Zwanger en 2e vaccinatieprik, kans op miskraam

Discussie in 'Corona forum' gestart door HappyUnicat, 31 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyUnicat

    30 jul 2021
    7
    7
    3
    Vrouw
    Hi moeders, ik heb vorige maand al mijn 1e prik gehad van Pfizer en kom nu erachter dat ik net zwanger bent geraakt. Nu staat mijn 2e prik al gepland voor volgende week zaterdag. Zal ik die nog door laten gaan of liever annuleren en wachten tot 2e trimester? Ik las online dat vaccineren wel aangeraden is voor zwangere vrouwen maar ik las ook dat er vrouwen zijn die een miskraam hebben opgelopen na de prik. Nu is het zo dat ik al 1 prik heb gehad en alleen nog een 2e mis. Ook heb ik hiervoor al een miskraam gehad dus ik wil graag weten of er andere moeders ervaring hebben met 2e prik vaccinatie tijdens 1e trimister. Dank jullie wel alvast!
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
  3. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.682
    567
    113
    Gelderland
    Lastig, er is weinig bekend nog. Ik zou het zelf niet doen, denk ik. Tegelijk weet je natuurlijk ook niet wat corona doormaken, met je (baby) doet. Dan is een prik misschien nog veiliger.
    Er zijn natuurlijk verhalen bekend, van mensen die na hun corona vaccinatie een miskraam hebben gehad. Maar er zijn ook mensen die na hun corona vaccinatie door een hond zijn gebeten of pannekoeken hebben gegeten. Ik probeer het altijd wel nuchter te bekijken, dat het één misschien niet altijd de oorzaak is van het ander.
     
    HappyUnicat en Mapje vinden dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Miskraam v.s. vaccinatie is niet echt lekker uitgesplitst. Ook niet bij Lareb.

    Er is altijd een basisrisico miskraam ook zonder de wereld van covid en vaccinaties.

    Met hoe de cijfers op dit moment gepresenteerd worden heb je geen mogelijkheid dat te herleiden. Die onderverdeling is te grof. Een direct verband is ook nog niet aangetoond (wat niet hoeft te betekenen dat er geen is) statistisch gezien zagen ze geen verhoging in t aantal miskramen maar ruwe data daarvan zag ik dan weer niet (ben maar een IT'er die op zoektocht ging, geen viroloog ofzo)

    Wel is bekend dat er geen individueel onderzoek wordt gedaan wat de reden is van een miskraam. Je gaat nooit te weten komen of dit de vaccinatie was of gewoon stomme pech. Dat is wel iets wat heel onderbelicht is terwijl het een vraag is die bij veel vrouwen gewoon gaat knagen. Idem als ze covid oplopen vrees ik.

    Kan je binnen je x weken tussen twee vaccinaties in t tweede termijn komen zou ik dat zelf wel de voorkeur geven. Puur omdat statistisch gezien t basisrisico van een mk dan lager is en de kleine is "meer af".

    Eventueel overwegen paracetamol laagdrempelig bijzetten als je huiverig bent voor koorts.

    Had t je eerste vaccinatie geweest, zonder twijfel dan tweede trimester.

    Mja dit is je tweede. Als je eerste vaccinatie geen problemen opleverde dan zou ik eerder neigen naar gewoon maar de interval volgen en dan zo laat mogelijk daarin, als dat ik m verder zou negeren (kleine is ontstaan terwijl vaccin ook in je lijf zat) of de tweede te gaan zetten buiten de geteste interval periode met t risico dat ie bijv. de helft zo goed werkt of helemaal niet.

    Hier 3x foute boel gehad en was pas met 18 wkn aan de beurt voor de eerste, maar ik zie vooralsnog geen redenen om me daar druk over te maken, echobeelden waren ervoor en erna ook keurig. Hooguit de koorts, maar hier niet gehad en een virus is onvoorspelbaar op dat punt, vaccin kan je daar wel op anticiperen met evt. paracetamol.

    Het is een rotkeuze, maar kijk allereerst even tot hoe ver je kan komen qua aantal weken zwanger dat je die tweede zou moeten hebben. Allicht zijn er weer wat bijgewerkte publicaties dat bijv. 14 weken later ook prima is (hoe dat met de corona app samenwerkt weet ik dan weer niet).
     
