Zwanger en baan ?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mixit, 8 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mixit

    Mixit Lid

    31 aug 2021
    7
    3
    3
    Vrouw
    Ik ben momenteel pril zwanger, alleen heb ik veel klachten zoals oververmoeid, misselijk overgeven, dingen aan mijn hoofd, niet lekker voelen, kortom ik zit er even door heen. Zowel lichamelijk als geestelijk, dit heb ik besproken met mijn werkgever, alleen heb ik niet verteld dat ik zwanger ben, omdat ik dat wettelijk gezien niet verplicht ben, en er van alles nog kan gebeuren. (En ik wil het ook nog niet zeggen door andere onstandigheden) Ik heb het geluk dat het niet alleen mijn zwangerschap is wat er nu afspeelt, maar meerdere situaties. Ik merk gewoon dat ik een enorme druk krijg, en dat mijn baasvan te veel verwacht van mij. Terwijl ik maar een kleine vaste contract heb, zo hebben wij al een gesprek gevoerd wat niet echt professioneel verliep, wat ik te horen kreeg is, ik moet jou wel betalen. Ik snap de frustratie maar ziek is ziek. Bij elke doktersafspraak word ik gewezen om te bellen en te vertellen wat mijn klachten zijn, en dat ik het toch maar moet proberen al is het maar een aantal uur. Terwijl mijn lichaam aan geeft op te zijn. Ik probeer dit wel maar ik vermeld wel dat er van mij niks verwacht kan worden lichamelijk, dat was correct maar achteraf hoor ik dan wel dat ik niks doe en maar een beetje zit. Ik werk trouwens in de gehandicaptenzorg. Ik weet nu niet meer wat ik kan doen, aangezien ik het wel een beetje heb gehad, maar als ik nu zelf ontslag ga nemen ik nergens recht op heb. Wie heeft hier meer verstand van en wat is wijsheid?
     
  2. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Je werkgever heeft gelijk, maar daar hebben hij/zij en jij nu niets aan. Natuurlijk is het fijn als je doet wat je kan. Meer kan niet van je verwacht worden. Ik merk uit je verhaal op dat er twee dingen spelen. De zwangerschap met bijbehorende klachten en de relatiemet je werkgever. Mijn advies is: vraag een gesprek aan bij de arboarts en vertel aan haar/hem wel dat je zwangeren maar ook wat de sfeer op het werkmet je doet.
    En qua werk: doe wat je kan, zonder over je genzen te gaan. Als dat betekent dat je naar je werk gaat en daar niets kunt doen, kun je nog voorstellen om vervangend (thuis) werk te doen. Sterkte. Niet leuk als je je zo rot voelt.
     
  3. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.204
    348
    83

    Ik snap je werkgever, die probeert jou zolang mogelijk in de running te houden want je moet betaald worden. Vaak zijn er vervangende werkzaamheden.
    Als jij aangeeft aan de werkgever dat hij niets moet verwachten kan je beter een gesprek met de bedrijfsarts maken en zo concrete afspraken op papier te laten zetten.
     
  4. Roos02

    Roos02 Fanatiek lid

    24 sep 2013
    2.021
    1.067
    113
    Je geeft aan dat je pril zwanger bent. De kwaaltjes in het begin kunnen behoorlijk heftig zijn maar nemen als het goed is, ook weer af en ga jij je hopelijk ook weer beter voelen. Ik begrijp je werkgever want bij elk kwaaltje thuis blijven, gaat hem natuurlijk veel geld kosten. Ik zou met hem in gesprek gaan en toch eerlijk zijn over je zwangerschap en dat je wil doen wat je lichamelijk aankan. Eventueel met een arboarts erbij. Ik denk dat het juist heel belangrijk is dat je eerlijk en open bent zodat er wat meer begrip kan komen.

    Succes!
     
    Sado vindt dit leuk.
  5. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Vraag een gesprek met de bedrijfsarts
     
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Hi, HR professional hier.
    Heel eerlijk: vertel toch dat je zwanger bent en meldt je ziek. Je werkgever kan dan namelijk jouw loonkosten vergoedt krijgen. Werkgever kan dan vervanging regelen indien nodig.
    Werkgever moet dit ook geheim houden, dus collega's zullen het niet horen.
     

Deel Deze Pagina