Zwanger en nu? Regeltante vraagt tips!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mili, 11 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mili

    Mili VIP lid

    23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Oke heb positief getest vanochtend...maar nu?

    Hihi moet ik direct al de huisarts bellen?
    Ik ga namelijk as zaterdag op vakantie en kom pas na 2 weken terug...

    En hoe zit dat qua echo's etc...

    Kan ik ergens een soort van planning/lijst vinden waar een soort van tijdschema op staat wat wanneer moet en wanneer welke echo's etc zijn?

    Ik bedoel t is eerst even afwachten en duimen dat alles goed mag gaan....maar ben nogal van t plannen etc :oops:
     
  2. ikke1981

    ikke1981 VIP lid

    14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    je kan je ha bellen, maar dat is meestal niet nodig.
    Je mag gewoon zelf een verloskundige bellen, kan ju nu doen of na je vakantie, is maar wat je zelf prettig vind.
    Qua echo's is verschillend maar meestal zit het tussen de 8 en 12 weken dat je een echo krijgt

    Je krijgt ook een medische echo als je 20 weken bent, dan kijken ze heel je kleintje na of alles in orde is.

    Hopelijk geeft je wat duidelijkheid
     
  3. ikke1981

    ikke1981 VIP lid

    14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    ohww hihi
    nog gefeliciteerd :)
     
  4. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    je kan idd gelijk je huisarts bellen en of ook al gelijk de verloskundige bellen zo rond de 10 a 12 weken krijg je bij de vk je eerste echo.
    ik liep zelf bij de gyn dus hoefde niet eerst de ha te bellen werd toen ik niet meer naar de gyn hoefde gelijk door verwezen naar de vk.

    je krijgt rond de 10 a 12 weken een echo
    met 20 weken een echo en met 36 weken (zo is het tenminste bij mijn vk weet niet of het over al het zelfde is)

    gefeliciteerd met je zwangerschap en alvast een hele fijne vakantie.
     
  5. Monique76

    Monique76 Niet meer actief

    Hallo,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap.

    Je moet gewoon de verloskundige bellen voor een afspraak, meestal ligt die tussen 8-10 weken zwangerschap. Zij regelen ook een eerste termijnsecho. De tweede echo is rond 20 weken, daarna geen echo's meer mits je zwangerschap vragen oprakelt waarvan de verloskundige graag het zekere voor het onzekere neem, ivm bijv suikerziekte of plotselinge groeispurten.

    Groetjes Monique76
    Nog een fijne vakantie
     
  6. Mili

    Mili VIP lid

    23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hahha,

    Bedankt voor de felicitaties. :D

    Ehm ja das duidelijk, dan ga ik na mn vakantie wel even bellen.

    Bij ons in de ha praktijk willen ze te wel weten en bij de apotheek weten ze het dan ook dus ik bel welen na mn vakantie.

    Dan bel ik daarna wel de verloskundige...misschien heeft mn ha nog wat tips... ;)

    Nogmaals bedankt, hihi....geeft iets rust, wil namelijk van alles weten nu!

    Groetjessssss
     
  7. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Ik zou een Vk-praktijk bellen, of je HA(-assistente) om te vragen naar een VK-praktijk. Dan kun je alvast een afspraak plannen voor over een paar weken. Geeft jou wat meer rust, dus moet je gewoon doen. (ook al zegt de HA dat je nog kan wachten ofzo.. gewoon bellen).

    Omstreeks de 12-weken wordt er een termijnecho gemaakt, je VK plant daarvoor een afspraak in. En tot die afspraak is het gewoon wachten.. tja.. en lekker genieten dat er een wonder gebeurt in je lichaam.
    Eerst krijg je bij de VK afspraken elke vier weken, dan elke drie weken, dan elke twee weken en op het laatst iedere week.

    Bij je eerste VK-bezoek krijg je de "intake". Ze vraagt naar je medische achtergrond en naar dat van familie. Je beroep e.d. of je getrouwd bent etc. etc. en ze geeft je formulieren mee voor naar het ZH om bloed te prikken (voor tests op Soa, Hiv, je bloedgroep etc etc). Die uitslag komt weer bij je VK binnen. Je VK prikt in je vinger voor je HB-gehalte en iedere bezoek wordt je bloeddruk gemeten en wordt er aan je buik gevoeld. Zodra het mogelijk is, (vanaf ca 15 wken) wordt er naar het hartje geluisterd.
    Ook zal je VK je vertellen over de mogelijkheden voor prenatale onderzoeken en later ook de 20-weken-echo (SEO).

