Zwanger en onderwijs

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nic2910, 12 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nic2910

    nic2910 Actief lid

    8 feb 2015
    486
    24
    18
    Hi allemaal,

    Even jullie advies gevraagd!

    Ik ben nu bijna 24 weken zwanger van baby nr 2 en heb ontzettende pijn in mijn bekken. Bij de 1e ook gehad, toen therapie gehad en ging het weer goed maar nu begin ik er wat later mee omdat ik dacht dat het wel ging. Niet dus...

    Ik werk 3 dagen in de week in het voortgezet onderwijs waarbij ik dagen van half 9 tot half 5 maak (een enkele uitzondering daargelaten waarbij ik later begin). Ik moet tijdens die dagen ook heen en weer tussen gebouwen en er is geen lift aanwezig in het gebouw waardoor ik nagenoeg elke les naar een ander lokaal en/of verdieping moet. Ik sta dus elke keer met tranen in mijn ogen bovenaan de trappen en kan niet meer lang staan voor de klas.

    Het is me teveel maar ik weet niet goed hoe ik het moet aangeven. Ik ben bang dat er op korte termijn geen aanpassingen gedaan kunnen worden en daarbij ben ik iemand die haar grenzen niet goed aangeeft, waardoor ik ‘s avonds helemaal op ben. Ik heb ook nog een dreumes van bijna 2 rondlopen dus dat werkt ook niet altijd mee.

    Wellicht heeft iemand hier ervaring met het onderwijs en bekkenpijn en hoe ik dit het best kan aankaarten op het werk? Ik wil niet als een zeur overkomen, dus blijf altijd maar doorgaan maar ik trek het niet tot mijn verlof in maart op deze manier.
     
  2. Indire

    Indire Actief lid

    28 apr 2018
    295
    468
    63
    Wat ontzettend naar voor je dat je zo'n last van je bekken hebt. Ik begrijp ook dat je het lastig vindt om dit aan te geven op je werk. Wat mij zou helpen in zo'n situatie is als ik een gesprek hierover zou voeren met de verloskundige/gynaecoloog en die ook zou bevestigen dat het beter is als ik vervroegd met verlof zou gaan. En dat ik dan in een gesprek met m'n werkgever dat zou kunnen noemen. Maar ik ben dan ook iemand die moeilijk haar grenzen aan kan geven en ook in het onderwijs werkt dus weet hoe lastig het is met vervanging etc.

    Denk dat vrouwen die geen moeite hebben met grenzen stellen ons voor gek zouden verklaren en zouden zeggen dat je voor jezelf moet kiezen en 'gewoon' het gesprek met je directeur aan moet gaan :) Succes!
     
    nic2910 vindt dit leuk.
  3. Eslin

    Eslin Lid

    29 sep 2013
    42
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hi!
    Wat een herkenbaar verhaal. Hier ook een docent op een middelbare school. Ik heb rond dezelfde tijd een onwijze dip gehad. Sliep bijna niet meer, rugpijn en weer ontzettend misselijk. Ik heb dit toen aangegeven bij mijn teamleider en gezegd dat ik met mijn verloskundige ging bespreken wat verstandig zou zijn. Aangezien ik in de avonden ook al wat harde buiken had gaf zij aan dat ik het echt rustiger aan moest gaan doen. Dit heb ik weer tegen mijn teamleider gezegd en een week later zat ik bij de bedrijfsarts. Uiteindelijk hebben we besloten dat ik van 2 hele en 2 halve dagen nog maar 4 halve dagen ging werken. Hierdoor kon ik na de lunch thuis gaan liggen (of zelfs meeslapen met zoontje van 2).
    Dit heeft me erg goed gedaan want ik heb nu tot mn verlof kunnen werken.

    Vaak hebben ze ook liever dat je het op tijd aangeeft en dat je dan met aanpassingen nog wel iets kan doen dan dat je ineens uitvalt en niet meer terugkomt. Ik snap echter wel dat het moeilijk is hoor want mijn eerste mededeling aan mijn teamleider was op aandringen van mijn vriend haha.

    Heel veel succes! Probeer echt goed voor jezelf en die kleine in je buik (en thuis) te blijven zorgen. en soms betekent dat helaas een stapje terug doen!
     
    Leraje en nic2910 vinden dit leuk.
  4. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik zou gewoon aangeven dat moeite kost bij de roostermakers dat zoveel lokalen wisselen je wat op breekt en of zo daar rekening mee kunnen houden
     
    Leraje, nic2910 en Youtan vinden dit leuk.
  5. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Meestal is het onderwijs heel schappelijk tijdens zwangerschap (is m’n ervaring van horen zeggen)

    Maar het begint met zelf aangeven. Roostermaker kunnen kijken of ze je gedurende de dag in dezelfde of aansluitende lokalen in kunnen plannen. En probeer meer zittend les te geven.

    Verder heeft jullie school neem ik aan ook een lift? Maak hier gebruik van!
     
    nic2910 vindt dit leuk.
  6. nic2910

    nic2910 Actief lid

    8 feb 2015
    486
    24
    18
    Dank jullie wel voor de reacties!

    Helaas LLxx32, ons gebouw heeft geen lift vandaar ook dat ik het zwaar vind met traplopen.
    Verder heb ik zeker wat aan jullie tips!

    Ik ben vandaag bij de bekkentherapeut geweest en ik heb bekkeninstabiliteit. Zij gaf aan dat ik inderdaad eerst aan moet geven dat ik op de begane grond moet lesgeven, het liefst in hetzelfde lokaal maar sowieso zo min mogelijk traplopen. Kunnen ze dit niet realiseren, dan moet ik stoppen met werken... Ik ga dus maandag het gesprek aan met de rector, ik moet nu echt :$
     
    Leraje en Eslin vinden dit leuk.
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je weet het al, maar misschien moet je het gewoon nog even van wat meer mensen horen / lezen. Je moet echt in gesprek met je leidinggevende. Ik weet dat roosters in het VO lastig zijn (ik werk in PO, man in VO). Maar het is dat of je valt helemaal uit. Dus ze zullen wel moeten. Mijn ervaring is trouwens ook dat mensen tijdens een zwangerschap heel begripvol zijn en het alleen maar fijn vinden om je te kunnen helpen. En iemand niet begripvol is, is het een sukkel. ;)
     
    Leraje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina