Zwanger en sporten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Milenax, 18 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milenax

    Milenax Lid

    16 jul 2021
    31
    2
    8
    Vrouw
    Hallo dames!

    Ik ben nu 8 weken zwanger en vroeg mezelf af of je gewoon kan sporten tijdens je zwangerschap? En met sporten bedoel ik niet gewoon met je eigen lichaamsgewicht maar echt in de sportschool met gewichten.

    Voorheen deed ik veel kracht training (vooral mijn benen) en vroeg me af of ik deze nog steeds kan doen? Persoonlijk zat ik te denken om het gewicht bij de oefeningen misschien te verlagen en sommige oefeningen zoals hip thrust achterwege te laten (dit omdat de stang op je heup leunt).

    Ik heb nu eigenlijk wel al 2 maanden niet gesport maar ik merk dat ik echt lui begin te worden en mijn lichaam z’n vorm kwijt raakt die ik eerder heb opgebouwd. Zou ik gewoon kunnen sporten of is het misschien beter om te wachten tot na 12 weken evt?
     
  2. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Je kunt gewoon sporten. Merk je dat iets te zwaar wordt idd gewoon gewicht verlagen.
     
  3. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Kan gewoon. De eerste 12 weken was ik te beroerd en was alles nog dicht door Corona maar nu doe ik al een poos bootcamp en zwemmen. Gaat prima, goed juist!
     
  4. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Ja kan gewoon! Alleen niet je schuine buikspieren trainen.

    Ik ben nu wel aan het minderen met gewicht en activiteit. Het is even wennen dat je niet alles meer kan zoals.je gewend bent, en je gewichten meer afbouwt. .
    Daarnaast kan je bv ipv wel specifiek bekkentrainingen gaan doen, daar kan je pt je vast mee helpen!

    Maar lekker blijven sporten, zolang het gaat! Heb je alleen maar profijt van.
     
  5. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Volgens mij mag je je schuine buikspieren juist wel (gedoseerd) trainen, je rechte niet!

    Ik ben gaan sporten onder begeleiding van een fysiotherapeut omdat ik heel onzeker werd van wat wel kon met sporten en wat niet.. Had er wel ook mee te maken dat ik vroeg last kreeg van bekkenklachten. Ik vond het heel prettig dat er 1x in de week iemand meekeek naar mijn oefeningen, houdingen en gewichten en de rest van de week sport ik dan gewoon zelf. En ik sport nu nog steeds! Was inderdaad wel even wennen dat je steeds wat minder vol ervoor kunt gaan, maar ben blij dat ik nog steeds kan sporten nu :) .
     
  6. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Je mag inderdaad gewoon trainen, als je dat daarvoor ook deed.
    Ik heb bij de oudste getraind tot een week voor de bevalling (crossfit). Op een gegeven moment gaan bepaalde oefeningen niet meer, omdat je buik in de weg zit.
    Alleen je rechte buikspieren moet je niet meer trainen, de schuine mogen wel.
    Op dit moment ben ik 6,5 week zwanger van de 3e en ik train nu nog 4 a 5 keer in de week. Ik voel me prima namelijk.
    Vanaf een week of 12 ga ik mijn rechte buikspieren niet meer trainen en na verloop van tijd zal ik de oefeningen aan moeten passen, maar dat doe ik dan in overleg met mijn trainer.
     
  7. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ja je mag gewoon sporten.
    Je kan evt een aangepast sportschema vragen bij je sportschool als je zeker wilt weten welke oefeningen je mag blijven doen.
    Ik weet dat bv hardlopen op een moment niet echt raadzaam meer is ivm het weker worden van je bekken, ook al ben je eigelijk een marathon sprinter :roflmao:
     
  8. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Dat kan zeker!!

    Wellicht is aansluiten bij Mom in Balance in de buurt iets voor je? Ook sterk her heeft mooi krachttraining programma online!
     
  9. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Hardlopen mag gewoon tot de bevalling, als je goed naar je lijf luistert. Na de bevalling mag je echter de eerste 12 weken niet hardlopen en dan pas langzaam opbouwen. Ook sprongbewegingen horen hierbij!
     
  10. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Ja je hebt gelijk! Schuine mag je gewoon trainen en rechte gedoseerd / onder de juiste begeleiding. Al sommige zeggen indd helemaal niet. Ik train (gelukkig maar :roflmao::|) alleen onder begeleiding wel haha.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  11. MB91

    MB91 Fanatiek lid

    Juist blijven of gaan sporten tijdens je zwangerschap. Dit is ontzettend belangrijk voor je lichaam om sterk te zijn en blijven, zeker met de naderende extra kilo's en ongemakken van de groeiende buik.

    Je rechte buikspieren zou ik na je eerste paar weken (>10) niet meer trainen, maar schuine en lage buikspieren zeer zeker wel. Dit kan tot aan je bevalling, dus gewoon doen.
    Daarbij je benen, armen en schouders ook zeker trainen, zodat je je extra gewicht aankan en het dragen van je kindje straks ook makkelijker doet. Houding en ademhaling trainen is ook echt een hele goede, want ook daar haal jij veel meer profijt uit als je straks oppervlakkiger begint te ademen door je buik.

    Bekken trainen kan je heel makkelijk met een elastiek, kan ook lekker thuis. :) Kortom...genoeg wat je mag blijven doen tijdens het zwanger zijn. Belangrijk is dat je blijft luisteren naar je lichaam. Ben je moe, heb je ergens last van, niet forseren, maar andere oefeningen of lager gewicht doen. Je leest veel online dat je na een x aantal weken nog maar zoveel kilo mag tillen, en dan weer verder in de zwangerschap nog weer minder kilo's, maar dit is niet helemaal waar. Je mag blijven tillen wat je lichaam aankan. Zolang je dit gecontroleerd opbouwd/behoud dan is er geen man over boort als jij een keer meer deadlift als volgens het internet mag.

    Hardlopen mag ook de hele zwangerschap, maar veel dames stoppen hier wel mee na enkele weken, omdat het soms best een inpact heeft op je buik (als in aanspannen rechte buikspieren) en je hartslag. Loop jij echter marathons, dan kan jij gewoon blijven hartlopen want grote kans dat jouw hartslag lekker laag blijft bij kortere afstanden.

    Hartslag met een maximaal bereik van 140-150 (voor beperkte tijd, dus niet een volledige training) is prima. Mocht je een keer een piek ervaren, kijk dan hoe snel je hartslag weer zakt. Zo goed is jouw conditie dan. Zakt hij relatief snel, dan ben je lekker fit. Blijft hij lang hoog, dan moet je een stapje terug doen, want dan zit je boven je kunnen als zwangere dame.

    Begeleid sporten met coach of PT of Fysio is altijd aan te raden ;)
     
  12. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Ik heb een programma van Sterkher gevolgd. Kun je thuis of in de gym doen en is speciaal voor zwangerschap, vooral krachttraining.
    wel prijzig maar zeker de moeite waard, en via fb kun je vragen stellen en tips etc vragen
     

Deel Deze Pagina