Zwanger en solliciteren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Vlindertje10, 5 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje10

    Vlindertje10 Nieuw lid

    30 jun 2017
    1
    0
    1
    Vrouw
    HR adviseur
    Limburg
    Hallo dames,

    Op dit moment ben ik alweer een heel eind op weg met mijn 2e zwangerschap (28 weken). Met mijn huidige werkgever heb ik nogal wat gedoe over het aantal uren dat ik na mijn terugkeer weer kom werken, waardoor ik er sterk naar neig om verder te gaan zoeken. Zoals de toeval het wilt, staat er nu een vacature online die mij op het lijf is geschreven en ik wil heel graag reageren.

    Nu zit ik met 1 dilemma: ga ik in de brief vermelden dat ik pas vanaf een bepaalde datum beschikbaar ben i.v.m. mijn zwangerschap?

    Ik twijfel heel erg. Van de ene kant wil ik het graag vertellen om meteen van begin af aan duidelijkheid te geven en hen tijdens een eventueel gesprek niet met een dikke buik te verrassen. Bovendien waardeer ik het wel in een werkgever als met dit soort onderwerpen goed wordt omgegaan. Van de andere kant wil ik mijn kansen op een gesprek ook niet verspelen...

    Ik werk zelf als HR adviseur en zou het zelf op prijs stellen als iemand eerlijk is. Voor mij persoonlijk zou een soortgelijke vermelding ook geen reden vormen om een geschikte kandidaat niet uit te nodigen. Ik vraag mij nu echter af hoe anderen hierover zouden denken...
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou eerst solliciteren, mocht je dan worden uitgenodigd op gesprek kan je altijd nog vermelden dat je zwanger bent. Je moet immers worden geselecteerd obv je kwaliteiten en niet worden afgewezen omdat je "die zwangere sollicitante" bent.

    Daar komt bij dat de meeste bedrijven immers al rekening houden met opzegtermijn etc.
     
  3. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mee eens.
    Ik zou het niet direct in je brief vermelden, in de meeste gevallen sta je dan al 1-0 achter.
     
  4. motormuis

    motormuis Actief lid

    24 nov 2014
    157
    178
    43
    Vrouw
    GGz-agoog in de psychiatrie en verslavingszorg
    Gelderland
    Ik heb een aantal weken geleden gesolliciteerd, niets vermeld in de brief. Tijdens het gesprek open en eerlijk geweest (kon ook niet anders met die dikke buik) en gezegd dat ik pas halverwege september zou kunnen beginnen.

    Om je hoop te geven, ik ben aangenomen!

    Als GGz Agoog in de verslavings psychiatrie, wel andere sector dus, maargoed wel een succes verhaal ;)
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou het niet op voorhand vermelden. Voor er echt beslist wordt wie de job krijgt, zit je alweer een paar weken verder. En dan zit je toch al binnen normale opzegtermijnen die anderen ook zullen moeten respecteren?

    Ik heb destijds aangeworven toen ik hoogzwanger was. Werkgever vond dat geen probleem en heeft netjes gewacht tot mijn moederschapsrust afgelopen was.
     
  6. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Wat een mooi woord; moederschapsrust! Dat klinkt veel beter dan zwangerschapsverlof, waarbij het woord verlof me altijd het idee geeft dat je een soort “vakantie” krijgt.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haha inderdaad.

    Al zit er toch ook best weinig rust bij :)
     
  8. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ja misschien is moederschapsherrie nog beter :roflmao:
     
    Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina