Zwanger en leidinggevende vertellen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nina007, 17 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina007

    Nina007 Actief lid

    17 sep 2018
    365
    259
    63
    Vrouw
    ik werd nu bijna 1 jaar op mijn huidige werkplek. ( in de zorg) .Ben nu inmiddels bijna 11 weken zwanger en heb a.s woensdag mijn termijn echo.

    Ik heb een jaar contract, mijn leidinggevende gaat deze omzetten in een vast contract. We hebben onderbezetting gehad, en een drukke periode. Nu hebben we eindelijk een normale bezetting. Maar ik ben dus in Juli uitgerekend, en zal dan half juni met verlof gaan. Dat betekend dat ik de hele zomer periode met verlof ben. Ik merk aan mezelf dat ik het moeilijk vind om het op mijn werk te vertellen, lijkt wel dat ik me schuldig voel ofzo.

    Ik wilde het vandaag bijna vertellen, maar wil toch echt wachten op mijn termijn echo..

    Tips hoe ik dit kan aanpakken? Mijn leidinggevende zie ik niet elke dag, wij draaien net andere diensten.
     
  2. Whoopie

    Whoopie Fanatiek lid

    20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Ik zou het gewoon direct en eerlijk vertellen. Het is super nieuws en ik zou het vreemd vinden als je leidinggevende daar negatief op reageert. Bovendien krijgt je werkgever tijdens jouw verlof een uitkering uitbetaald, waarmee tijdelijke vervanging kan worden geregeld.
     
  3. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Na de termijnecho kun je het gerust zeggen. Je bent een goede kracht, anders wordt je contract niet omgezet in een vast contract. (Maar ik kan me voorstellen dat je liever even wacht totdat het daadwerkelijk is omgezet)

    Maar voor een leidinggevende is het fijn op tijd te weten voor mogelijk inwerken vervanging. Schuldig hoef je je niet te voelen. Maar je kunt altijd aangeven dat je je dat een beetje voelt. Omdat jullie nu net lekker draaien qua bezetting. Maar juni is nog ver weg hoor. Dus die bezetting zit voorlopig nog wel goed.

    Je leidinggevende reageert vast positief.
     
  4. Nina007

    Nina007 Actief lid

    17 sep 2018
    365
    259
    63
    Vrouw
    Dankjullie!!
    Ik wacht even mijn termijn echo af en ga het daarna vertellen :) ze heeft zelf 2 kinderen.. ik ben 29 eb een kindje van 3, dus lijkt me dat ze wel weet dat er nog wel een 2e bij komt
     
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik herken het wel. Werk nu zo'n 10 maanden bij m'n nieuwe werkgever en vertel het in de eerste week van het nieuwe jaar. Volgende week hebben we de termijn echo en dan heb ik vakantie.
    Twee collega's weten het al en zij reageerden super leuk. Mijn leidinggevende is een man en krijg geen hoogte van hem. Mijn contract is onlangs met een jaar verlengt en loopt eind oktober af. Drie weken daarvoor loopt mijn verlof af.

    Ik voel me ergens ook schuldig omdat ik er nog maar kort werk, maar anderzijds ik ben 29 en heb al een 7 jarige zoon, dus dan kan je er rekening mee houden dat er mogelijk nog een kinderwens is. En mocht mijn contract niet verlengd worden dan heb ik altijd recht op WW en anders voldoende tijd om in mijn verlof iets nieuws te zoeken.

    Bij mijn eerste werkte ik er ook nog maar een half jaar, maar dat voelde zo anders. Mijn leidinggevende en ik hadden gewoon een goede klik en dat voel ik nu niet.
     
  6. Nina007

    Nina007 Actief lid

    17 sep 2018
    365
    259
    63
    Vrouw
    Fijn dat je collega’s al zo positief reageerden! Jammer dat je die klik nu niet voelt.. wie weet reageert ie toch tegen verwachtingen in heel positief!:)
     
    G89 vindt dit leuk.
  7. Nina007

    Nina007 Actief lid

    17 sep 2018
    365
    259
    63
    Vrouw
    Nou had teamleider gemaild om deze week afspraak te maken. Maar dat wordt echt lastig..we werken langs elkaar heen kwa diensten dus zien elkaar niet. Pas met oudejaarsdag.. maar wil het toch wel bekend maken voor/rond kerst.
    Als ik haar deze week niet kan zien, is telefonisch een optie of is dat echt asociaal ?
     
  8. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Nee hoor, prima optie in zo'n geval. Heb ik ook gedaan, ik zie mijn leidinggevende ook bijna nooit, je moet toch wat.
     
  9. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Kun je niet even op je werk langs als je leidinggevende aan het werk is? Ik vond dat ik het echt persoonlijk moest vertellen aan onze directie, dus ben daar wel speciaal voor langs gegaan.

    Dit was trouwens ook vlak nadat ik een vast contract had gekregen, ik wist al dat ik zwanger was voordat mijn tijdelijke contract was omgezet. Heb toch wel gewacht met vertellen tot iedereen mijn contract getekend had :rolleyes:

    En inderdaad, je werk krijgt voor jouw verlof betaald.. dus zouden ze makkelijk iemand anders even in kunnen zetten tijdens jouw verlof. Daar zou ik me niet te druk om maken :)
     
  10. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Ik zou me er niet druk om maken als er nu geen tijd is. Dan vertel je het toch een weekje later. Je bent immers niet verplicht om het te vertellen tot een aantal weken voor je verlof in zou gaan.

    Zelf zou ik het contract afwachten als je het al bijna krijgt. Voor mijn eigen gevoel van zekerheid. Zelf heb ik het bij 8 weken verteld vanwege gevaarlijk werk. En daarbij hoort nu eenmaal de verantwoordelijkheid het op tijd te melden om de risico's zo veel mogelijk uit te sluiten.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  11. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad, zou me niet druk maken om een weekje later. Je bent niet verplicht om het bij 12 weken te vertellen... hoewel ik snap dat je het kwijt wilt.
     
  12. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Ik denk dat ze het vooral ook op fb enzo wil vertellen en dat kan niet als je collega’s enzo het dan weten en je leidinggevende nog niet. Ik zou haar bellen, en met trots. Het is super nieuws. En zwanger worden is nu eenmaal je volste recht.
     
  13. Nina007

    Nina007 Actief lid

    17 sep 2018
    365
    259
    63
    Vrouw
    Sorry al deze reacties niet meer gezien! ( geen melding)
    Maar het ging niet om fb etc. Maar mijn vriendinnen waren inmiddels op de hoogte, en sommige collega’s kennen mijn vriendinnen. ( wereldje is soms klein) was bang dat collega’s het op een of andere manier te horen zouden krijgen. Heb het uiteindelijk mijn teamleider persoonlijk verteld, en collega’s daarna ;). Leuke reacties!


    Bedankt voor jullie tips!
     
    G89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina