Zwanger en in het onderwijs

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Melovekane, 12 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melovekane

    Melovekane Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Ik weet niet of er al zo'n topic was, maar het leek mij leuk om dingen te delen met andere mensen die in het onderwijs werken.
    Ik zelf ben nu 5 jaar docent aardrijkskunde en ja nu komen er toch vragen in mij op van:
    - hoe gaan leerlingen reageren?!
    - hoe moet ik les geven als ik zo moe ben?!
    - hoe zit het met zwangerschapsverlof?!
    - hoe zit het met ouderschapsverlof?!
    dat soort dingen...

    dus zijn hier nog meer mensen in het onderwijs?!?!
     
  2. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    Hier nog een juf in het (voortgezet) onderwijs.

    Mijn leerlingen reageerden erg enthousiast. Nu werk ik in het speciaal onderwijs = meerderheid jongens, en die vinden het leuk, maar voor de rest niks. Ik had 2 meisjes in mijn mentor klas en die wilden wel van alles weten en zo.

    Werken en moe... daar had ik weinig last van. Ik heb alle drie de zwangerschappen wel heel lang moeten spugen, maar gelukkig alleen thuis en in de ochtend, dus verder ook geen last van. Ik deed gewoon mijn ding en ging thuis wat eerder naar bed.

    @ zwangerschapsverlof is gewoon volgens de regels.. alleen als je verlof in de zomervakantie valt, dan krijg je die weken aan je verlof geplakt. Ik heb dit 3x gehad en kreeg dus 7 weken extra verlof.
    Valt je verlof in andere vakanties, dan heb je pech, die weken ben je kwijt,

    @ ouderschapsverlof... je hebt recht op 26 x het aantal uren dat je per week werkt. De helft hier van (13 dus) wordt voor 55% door betaald.

    Gefeliciteerd met je zwangerschap, geniet er van!
     
  3. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik ben kleuterjuf. De kinderen vonden het fantastisch! Elke keer voelen, luisteren enz. Maar dat is natuurlijk wel anders dan die kids van jou:D

    Ouderschapsverlof heb ik nog niet opgenomen.

    Moeheid, jah ik heb 9 maanden veel gespuugd en was heel moe en beroerd. Maar de kinderen wisten wat ze moesten doen als de juf de klas weer eens uit was. (naar de wc gerend om over te geven) En ik heb me gewoon elke ochtend naar mn werk gesleurd. Was echt een hel, hoop dat dat bij jou niet zo is.

    en wat marlous zei over verlof, kan ik niets aan toe voegen:D

    Behalve nog dat ik het wel extra moeilijk vond om namen te verzinnen omdat ik overal wel een beeld bij heb. Ik wilde dus wel een beetje een aparte naam...
     
  4. Dominique71

    Dominique71 Bekend lid

    25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Hallo daar, ik zit ook in het onderwijs, maar dan hbo. Ik heb het ook moeilijk gevonden om te werken terwijl ik ontzettend moe was. Daar komt ook bij dat ik in het laatste anderhalf jaar 4 miskramen heb gehad. Dat was ontzettend moeilijk te bolwerken zonder iets te laten merken. Op een gegeven moment heb ik tegen studenten gezegd dat ik problemen met mijn gezondheid heb zonder in details te treden. Ik vermoed dat een paar meiden het wel door hadden en dat vind ik prima. Ze mogen de conclusie best trekken, maar ik vind het niet prettig om het aan te kondigen voor een klas of zo.

    Bij de zwangerschap van mijn zoontje viel het mij ook op dat hij ontzettend begon te schoppen als er veel werd gepraat in de klas. Ik heb daarom ook wel eens geroepen of het wat zachter kon want mijn kind schopte mij bijna het lokaal uit :).

