Zwanger en borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door yenolah, 10 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yenolah

    yenolah Fanatiek lid

    12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ilana krijgt al weer bijn 13 maanden BV, maar nu ben ik hoogst waarschijnlijk weer zwanger.

    Kan ik nu doorgaan met BV geven of is het beter te stoppen?
     
  2. waarom zou je moeten stoppen?
    je kan prima verder gaan alleen zal productie teruglopen.
     
  3. yenolah

    yenolah Fanatiek lid

    12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Hoe zit het dan bij de geboorte? Wordt er gewoon biesmelk aangemaakt?
     
  4. Nemo

    Nemo Niet meer actief

  5. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Als je zwanger bent kun je prima door gaan met voeden. Bij de meeste vrouwe loop de productie (iets) terug. Dit komt doordat de placenta de werking van prolactine tegenhoud. Prolactine is het hormoon dat er voor zorgt dat er melk uit jouw bloed word gemaakt. Voor sommige kindjes is dat dan ook een reden om te stoppen. Andere kindjes blijven echter gewoon door (droog)drinken. Vaak ervaren zwangere vrouwen ook pijn tijdens het voeden dit ook onder invloed van zwangerschapshormonen.
    Bij een normale zwangerschap is het dus geen probleem dat je door blijft voeden. Ook als je baby is geboren kun je je oudste blijven voeden. Dit heet tandemvoeden. Ook na de geboorte van je baby ga je gewoon weer colostrum aanmaken, daarna overgangsmelk en dan rijpe moedermelk.
    Colstrum maak je een bepaald aantal dagen en niet een bepaald aantal ml's, dat werkt dus via het vraag aanbod systeem. De oudste kan daarom prima drinken want als er meer vraag is word er meer gemaakt. Je oudste drinkt dus niet de collostrum op voor de baby. Wel heeft de baby natuurlijk voorrang op de oudste.
     
  6. yenolah

    yenolah Fanatiek lid

    12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Nemo, heel erg bedankt voor die uitleg. Dat is precies de goede informatie voor mij geweest.

    THX!
     

Deel Deze Pagina