    HappyUnicat vindt dit leuk.
  5. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Gewoon halen. Ik heb de 1e gehaald met 7 weken.

    Risico als je Covid krijgt met complicaties is hoger als je zwanger bent. Daarnaast is het vaccin veilig bevonden voor zwangeren. Bij 90.000 zwangere vrouwen in de VS getest en veilig.
     
    Trirani vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De meeste medicijnen worden afgeraden in het eerste trimester ivm aanleg organen. Over dit vaccin is nog nauwelijks iets bekend tijdens zwangerschap omdat het in de testfase zit. Als je echt die tweede wil laten zetten zou ik het na de 12 weken doen.
    Over miskramen weet ik niks maar ik zou nooit het risico willen nemen.
     
    mutskuh en Cin85 vinden dit leuk.
  7. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Dit zou mijn gevoel ook zijn. De eerste 12 weken zijn sowieso al spannend. Als je een miskraam krijgt en je hebt een vaccinatie gehaald zal je je altijd af blijven vragen wat als? Terwijl zonder vaccin de kans ook aanwezig is maar je je waarschijnlijk niet schuldig voelt. En die laatste zin is sowieso onterecht want het blijft een moeilijke keuze en niets is fout maar zo werkt het nou eenmaal in ons brein.
     
    Vero0504, Anouk2005 en nizzie86 vinden dit leuk.
  8. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Als je voor en tegen gaat googlen kom je bij beide kanten op onderzoeken waar ze hun eigen mening met een of ander onderzoek toelichten.
    Men denkt dat het veilig is, maar harde cijfers zijn er nog niet, net als met corona krijgen tijdens je zwangerschap, het blijft koffiedik kijken.

    Maar als je het doet, dan zou ik dat inderdaad pas na 12 weken (14 is nog beter) doen. Net zoals @Anouk2005 zegt, dan zijn de organen tenminste goed aangelegd.

    De enige die een keuze kan maken ben jij, laat je niet om praten door voor- of tegenstanders van de vaccinatie, want iedereen weet het goed in zn eigen straatje recht te praten. Maak een keuze dmv van je eigen onderzoek en je gevoel.
    1 vaccinatie geeft ook wat bescherming, neem dat eventueel mee in je onderzoek.

    Aan mijn persoonlijke mening heb je niets, ik neem de corona vaccinatie al geen eens terwijl ik niet zwanger ben, dus deze is veel te gekleurd voor een eerlijk oordeel. ;)
     
    Anouk2005, Huismuisie en Snoopy1983 vinden dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw

    Methods:
    From December 14, 2020, to February 28, 2021, we used data from the "v-safe after vaccination health checker" surveillance system, the v-safe pregnancy registry, and the Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS) to characterize the initial safety of mRNA Covid-19 vaccines in pregnant persons.

    Results: A total of 35,691 v-safe participants 16 to 54 years of age identified as pregnant. Injection-site pain was reported more frequently among pregnant persons than among nonpregnant women, whereas headache, myalgia, chills, and fever were reported less frequently. Among 3958 participants enrolled in the v-safe pregnancy registry, 827 had a completed pregnancy, of which 115 (13.9%) resulted in a pregnancy loss and 712 (86.1%) resulted in a live birth (mostly among participants with vaccination in the third trimester). Adverse neonatal outcomes included preterm birth (in 9.4%) and small size for gestational age (in 3.2%); no neonatal deaths were reported. Although not directly comparable, calculated proportions of adverse pregnancy and neonatal outcomes in persons vaccinated against Covid-19 who had a completed pregnancy were similar to incidences reported in studies involving pregnant women that were conducted before the Covid-19 pandemic. Among 221 pregnancy-related adverse events reported to the VAERS, the most frequently reported event was spontaneous abortion (46 cases).

    Conclusions: Preliminary findings did not show obvious safety signals among pregnant persons who received mRNA Covid-19 vaccines. However, more longitudinal follow-up, including follow-up of large numbers of women vaccinated earlier in pregnancy, is necessary to inform maternal, pregnancy, and infant outcomes.


    Op t eerste gezicht geen alarmbellen mbt mnra vaccins en zwangerschap. Maar er moet meer onderzoek naar worden gedaan.

    Bespreek het met je arts/verloskundige/gyn je zorgen zou ik aanraden.
     

Deel Deze Pagina