    Nog wat: mijn manager zit bij mij op de kamer en heeft mijn worsteling meegemaakt. Hij heeft van al mijn zwangerschappen geweten. Na de vierde heb ik gezegd dat ik ermee zou stoppen - maar nu ben ik per ongeluk weer zwanger! Ja stom. Per ongeluk, min of meer. Maar nu durf ik het bijna niet meer te zeggen als het weer mis gaat! Zo stom! Vijf is gewoon te veel. Ik schaam me een beetje als ik heel eerlijk ben. Ik word achter elkaar zwanger en raak ze kwijt. Ik overweeg om deze keer maar niets te zeggen, maar ik weet dat het mij zwaar valt als ik alles geheim probeer te houden. Hij zit bij mij op de kamer, dus dat vergt best wat inspanning. Je weet nou eenmaal altijd waar de ander is en je merkt als er wat is.

    Nou, wat een een verhaal zeg. Poeh. Het houdt mij eigenlijk best wel bezig want morgen begin ik weer met werk.

    Dominique
     
  5. Dominique71

    Dominique71 Bekend lid

    25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Verlof in het hbo is iets anders: alle vakanties die tijdens het verlof vallen mag ik erachteraan plakken, maar ik heb helemaal geen onbetaald verlof na de standaard zwangerschapsverlof. Zorgverlof dus alleen op eigen kosten, helaas. Voor mijn zoontje van 4 heb ik dus niets opgenomen.
     
  6. misslizzy

    misslizzy Bekend lid

    12 sep 2008
    510
    0
    0
    amersfoort
    @ Dominique heftig voor je al die miskramen hoop voor je dat dit kindje blijft groeien in je buik heel veel suc6

    verder.. ik werk in het basisonderwijs en bij mijn eerste zwangerschap heb ik inderdaad de drie weken van de zomervakantie langer verlof gekregen. Dit keer ben ik januari uitgerekenend en dan valt de kerstvakantie in mijn verlof en dat is helaas pindakaas.
    Bij de eerste was ik erg ziek en moest eerder stoppen met werken waardoor je verplicht die 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof moet.
    Ik heb niet eerder ouderschapsverlof opgenomen en ben dit nu wel van plan. Ik wil graag een aantal weken langer verlof opnemen. Ik werk maandag, dinsdag en woensdag (is 2,5 dagen)
    Ben wel benieuwd want ik dan ongeveer aan salaris ontvang. Heeft iemand daar een idee van? is dat 45% van je totale salaris... of.. is dat veel minder?
     
  7. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik werk ook maandag, dinsdag en woensdag en dat is een wertijdfactor van 0.61 bij mij.
    Wij werken van 8.30 tot 11.30 uur en van 13.00 tot 15.30 uur. Woensdag is tot 11.30/12.15 uur (onderbouw/bovenbouw).
     
  8. R3NSK3

    R3NSK3 Lid

    12 aug 2011
    20
    0
    0
    #8 R3NSK3, 15 aug 2011
    Laatst bewerkt: 15 aug 2011
    Ik werk op personeelszaken van een school die valt onder de BVE-sector, dus bij ons werkt het waarschijnlijk weer net even anders. Zwangerschapsverlof is in ieder geval standaard 16 weken. Bij ons hebben een aantal vakantieweken op jaarbasis een opschortende werking. Dus mocht je zwangerschapsverlof in die (opschortende) weken vallen, dan mag je die aan je verlof vastplakken. Bij ons is dat niet alleen de zomervakantie, maar er zijn meer weken vastgelegd en dat staat in de vakantieregeling.

    Ouderschapsverlof is maximaal 830 uur bij een fulltime-aanstelling en je mag niet meer dan de helft van je betrekkingsomvang aan betaald ouderschapsverlof opnemen. 830 uur x betrekkingsomvang = maximaal aantal uur

    Maak anders een afspraak met iemand van personeelszaken om alles door te spreken?
     
  9. misslizzy

    misslizzy Bekend lid

    12 sep 2008
    510
    0
    0
    amersfoort
    fijn al die reacties.
    ik ga maar even na vragen hoe alles bij mij op school is geregeld. Weet iemand misschien wel of het klopt dat je van het stukje de betaalde ouderschapverlof zo'n 45% van je salaris ontvangt?
     
  10. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    nee, 55% (VO)
     
  11. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Hoi, ik zit ook in het voortgezet onderwijs. Werk ma, di, do (0.6 fte).

