Zwanger en in het onderwijs

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Melovekane, 12 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dotty

    Dotty Fanatiek lid

    25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    Even off-topic, als juffen onder elkaar. Worden jullie ook wel eens moe van de vooroordelen. Ik begin elke dag om 7.30 en werk vaak tot 17.00 met totaal een half uur pauze. En ik doe veel thuis. En toch blijven mensen denken dat ik heerlijk korte werkdagen heb ik het onderwijs.
     
  2. Laika

    Laika Fanatiek lid

    23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Die vooroordelen blijf je houden. Straks willen ze weer eens gaan staken, nou dan ga ik de commentaren op internet maar niet lezen over wat een luizenbaan het is enzo. ;)
     
  3. banjabes

    banjabes Fanatiek lid

    29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    @dotty: Ja dat herken ik ook hoor. Echt veel mensen hebben geen flauw idee wat je doet in het onderwijs. Alsof het het makkelijkste baantje ever is.

    @verlof: Als het goed blijft gaan kan ik met 34 weken met verlof. Dan start precies de zomervakantie, maar ik kan dan ook met 36 weken met verlof natuurlijk. Mijn vraag aan jullie is of ik dan ook nog steeds die drie weken extra krijg, omdat er dan maar 4 weken van de 6 weken in de zomervakantie vallen. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Groetjes,
    Banjabes
     
  4. Wortel

    Wortel Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Banjabesals er 3 of meer verlofweken in de zomervakantie vallen dan krijg je 3 weken gecompenseerd. Vallen er 2 verlof weken in je zomervakantie dan krijg je 2 weken gecompenseerd. En bij 1 ook maar 1 week. Je moet dus even kjken wat voor joou het beste uitpakt.
     
  5. sjorsjette

    sjorsjette Fanatiek lid

    31 mei 2010
    3.251
    0
    0
    Docent
    Rotterdam
    Heel herkenbaar die vooroordelen!!! Ik baal daar ook wel is van... maar denk dan.. ach ik weet wel beter.

    Vandaag hoorde ik een collegatje van me praten over haar verlof enz.. (zij gaat over 1,5 week met verlof) en weet trouwens nog niet van mijn zwangerschap.. maar goed ze zat aan een ander te vertellen dat ze haar ouderschapsverlof 45% of 55% (ff vergeten :)) vergoed krijgt ofzo...??? HUH is toch 75%???? En zei had het ook over die max van 3 weken terug als je verlof in de zomervak valt... whaaaaa hoezo??? Wij werken in het VO.. volgens mij heeft ze het echt fout. Maar twijfel door haar gesprek met die ander wel.
     
  6. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    over het ouderschapsverlof heeft ze gelijk. Je krijgt 55% door betaald.

    maar de vakantie heeft ze echt mis. Je krijgt in het VO alles terug wat elkaar overlapt!
     
  7. sjorsjette

    sjorsjette Fanatiek lid

    31 mei 2010
    3.251
    0
    0
    Docent
    Rotterdam
    Ow echt.. oke.. dank voor je reactie!
     
  8. Wortel

    Wortel Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Wat Marloes zegt klopt inderdaad. Zou voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen naar het VO:D
     
  9. sweet84

    sweet84 Bekend lid

    16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    En die vooroordelen, ach in het begin kon ik daar zo kwaad om worden. Nu heb ik zoiets van je kletst maar raak....

    Sjors: wat betreft ouderschapsverlof je krijgt 55% van je werkgever en de andere 20% kan je bij de belasting terug vragen. Dus in totaal kom je dus op 75%.
    Ik zit trouwens in het basisonderwijs, dus ik weet niet in hoeverre dit verschilt van het VO
     
  10. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    20% is het niet hoor, niet voor mij dan. Je krijgt van de belasting 4,99 per opgenomen uur
     
  11. dramaqueentje

    dramaqueentje Bekend lid

    26 jan 2011
    956
    0
    0
    NULL
    NULL
    #111 dramaqueentje, 22 jan 2012
    Laatst bewerkt: 22 jan 2012
    Hoi zwangere en al bevallen collega's!

    Ik hoop dat ik mag inbreken in dit topic om mijn vraag te stellen, aangezien deze ook over verlof gaat.

    Ik werk 0,8 fte in het VO, en neem 0,32 ouderschapsverlof op, waarvan de helft onbetaald (dus: 0,16 bet/0,16 onbet), voor een periode van een jaar .

    Hoeveel moet ik daarna weer gaan werken om het betaalde verlof niet te hoeven terugbetalen? Ik heb me laten vertellen (en klakkeloos aangenomen...schaam) dat ik dan minstens de helft moet werken van mijn eigen uren. Ik zou dus 0,4 fte of meer moeten werken. Klopt dit eigenlijk wel?

