Zwanger en ontslag, uitkering?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Doeline, 5 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doeline

    Doeline Actief lid

    23 okt 2016
    301
    39
    28
    Ik ben pa zwanger.. maar ben super misselijk en beroerd. Ik voel me net een vaatdoekje.. mijn man vind dat ik mij ziek moet melden en aan de baby moet denken. Wij willen al een tijdje zwanger worden. Nu ben ik bang dat ze mij contact die in feb afloopt niet zullen verlengen. Heb ik daarna recht op 100% uitkering?
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd! Ligt eraan. Wanneer je ziek uit dienst gaat door zwangerschapsgerelateerde klachten wel. Maar ik neem niet aan dat je nu al weet dat je in februari nog ziek bent. Misschien voel je je met 2 weken wel een stuk beter en kun je gewoon weer werken. Waarom denk je dat ze je contract niet gaan verlengen dan?
     
  3. Doeline

    Doeline Actief lid

    23 okt 2016
    301
    39
    28
    Oké en aan wat ligt het dan? Omdat het heel slecht gaat met het bedrijf wegens Corona.. veel mensen moeten er al uit. En ik denk als ze weten dat ik zwanger ben al helemaal..
     
  4. Miekoe

    Miekoe Fanatiek lid

    9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Als eerst, van harte gefeliciteerd!!

    Beetje hard misschien, mijn gedachte: Ik denk met die wetenschap ik me al helemaal zou ziekmelden. Als het al slecht gaat met het bedrijf, er mensen uit moeten en je zwanger bent, dan trek je hoogstwaarschijnlijk toch wel aan het kortste eind. Willen ze je absoluut houden, zullen ze je niet door een zwangerschap de laan uit sturen.
    Je kunt besluiten door te gaan terwijl je je zo slecht voelt, heb je kans dat je straks nog langer thuis komt te zitten. En net zoals Malbec zegt, je hebt geen idee hoe je je over een week of 2 voelt...
    succes
     
    MevrouwtjeTheeleut vindt dit leuk.
  5. Doeline

    Doeline Actief lid

    23 okt 2016
    301
    39
    28
    Ja daar heb je ook wel gelijk in.. ik wil ook niet nog slechter gaan voelen. Maar klopt het dan als je zwanger ziek uitdienst gaat je 100% van je dagloon krijgt?
     
  6. MevrouwtjeTheeleut

    5 dec 2020
    19
    10
    3
    Vrouw
    Dat klopt, zwanger de ziektewet in gaan is 100 procent je dagloon.
     
  7. Miekoe

    Miekoe Fanatiek lid

    9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Ja hoor, ziektewet word je niet op je loon gekort.. dus lekker ziekmelden en het weer proberen als je je beter in je vel voelt zitten!
     
  8. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Maar eigenlijk is het plan dus om je nu ziek te melden en gewoon 'ziek' te blijven tot in februari je contact afloopt (bijna 3 maanden!), zodat je ziek uit dienst kunt gaan en gegarandeerd uitkering hebt....
    Stel je voor dat iedereen dat zo zou doen:|

    Kun je niet achterhalen wat hun plannen zijn wat contact beter want mag toch hopen dat je liever een baan hebt dan uitkering.
     
    Juul75, Dubbelfris, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Ik zou de huisarts bellen en vragen of je medicatie kunt krijgen voor je misselijkheid.

    En als je echt wilt weten hoe en wat qua uitkering zou ik informeren bij het uwv en niet afgaan op informatie van een forum. Dit soort dingen ligt vaak best wel ingewikkeld en heeft te maken met termijnen, uitzonderingen en weet ik veel wat.
     
    Sado vindt dit leuk.
  10. Doeline

    Doeline Actief lid

    23 okt 2016
    301
    39
    28
    Misschien moet je beter lezen? Ik wil mij juist niet ziek melden al zegt mijn man van wel! Ik ben juist bang dat door ziek melding mij contract helemaal niet word verlengd! Ik vroeg mij af als ik mij wel ziek zou melden en ik nog steeds ziek ben en mijn contract dan word beëindigt of ik kan daar recht op heb!
     
  11. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Sorry hoor, maar in allebei je posts in het topic vraag je naar de zekerheid van 100% uitkering van je dagloon toch? Dus ik heb hierdoor niet de indruk dat enkel je man het serieus overweegt.
    Daardoor lijkt het alsof dat het grootste hangijzer is en blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt daarmee.
    Je zou ook even kunnen afwachten hoe je je over een paar weken voelt of misschien medicatie vragen tegen misselijkheid of wat dan ook IPV je zorgen maken hoeveel procent je over 3 maanden krijgt mocht je in 3 maanden tijd niet opknappen en dus over 3 maanden ziek uit dienst gaan....3 maanden is nog lang hoor.
    Maar je moet het zelf weten hoor, succes ermee.
     
    Malbec, Shir1980 en Sado vinden dit leuk.
  12. Doeline

    Doeline Actief lid

    23 okt 2016
    301
    39
    28
    mijn contract loopt 1 feb af.. aangezien 1 Jan een feest dag is zal ik dit al over drie weken te horen moeten krijgen. Maar dank je wel voor al je aannames
     
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.416
    4.842
    113
    Vrouw
    Lerenlezen.nl

    Ik begrijp ts wel. Mijn contract is met 24 weken zwangerschap niet verlengd, en kan je zeggen dat is niet leuk! Jaren hard gewerkt, 24 weken zwanger en je 'staat op straat'.
    Het is toch logisch dat ze zich druk maakt of haar contract wel verlengt wordt omdat het slecht gaat met het bedrijf. Dan is de keus wel heel makkelijk gemaakt voor een bedrijf om een zwangere er maar uit te gooien.

    @Doeline ik krijg 75% van mijn loon, vanaf m'n verlof 100%. Als je echt duidelijkheid wil zou ik contact opnemen met het UWV.
    Sterkte en succes met de keuze maken.
     
  14. Doeline

    Doeline Actief lid

    23 okt 2016
    301
    39
    28
    Oh wat vervelend zeg! Ik hoop dat je gauw wat vinden en anders naar jou verlof natuurlijk!
    Ja ik heb ook altijd gewerkt.. met mijn eerste zwangerschap ook nooit thuis gezeten.

    Dankje wel dat je ook zo begripvol reageert
     
  15. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    Het klopt dat als jou contract niet word verlengd dat jij 100% van jou dagloon -arbeidskorting krijgt als jij op dat moment in de ziektewet zit. Echter blijft dit alleen geldig zolang jij ziek bent. Wanneer jij weer beter bent dan ga je gewoon over op ww en heb je sollicitatieplicht als je zwangerschap nog niet vergevorderd is.
    Ik heb dit zelf meegemaakt afgelopen september. Wel zou ik iets vragen voor de misselijkheid... ik heb hier ook vreselijke last van gehad tot 17 weken maar heb toch mijn beste beentje voorgezet op werk toen, onder het mom van wie goed doet, wie goed ontmoet. Helaas werd het ontslag door corona en niet door mijn zwangerschap. Juist omdat ik zoveel inzet toonde ondanks al mn zwangerschaps kwalen wilde ze me graag houden maar dit ging gewoon niet door de corona situatie. Dit kan bij jou zomaar anders zijn. Ik zou toch liever proberen mn baan te behouden ookal lukt dat misschien niet, dan met de pet er naar gooien en zoieso je baan verliezen.
    Succes ermee
     

Deel Deze Pagina