    Het is voor het eerst dat ik hoor dat je de vakantieweken tijdens je verlof niet aan je verlof mag vastplakken, m.u.v. de zomervakantie. Bij mij zal de kerstvakantie in mijn verlof vallen. Baal er wel een beetje van, want scheelt toch weer twee weken! Ga eens navragen bij pz of dit bij ons ook zo is, maar zal wel.

    Hoe ik het doorkom? Geen idee! Ik ben zielsgelukkig met de vakantie en denk niet dat ik na de vakantie volledig aan het werk zal kunnen. (Nog dagelijks last van misselijkheid, moeheid, beroerdheid en niet zo'n beetje ook...) Voor de vakantie heb ik me twee keer een losse dag ziek gemeld en een keer een volledige week. Toen de beroerdheid begon hadden de eindexamenklassen net geen les meer en dat scheelde voor mij een heleboel, want ik geef bijna alleen les in h/v bovenbouw. Daardoor kon ik de voortgang van mijn lessen net bolwerken, maar meer ook niet. Straks zullen die lessen er gewoon weer bijkomen er ook weer taken uit het taakbeleid moeten worden uitgevoerd. HELP!!! :$:(

    De leerlingen reageren trouwens superleuk! In één klas verteld en de rest wist het binnen no time via twitter e.d. Vooral de meiden zijn heel enthousiast. Had in mijn favoriete klas net voor ze erachter kwamen de termijnecho gehad en had de foto's ingescand. Toen ze de les binnenkwamen, had ik toevallig de beamer klaarstaan voor de les, dus toen heb ik die foto's ook ff laten zien. Vonden zelfs de jongens interessant!
     
  12. Melovekane

    Melovekane Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    wat leuk al die reacties zeg!!!

    Ik moet dinsdag weer beginnen met lesgeven. Is nu nog niks te zien dat ik zwanger ben dus dat hou ik nog ff zo.
    Maar wat vervelend dat ik dus de andere vakanties er niet aan mag plakken. Ik ben namelijk 7 maart uitgerekend. Dus in mijn verlof vallen voorjaars/mei/pasen/pinksteren. ZIjn nog al niet wat dagen natuurlijk! En dan moet ik dus de laatste paar weken voor de zomervakantie nog ff terug komen. Is een beetje vervelend. Want dan zit ik toch voor een paar weken met oppas/kdv wat ik extra moet gaan regelen...... ik ga toch eens in overleg met mn leidinggevende.
    Ik werk 4 dagen (0.8fte) en wil na mijn zwangerschap naar 2 a3 dagen gaan.
     
  13. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    dit staat in de cao VO

    De vrouwelijke werknemer behoudt tenminste aanspraak op het vakantieverlof dat samenvalt met de zomervakantie en het tijdvak van het zwangerschaps- en bevallingsverlof. Dit vakantieverlof wordt aansluitend op het zwangerschaps- en bevallingsverlof, dan wel de zomervakantie genoten, tenzij werkgever en werknemer anders overeenkomen. Wanneer in de hieraan direct voorafgaande
    ondernemings-cao een gunstiger bepaling ter zake is opgenomen, gaat deze voor.


     
  14. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Ja, ik had het ondertussen ook gevonden :( Dat zijn voor mij de kerstvakantie en de voorjaarvakantie :x En voor jou zijn dat er ook een hoop, melovekane.

    Ik vind dat trouwens wel oneerlijk, want ergens anders in de cao staat dat je "tijdens de schoolvakanties recht hebt op vakantieverlof met behoud van bezoldiging" (14.1). En in geen enkel ander beroep ben je verplicht om vakantiedagen op te nemen tijdens je verlof. Sterker nog, in andere beroepsgroepen is het een werkgever verboden om vakantiedagen tijdens zwangerschapsverlof te laten vallen! Ik vind dit eigenlijk een schandalige tegenstrijdigheid binnen het cao!

    Maar goed, wat doe je er aan...
     
