Zwanger en fysiek werk (zzp)

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door GezelligZwangerWorden, 10 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GezelligZwangerWorden

    10 jan 2023
    345
    205
    43
    Vrouw
    Hi iedereen,

    Ik heb een vraagje. Zijn hier dames die op zzp basis fysiek werk doen? In mijn werk sjouw vaak met zware apparatuur, maar ik vraag me dus af hoe lang ik dat ga volhouden als ik zwanger ben. Ik wil graag mijn klanten en inkomsten zo lang mogelijk behouden, maar weet dat het niet realistisch is dat ik mijn hele zwangerschap kan blijven werken. Mijn vriend wilt het liefst dat ik vanaf dag één niks meer ga sjouwen, maar dat is denk ik een beetje overdreven. Er staat online dat je tijdens de zwangerschap niet meer dan 10kg moet tillen maar mijn apparatuur waarmee ik elke dag op pad ben is al zwaarder dan dat, dan zou ik inderdaad vanaf dag 1 niks meer mogen doen...

    Wat is jullie ervaring met fysiek werk? Zijn dit echt harde eisen waar ik mij aan moet houden of is het ook een kwestie van "voelen" wat wel en niet kan?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ik ben geen zzp’er maar mijn werk is ook fysiek.
    Hier eigenlijk vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent dus aangepast werk.
    Nu vind ik dat zelf wat overdreven. Maar voorheen was bovenstaande vanaf 24 weken
    en dat begreep ik, zelf 1 zwangerschap gehad nog in die tijd en toen was het ook echt wel klaar met
    sjouwen duwen sjorren
     
    GezelligZwangerWorden vindt dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Ik zou erg oppassen mee en kijken of je het sjouwwerk niet slimmer kan maken met een trolly oid.

    Nu kreeg ik bekkeninstabiliteit dus dan ben je helemaal klaar ermee. Ik snap dat je zo lang mogelijk je inkomen wilt behouden maar let op je lijf. Een "zwaar" gevoel op je bekken betekend dat je dat beter kan gaan laten. Ga daar ook NIET overheen want dan ga je over je grenzen. Fysiek zal je t gewend zijn maar je bekkenbodemspieren gaan verslappen en daar is jouw lijf met gesjor en gesjouw niet op getrained en het signaal dat je te ver gaat is gewoon "vaag".
     
  4. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Je merkt denk ik snel genoeg wanneer sjouwen niet meer handig is. Ik kreeg denk ik vanaf ongeveer 25 weken gelijk harde buiken nadat ik dingen ging sjouwen. Was een duidelijk teken van mn lichaam dat het niet goed was. Ook moet je oppassen met je bekken en rug. Ik heb een aantal keren gehad dat ik teveel had gedaan, en daar achteraf enormmmm veel spijt van had omdat ik dus niet meer kon lopen van de bekkenklachten. Zodra het niet meer oke voelt zou ik er dus direct mee stoppen. Denk zelf dat het in het eerste en begin tweede trimester nog niet zo erg is, maar ben ook geen arts of fysio haha. Ik luisterde voornamelijk naar mn lichaam
     
    GezelligZwangerWorden vindt dit leuk.
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik zou voor jezelf even een soort van risico inventarisatie maken waarin je kijkt Op welke momenten je Sjouwt en hoe je de totale belasting kan verminderen. Ik stel me zo voor dat je bij klanten komt en daar je apparatuur moet installeren? Misschien kun je vragen of ze je op dat moment even helpen. Maar ook zou ik inderdaad kijken naar een trolley of iets dergelijks Of andere slimme trucjes waardoor je minder hoeft te sjouwen
     
  6. KimberlyRomee

    KimberlyRomee Actief lid

    19 apr 2022
    192
    67
    28
    Vrouw
    Ik werk als zzper, eigen koeriersbedrijf waar ik zelf ook ritten rijd en af en toe pakketten van 30 kilo moet tillen. Ik gebruik hier nu nog een steekwagen voor (ben net 7 weken zwanger). En bij mijn eerste zwangerschap merkte ik later in de zwangerschap dat het niet meer zo makkelijk ging en heb ik gewoon gevraagd of mensen mij konden helpen. Zo heb ik het uitgehouden tot ik met verlof kon.
     
    GezelligZwangerWorden vindt dit leuk.
  7. GezelligZwangerWorden

    10 jan 2023
    345
    205
    43
    Vrouw
    Dank voor je reactie. Ik ben cameravrouw en “sjouw” dus de hele dag met een camera. De momenten tussen filmen zijn er gelukkig mensen die mij kunnen helpen maar tijdens het filmen zal ik de camera toch echt zelf vast moeten hebben. Ik denk inderdaad dat het een kwestie van voelen gaat zijn. Kijken wat goed voelt en wanneer niet meer.
     
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Kun je je camera niet (deels) op een statief zetten? (Zoals bij filmwerk:) )
     
  9. GezelligZwangerWorden

    10 jan 2023
    345
    205
    43
    Vrouw
    Logische opmerking maar dat is een creatieve keuze die of de regisseur, of de klant of ik zelf maak. Als een klant of regisseur vraagt om een hippe vlotte film, kan ik moeilijk alles van het statief draaien ;)
     
    julia80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina