Zwanger en slaapapneu

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kmcc, 12 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kmcc

    Kmcc Lid

    8 aug 2019
    12
    0
    1
    Vrouw
    Onderstaande bericht is van afgelopen zondag :

    Al bijna de hele week klachten snachts van lichte tintelingen in armen en benen en afgelopen nacht was schrikken, ik schrok wakker en zat meteen recht op omdat ik in me hele lijf een dof gevoel had, wat was dit eng! Van de week al bij de huisarts geweest om urine te controleren, hier zaten wat eiwitten in en voor vervolg werd mijn bloeddruk en zuurstof gemeten, dit bleek allemaal prima! Nu is vanmorgen de verloskundige geweest na mijn telefoontje omdat ik me toch wel zorgen maakte vannacht. Hartje klonk gelukkig prima maar wat was ik bang dat dit niet zo was omdat ik slechte doorbloeding verwacht door dit alles afgelopen week. Misschien niet te vergeten is dat ik ook al die dagen al verkouden ben maar hier linkt de verloskundige het niet aan. Zij zei misschien was je in een hele diepe slaap en voelde je lichaam daarom zo, wel vreemd vind ik zelf aangezien ik de afgelopen weken ook al vaak wakker word om te draaien. Gelukkig is het hartje goed en heb ik de kleine ook al regelmatig gevoeld daarna. Toch baar ik me zorgen over die rare klachten en bel ik morgenochtend meteen even de huisarts.

    Gisterochtend dus bij de huisarts geweest en ze denkt zelf aan slaapapneu, en verder voor de zekerheid bloed laten prikken voor bepaalde waardes die ook aan het begin worden gecontroleerd. Ben nu btw 19+1.
    Nu ik mij verder heb ingelezen over slaapapneu kan dit eigenlijk best gevaarlijk zijn voor mezelf maar ook voor de baby in me buik.. Waarom heeft de dokter hier niet verder stappen naar ondernomen?.. Ik merk dat ik het overdag ook wel is heb, lijkt dan net of ik vergeet adem te halen wat vervolgd in een diepe ademhaling en zucht. Verder ben ik ook bekend met hyperventilatie, zal dit met elkaar in verband staan?

    Iemand hier ook ervaring mee?
    Vind het best wel eng worden zo.
    Ik neem ook weer even contact op met de huisarts waarom er eigenlijk niet verder naar onderzocht word
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had zelf al heel snel (vanaf week 15 gok ik) dat ik niet meer op mijn rug kon liggen, dan werd ik echt niet lekker, komt door druk op de vena cava geloof ik. Ik schrok daardoor soms ook ‘s nachts wakker als ik op m’n rug was gedraaid, voelde dan tintelingen en voelde me vaak ook misselijk.
    Ademhaling veranderde rond diezelfde periode ook, ik voelde me heel vaak kortademig - ook zonder bijzondere inspanning, gewoon zittend op de bank. Heel normaal, komt oa door de hormonen, maar het kan een paniekgevoel geven waardoor het hyperventilatie kan triggeren - hiervoor kan je ademhalingsoefeningen proberen, werkte bij mij heel goed.

    Over slaapapneu is bij mij nooit gesproken, ik vond her vena cava-verhaal en die kortademigheid het goed verklaren. En uiteindelijk kon ik mezelf goed dwingen op m’n linkerzij te slapen en niet meer op m’n rug - dat werkte heel goed :)
     
  3. Kmcc

    Kmcc Lid

    8 aug 2019
    12
    0
    1
    Vrouw

    Wel vroeg dan al kortademigheid toch? Ik heb het nu ook de hele ochtend al zonder inspanning, en zondag had ik het ook met wandelen. Nu ben ik dan nog steeds verkouden wat natuurlijk ook niet echt bevorderlijk is. Voor zo ver ik weet heb ik wel heel even op me rug gelegen en voelde het idd tinteling waarna ik daarna weer op me zij in slaap ben gevallen en later dus wakker schrok van dat doffe gevoel in mijn lijf, bij mijn weten lag ik toen niet op mijn rug. Ik zorg er ook altijd voor dat ik op mijn zij in slaap val en het liefst natuurlijk op de linkerzij al krijg ik daar vaak pijn aan mijn heup door slijmbeurs ontsteking.
    Ik slaap nu ook sinds 2 nachten met een voedingskussen maar ik word echt altijd wakker om te draaien en dat ding dan weer goed te leggen, merk wel dat ik daar overdag ook echt vermoeider door ben nu.

    Hopelijk is de verkoudheid snel weg en voel ik me daarna weer beter
     
  4. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Ik had ook al snel last van kortademigheid en ben ook bekend met oa hyperventilatie/last van longen.
    Met voedingskussenslapen was niks voor mij, ik heb gewoon een klein kussentje leg ik tegen me rug aan, en dan kom ik niet op me rug te liggen. Sommige vrouwen hebben ook wel last van als ze op hun rechterzij liggen dat ze beetje dezelfde symptonen krijgen dan als ze op rechts liggen. Het is vooral voor jezelf erg vervelend. Als je zo verkouden bent je neus voor slapen gaan spoelen met een zelfgemaakte zoutoplossing, en eventueel een ui doormidden snijden en naast je bed neerzetten kan je beter ademhalen = minder trigger voor hyperventilatie
     
  5. Kmcc

    Kmcc Lid

    8 aug 2019
    12
    0
    1
    Vrouw

    Heb jij deze klacht ook gehad dat je lichaam zo voelde?
    Ik heb zojuist dezelfde ervaring gehad net als van het weekend, lag nu wel op me rug betrapte ik mezelf op. Soms lijkt het ook of me ademhaling even stopt voor ik net weer in slaap ga vallen, heel naar en dan schrik ik weer een soort wakker met een diepe ademhaling.
     
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Word sowieso elke nacht wakker met slapende armen. En laatst in been ook maar kwam ook uit me rug vandaan, vaak als je weet wat het is ben je er meer gerust op. Anders een kussen voor en achter je zodat je niet op je rug komt te liggen? En je kan altijd ff bij je huisarts langs gaan. Als je het verder niet vertrouwd.
    Maar ik vergeet overdag ook wel eens te ademenen zo voelt het dan en dan opeens diep inademen weer. En heb dat op bed ook wel eens, gelukkig werkt ons lichaam zo dat we ervan schrikken en dan weer goed is.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had echt al razendsnel last van kortademigheid, vanaf week 6 of 7 ofzo. Schijnt hormonaal te worden veroorzaakt, de kortademigheid door baby die erg hoog lag voelde voor mij anders.
     
  8. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Ik begrijp niet zo goed dat als de ha aan slaapapneu denkt, je niet doorgestuurd wordt voor een slaap onderzoek.
     
    LindaS80 vindt dit leuk.
  9. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Vraag aan de huisarts een spoedverwijzing voor de kno of de longarts.
    Slaapapneu beïnvloed de kwaliteit van slaap negatief, iets wat je echt niet wil tijdens de zwangerschap.

    Bij mij kwam het ter sprake bij de sociaal psychiatrisch verpleegkundige van de poppoli en ik ben meteen doorgestuurd naar de longarts.
    Binnen een week kon ik terecht voor een slaaponderzoek, en afgelopen vrijdag heb ik de uitslag gekregen : slaapapneu!
    A.s vrijdag komt iemand bij mij thuis om een speciaal masker voor mij op te meten.
     

Deel Deze Pagina