  15. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    niks, misschien iets regelen met je werkgever?

    ik had geluk, 2 kindjes in juni, 1 in augustus, dus 3x 7 weken extra gekregen, maar ook heel veel opmerkingen dat we het expres zo gepland hadden
     
  16. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Dat komt omdat de vakanties tussendoor eigenlijk vakanties voor de leerlingen zijn... voor ons is het lesvrij (althans... zo weten de hoge heren het te brengen...)
     
  17. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Toevallig :D Ik ben ook docent ak, maar dan in het noorden.

    Allereerst, leerlingen reageren echt superleuk, al denk ik dat het ook uitmaakt hoe de band met je leerlingen is ;) ik heb wel eens leerlingen gehad die riepen: dan gaan we vanaf nu niet meer vervelend doen hoor! en idd had geen enkel probleem meer in die klas (vmbo-b) ;).
    Ze vragen heel vaak hoe het gaat, hoe groot de baby is, of ze mogen voelen, of het een jongetje of een meisje is, of ze de naam mogen bedenken enz.

    Ik was ook vaak erg moe (maar heb ook cvs) en tsja, je moet toch je lessen draaien. Het maakt erg uit per werkgever hoe zij hiermee omgaan... In principe draaide ik gewoon mijn lessen maar deed ik geen extra taken en zo min mogelijk vergaderingen. Maar als je nu moe bent is dat niet zo gek in de eerste drie maanden. daarna wordt het wel beter. Als je merkt dat het te zwaar is, die lessen draaien en alles dat erbij komt kijken zou ik in gesprek gaan met je leidinggevende. Evt kan je dan kijken of je bijv eerst de extra taken kan minderen.
    In principe heb je recht op extra pauzes, maar we weten dat dat in het onderwijs niet te doen is. Tenzij je school over onderwijsassistenten beschikt...

    Verder heb je zelf natuurlijk ook in de hand hoeveel werkdruk je jezelf geeft. Ik heb de laatste maanden vooral veel van de methodesite gebruikt, terwijl ik normaal gesproken veel lesmateriaal zelf maak.
    Ik loop normaal altijd veel door de klas, maar nu liet ik leerlingen bij mij komen.
    Maak het jezelf ook niet te moeilijk met het plannen van bijv toetsen en het soort toetsen. Veel methodes hebben nu ook digitale toetsen bijv, dan wordt het grootste deel al voor je nagekeken. Het zijn niet de mooiste toetsen (maak ze liever zelf). Daarnaast heb je met 0.8 fte aardig wat klassen denk ik? Ik plande eerste alle toetsen van klas 1 bijv op dezelfde dag, maar dan ligt er zo'n bult toetsen je kwaadaardig aan te staren... dus plande ik de toetsen dagen na elkaar (maar das vooral psychisch;)) En verder leg jezelf zo min mogelijk druk op. Als je voelt dat je rust nodig hebt na een dag werken. Neem die rust dan vooral. Nakijkwerk etc kan ook wel een dag wachten.
    en ik weet niet of jullie met planningen werken? Ik maak altijd ipv een lesplanning een planning voor een week. Leerlingen kregen dan een weektaak en dan moest de maandag in de week erop het af zijn. Ik had dan op dinsdag de uitleg en de andere dag(en) was dan werkles. (dinsdag was mijn eerste werkdag van de week, dan was ik nog lekker fris)

    Wat wel lastig is, leerlingen voelen natuurlijk haarfijn aan als je wat minder bent... dus als je echt moe bent, dan hebben ze dat meteen in de smiezen. Ik merkte echt dat mijn laatste lesuren niet lekker meer liepen en dat vond ik een punt (naast de vele harde buiken...) dat ik zei, het gaat niet en dat gaat ook ten koste van de leerlingen. Ik ben toen deels ziekgemeld en ze hebben toen voor mijn middaguren een vervanger aangetrokken.