    Ehm.. volgens mij ben ik zo wel volledig.. controlfreakje.. ;)
     
  8. Mili

    Mili VIP lid

    23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    @Lintje:

    Hahahah :oops: ja controlefreakje ben ik wel ja...hahaha.
    K ga na mn vakantie ff bellen...eerst ff lekker genieten!

    Bedankt voor de info. ;)
     
  9. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    :idea: lintje: wat jij zegt over bij de 1ste afspraak bij de vk een intake gesprek dat is niet over al zo.
    bij mijn vk krijg je eerst een echo en als je geluk hebt kan je een week later komen voor de intake en wij kregen toen ook weer een echo.
    bij elke praktijk is het toch anders.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Allereerst gefeliciteerd!

    Ik kan je wel een lijstje geven van wanneer je dingen moet doen, zo heb ik het tenminste gedaan.

    5 weken: huisarts geinformeerd

    8 weken: verloskundige gebeld (liep al bij de gyn, maar mocht door naar de verloskundige) Had met 10,5 week een afspraak bij de verloskundige.

    10 weken: gekeken en ingeschreven voor kinderopvang (ligt eraan of je dat wil en waar je woont

    13 weken: kraamzorg geregeld (moet voor 16 weken, maar ik ging op vakantie)
    Opgegeven voor zwangerschapsgym en borstvoedings info avond

    16 weken: orienteren voor geboortekaartjes, we gaan de proefdruk denk ik zo met 24 weken bestellen en dan definitief zo rond de 28 weken denk ik.

    Dit was het wel geloof ik. Kamertje kopen we bij Ikea, doen we rond de 24 weken denk ik. Kinderwagen bestellen we ook rond die tijd. Hou er rekening mee dat als je ergens een kinderwagen/ complete kinderkamer koopt de levertijd rond de 12 weken kan zijn. Waar wij hebben gekeken was het 8 weken.

    Liefs,
    Snoopy
     
  11. Mili

    Mili VIP lid

    23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    bedankt voor alle nieuwe info!
    Super...hihi we genieten al zo he! :D
     
  12. Niet meer actief

    Bij ons was t juist weer andersom. Ik had met 8 weken al de intake en toen met 12wkn de echo.

    Wat betreft de 20weken echo, ook dat is niet standaard, die kún je doen, maar niet iedereen kiest ervoor. Het is tenslotte geen gewone echo, geen pretecho, maar een medische screening, zoeken naar afwijkingen. Je kán m laten doen, maar het hoort er op zich niet standaard bij (ik heb t dus niet gedaan)

    Gefeliciteerd met je zwangerschap! En fijne vakantie!
     
  13. Mili

    Mili VIP lid

    23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Bij 20 weken kijken ze dan dus of ze een afwijking kunnen vinden zoals een handicap ofzo?

    Lijkt me wel heel moeilijk te beslissen hoor....ik bedoel of het dan echt zeker is dat er iets niet goed is.....pfff lastig allemaal
     
  14. Niet meer actief

    Dat vonden wij dus ook en hebben daarom besloten de echo niet te doen. We willen en kunnen geen beslissing nemen als er iets fout zou zijn. Maar de meeste meide hier (voor zover ik zie) doen de echo gewoon wel en in de meeste gevallen is het ook gewoon goed hoor, maar een kleine kans dat er iets niet goed zit. En dan is t gewoon geweldig om je kleine krummeltje zo op scherm te zien (duurt een half uur ofzo, dus lekker een half uur naar je babytje kijken). Ach, ik krijg met 28 weken weer een cho, dus nog 8 weekjes wachten, dan mag ik ook weer :D
     
  15. WendyB

    WendyB Actief lid

    25 jul 2006
    260
    0
    0
    Dit was mijn schema tot nu toe:

    5 weken de veloskundige gebeld en kon gelijk terecht (was rustig).
    7 weken de termijnecho (vond het toen fijn, achteraf is iets later leuker, omdat de dan meer ziet).
    8 weken ingeschreven voor kraamzorg (moet je vroeg bij zijn hoor, en je kan beter eerst de zorgverzekering bellen, sommige regelen het voor je!)
    12 weken echo prenatale screening en bloedonderzoek.
    13 weken informeren en inschrijven zwangerschapscursus
    20 weken 20-weken-echo.

    Ben nu een beetje aan het rondkijken voor de babyspulletjes en kaartjes enzo.

    Liefs Wendy.
     
  16. Mili

    Mili VIP lid

    23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Haha :) geweldig dit forum!
    Veel antwoorden waar ik allemaal wat aan heb!
    Bedankt hoor iedereen...
     

Deel Deze Pagina