    Edit: slimme ikke... ga pas op zoek naar de CAO na het stellen van mijn vraag... Hier is het antwoord; missschien heeft een ander er ook wat aan:
    wanneer de betrekkingsomvang binnen een jaar na afloop van de verlofperiode wordt verkleind tot de helft of minder van de betrekkingsomvang op de dag
    voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof.

     
  12. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    Klopt, dus minimaal 0,41

    Maar waarom heb je niet alles betaald opgenomen? Gewoon even nieuwsgierig
     
  13. goofychick

    goofychick VIP lid

    31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Oh zoooo herkenbaar.........
     
  14. dramaqueentje

    dramaqueentje Bekend lid

    26 jan 2011
    956
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op deze manier krijg ik langer een gedeelte van mijn uren uitbetaald dan wanneer ik eerst betaald en dan onbetaald zou doen, en dat komt financieel beter uit (snap je het nog???).

    Overigens kan je verzoeken om langer dan 12 maanden verlof op te nemen... in mijn geval 15. Het verzoek heb ik dus ook ingediend, en hopelijk wordt het toegestaan.

    Ik vind het wel een gedoe allemaal, hoor, ben altijd bang dat ik het verkeerd snap, maar 't is natuurlijk wel een luxeprobleem he! :D

    Maar ik ben blij met mijn (in ieder geval) jaar verlof... dan kan ik mijn beslissing wat te doen met mijn uren later nemen.
     
  15. goofychick

    goofychick VIP lid

    31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik sta voor groep 4, vorige zwangerschap in groep eind 2 begin 3 (fase onderwijs) maar moest toen met 17 wkn al de ziektewet in ivm extreme harde buiken en bekken. Arbo arts nam geen enkele risico. Hoop het nu langer vol te houden aangezien mijn eerste verlof dag op de eerste dag van nieuwe schooljaar begint, zo heb ik twee weken extra daarna (ipv 6 wkn van te voren eruit nu 4 wkn)
     
  16. goofychick

    goofychick VIP lid

    31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Overigens weten ze het nu natuurlijk nog niet dus ik ben benieuwd.....zwanger, jaar werken, zwanger jaar werken zwanger.....ahum.....tja dat brengt mijn leeftijd met zich mee.....
    Denk niet dat ik het lang verborgen kan houden, wij hebben lange vergaderingen van half 4 tot half 9 in de avond, nou dan ben ik al op apegapen als ik heb gewerkt.
     
  17. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    Zo was het hier ook Goofy...

    aug 2007 bevallen van de 1e
    jan 2008 weer aan het werk 50% ouderschapsverlof opgenomen tot mei 2009
    juni 2009 bevallen van de 2e .... november 2009 weer aan het werk met weer ouderschapsverlof tot mei 2011
    juni 2011 bevallen van de derde en nu ben ik weer aan het werk met natuurlijk weer ouderschapsverlof.

    Bij alle 3 ook nog eens minimaal 7 weken extra gekregen ivm de zomervakantie...dus dat leverde ook nog wel eens wat commentaar op (met een knipoog ;) )

    Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!!! Geniet er van!
     
  18. Melovekane

    Melovekane Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    mijn verlof gaat 9 februari in en 30 mei mag ik weer aan de bak.. heb nog geprobeerd te regelen dat ik mijn vakanties mag compenseren zodat ik dit schooljaar niet meer terug hoef te komen... maar nee dat mag niet :S Ik moet nu dus voor 2 gewone lesweken ( lees: onderwerpen afsluiten en voorbereiden op de proefwerkweek en laatste les filmpje) en 1 vergaderweek terug komen. Ik moet dus gaan vergaderen over leerlignen die ik weken neit gezien heb. Ook moet ik iemands werk over gaan nemen en afsluiten. Niet leuk voor de vervanger en niet leuk voor de leerlingen.
    Ze hebben trouwens pas gisteren een sollicitatie de bus uit gedaan... slim hoor!!!

    IK moet dus nog ff kijken heo ik het ga aanpakken. In pricipe hoef ik na mijn verlof niet veel meer te werken ( werk 3 dagen o.65) dus ja even goed plannen enzo!

    nou dames gaan er nog mensen staken donderdag?!?!
     
  19. Laika

    Laika Fanatiek lid

    23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Dat is idd jammer dat je nog voor de zomer terugmoet. Ik heb al verlof en mijn vervangster heeft een contract tot het einde van het schooljaar. Ik krijg bericht wanneer ik weer terugmoet als ik bevallen ben. Dus ik ben benieuwd! Waarschijnlijk moet ik ook een paar weken voor het einde van het jaar terug. Balen!

    Ik twijfel nog over het staken. Maar meer omdat ik met mijn zwangere lijf niet zo lang in de trein wil zitten/staan.:p
     
  20. Wortel

    Wortel Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Dat is ook balen! Is het misschien een idee om ouderschapsverlof op te nemen voor die paar weken? Zo zou ik het in ieder geval doen. Succes!
     

Deel Deze Pagina