    Je verlof is zoals al door de anderen is aangegeven. Je kan evt ouderschapverlof opnemen om de weken tot de zomervakantie te overbruggen. Je geeft toch al aan minder te gaan werken straks en ik neem aan dat je contract iig tot de zomer volgend jaar 0.8 is dus dan zou je er eerst niet zoveel op achteruit gaan.
    Ik had bij de jongste ook nog 3 weken over tot de zomervakantie, lekker krom, maar ik was nog niet hersteld (veel bloedverlies en een pnd) dus zat ik toen ziek thuis.
    Nu heb begint mijn verlof 15 september en zou dan na de vakantie nog twee weken moeten werken. Nu is doordat er een groot leerlingentekort is geen werk voor mij. Maar anders had mijn baas ook gezegd dat ik die weken niet hoefde te werken, is ook niet zo wenselijk voor de leerlingen. Maar het is maar net hoe je werkgever hiermee omgaat. Vorig jaar zou ik die laatste weken trouwens ook niet meer voor de klas komen maar dan zou ik administratieve taken krijgen (en had ik de baby mee kunnen nemen en een deel thuis doen)

    eh... een heel verhaal.
     
  18. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Leuk topic!
    Ik ben werkzaam in het basisonderwijs en morgen 16 weken zwanger. Helaas heb ik de kinderen nog niet gezien sinds zij weten dat ik zwanger ben omdat ik vanwege het heersen van de 5e ziekte, waar ik geen antistoffen tegen heb, nog niet heb kunnen werken. Ik ga pas met 20 weken weer aan de slag, heb er veel zin in! Mijn collega vertelde dat de kinderen er erg naar uitkijken, ze vinden het geweldig om een zwangere juf te hebben haha!

    Ik werk 2 dagen (heb een aanvullende Wajong-uitkering) en blijf ook 2 dagen werken na de bevalling. Misschien dat ik volgend schooljaar 3 dagen ga werken, waarvan ik dan 1 dag ouderschapsverlof opneem, maar ik weet nog niet of dat wel mag. Je krijgt 55% uitbetaald, maar is het ook nog steeds zo dat je een vergoeding van de belastingdienst krijgt, of is dat die 55%?

    Verder valt mijn 1e verlofdag precies op de 1e dag van de kerstvakantie, tenzij ik tot 36 weken door kan werken, dan kan ik de kerstvakantie net overbruggen. Maar anders ben ik die 2 weken dus 'kwijt', al had ik ze met een ander beroep niet eens gehad dus je hoort mij niet klagen. De voorjaarsvakantie valt ook in mijn verlof en 2 weken voor de meivakantie moet ik weer aan de slag, tenzij ik tot 36 weken heb kunnen werken. Dan kan ik de meivakantie aan mijn verlof vastplakken, maar dat is dus nog even afwachten.
     
  19. Melovekane

    Melovekane Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    @Napoleon, dank je wel voor de tips. Wij werken idd ook met planners en dat geeft idd al een hoop rust. Ik laat de leerlingen ook vaak een deel van de les zelfstandig werken. Dus dan kan ik ook even rustig aan doen ( als ze tenminste netjes aant werk gaan haha)
    En ja ik zat idd te denken om die laatste weken te overbruggen met ouderschapsverlof, want om voor die paar weken vanalles te moeten gaan regelen en doen... Ik ga het nog even uitzoeken. En misschien doet mijn school wel relaxed en mag ik die vakantie dagen dan gebruiken.. haha wie weet :p

    Ik ben nog niet val plan om het gelijk te vertellen. Je ziet nu nog niks en ik zit nog net niet aan de 12 weken. Volgende week weer naar de VK. Dan maar eens gaan beslissen wanneer ik het vertel tegen de leiding.

    @Janna, ja het is best oneerlijk dat die vakantie dagen niet mee gerekend worden... en dat we ze er aan mogen plakken... Khad eigenlijk een maandje moeten wachten hahaha :p
     
  20. zeehondje

    zeehondje VIP lid

    30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Dit vraag ik mij eigenlijk ook af ja!

    Ik werk ook in het basisonderwijs. Ga straks 3 dagen (ma, di, wo) werken en de donderdag als ouderschapsverlof opnemen. Als ik dan weer die dag moet gaan werken, moet je dit zeker 6 maanden doen. Daarna kan je kiezen wat je vaste werkdagen worden.
     

Deel Deze Pagina