Ik ga lekker genieten van de zwangerschap (ben ondertussen na de mk ook weer zwanger) en hier niet al teveel aan denken!
    Groetjes,
    Anouk
     
  4. Suuz750

    Suuz750 Actief lid

    4 dec 2008
    419
    0
    0
    Over eicel selectie hebben we niet eens nagedacht. Ik ben erg benieuwd naar jouw redenen. Zou zowiezo wel contact willen met iemand met het gen. Er zijn wel fora hier voor, maar daar zitten vaak vrouwen die dan vaak al ziek zijn (geweest).

    Je mag ALLES vragen. Wat ik niet kwijt wil beantwoord ik niet. Ik geef idd borstvoeding. Niet omdat het het risico verlaagd, maar omdat het iets is wat ik graag wil. Tijdens mijn zwangerschap kon ik ook niet gecontroleerd worden, dat is inderdaad lastig. En als je borstvoeding geeft dan kun je in die periode ook niet gecontroleerd worden. Maar ik ben nog jong, dus de kans dat er zich nu iets ontwikkeld is ook niet heel groot denk ik dan.
     
  5. Noukie1805

    Noukie1805 Bekend lid

    4 feb 2009
    665
    0
    0
    Wij hebben gewacht tot ik mijn eerste afspraak in het ziekenhuis had! Ben nu 25 en bij ons (radboud nijmegen) beginnen dan de controles. We hadden er zelf al wel onze ideeen over en dit was voor ons het groene licht! Heb in eerste instantie niet nagedacht over eicel selectie, maar wilde wel weten wat een zwangerschap voor eventuele extra risico's met zich meebrengt. En idd is dat op deze leeftijd weinig, maar daarom wel goed om (als het allemaal lukt en kan) vroeg met kinderen te beginnen! Vanuit het ziekenhuis heb ik een paar keer meegedaan aan een bijeenkomst en hier kwam wel eicel selectie ter sprake. Toen heb ik heel even getwijfeld, maar de kans op zwangerschap door eicel selectie is klein en kan lang duren! Als dat betekend dat ik mssn pas op latere leeftijd zwanger zou zijn en meer risico zou lopen om tijdens de zwangerschap iets te ontwikkelen vind ik dat erger dan het risico dat mijn kindje het gen erft. Heb in de gesprekken wel gemerkt dat dat aan je persoonlijke achtergrond ligt. Mijn moeder is jong overleden en voor mij was dat vele malen erger dan dat ik het gen heb dus vind ik het voor mijn kindje belangrijker dat ik (zover je er invloed op heb) gezond ben dan dat zij mssn het gen erven. Hoe jonger hoe minder risico dus daar is ons besluit op gebasseerd.
    Over borstvoeding ben ik echter nog niet helemaal uit, maar dat heeft niet heel veel met het gen te maken...gelukkig heb ik nog even om erover te denken!
     
  6. Suuz750

    Suuz750 Actief lid

    4 dec 2008
    419
    0
    0
    Tja, we blijven met zijn 2tjes in dit draadje.

    Ik ben nog nooit naar een bijeenkomst geweest. Tot nu toe ook de behoefte niet gehad. Ik sta in Groningen onder controle. Hoe vind jij dat gaan eigenlijk?

    De controles zelf vind ik wel goed, maar de informatievoorziening rondom vind ik zo slecht. Er veranderd veel in korte tijd, maar daar wordt je niet actief over geinformeerd. Ik kom er altijd bij de arts achter dat er iets veranderd is doordat de arts iets als feit en bekend verteld wat voor mij helemaal nieuw is. Zo worden controleschema's regelmatig aangepast (nieuwe inzichten enzo) en dan blijkt bij het afspraak maken dat ik een controle wel of niet krijg, eerder of later krijg, gek wordt ik er van. Ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat.
     
  7. misschienmama

    misschienmama Niet meer actief

    Ook ik hoor helaas in dit topic thuis....
    Ben 18 weken zwanger inmiddels en weet sinds januari dit jaar dat ik drager ben van het BRCA1 gen.

    Ik heb bewust niet gekozen voor eicel selectie, waarom? Omdat ik vind dat ik mezelf al gelukkig mag prijzen dat ik op een natuurlijke manier zwanger kan raken en omdat je in alle gevallen alleen kan hopen op een gezond kindje maar nooit de garantie hebt....
     

Deel Deze Pagina