Zwanger en werken in de zorg

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kittycat2018, 30 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kittycat2018

    Kittycat2018 Actief lid

    28 nov 2018
    105
    69
    28
    Vrouw
    Ik ben nog maar net zwanger (4 weken)en werk in een verpleeghuis op een dementieafdeling met een werkweek van 28 uur, soms loopt dit op tot 45 uur. We hebben nu voornamelijk bewoners die met alles geholpen moeten worden waardoor het lichamelijk erg zwaar is. Deze week een lange dagdienst gehad waarbij ik tijdens mijn werkzaamheden veel last kreeg van steekpijn in mijn buik. (Is dit al een teken dat ik rustig aan moet doen?). Ook werk ik vaak in de nacht (vanaf vandaag weer 3 nachtdiensten) waar ik 40 bewoners alleen verzorg maar wel om hulp kan vragen als dit nodig is. Hierbij moet ik de hele nacht door trap op trap af lopen. In de nacht kan het voorkomen dat er een bewoner op de grond wordt aangetroffen, soms zal je de bewoner zelf omhoog moeten tillen omdat niet overal een tilsysteem hangt. Is dit verantwoord om te doen? Ik weet dat zwaar tillen onverantwoord is als je al wat langer zwanger bent maar hoe zit het in het begin van de zwangerschap? Hoe is jullie ervaring met het werken in de zorgsector tijdens de zwangerschap? Op me werk weten ze nog niet dat ik zwanger ben en dat wil ik eigenlijk ook nog even zo houden.
     
    Kimberley92 vindt dit leuk.
  2. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik werk wel in de zorg, maar in het ziekenhuis op een kraam en verlos afdeling.
    Ik hoef dan ook niet te tillen dus daar kan ik je helaas niet bij helpen.

    De nachten gingen in het begin bij mij prima, ik merkte alleen na 8 weken dat ik echt helemaal naar de ***** ging na de nachtdiensten en dat ik bijna niet meer kon omschakelen.
    Heb ze dan ook geprobeerd weg te ruilen als het er meer dan 2 waren.
    Nu draai ik ze niet meer.

    Door mijn traject heb ik wel een aantal collega's op de hoogte gesteld en leidinggevende en ik vond dat eigenlijk wel erg prettig.

    Heel veel succes en geluk met je zwangerschap!
     
  3. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Tillen mag wel in het begin van de zwangerschap.
    Maar als jij het te zwaar/te veel etc vind, dan is echt de beste weg om dit met je leidinggevende/bedrijfsarts te bespreken. Hoe moeten ze anders weten dat je andere werkzaamheden nodig hebt?
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  4. Kittycat2018

    Kittycat2018 Actief lid

    28 nov 2018
    105
    69
    28
    Vrouw
    Op me manager en enkele collegas na weet nog niemand ervan af.
     
  5. Kittycat2018

    Kittycat2018 Actief lid

    28 nov 2018
    105
    69
    28
    Vrouw
    Nog een vraag.. ik slaap sinds een dag voor de positieve test ontzettend slecht. Ik wordt rond 04:00 wakker en kan dan niet meer in slaap komen maar ben wel de hele dag ontzettend vermoeid. Voorheen kon ik altijd heel goed slapen tot 10;00. Is dit ook gewoon een zwangerschapssymtoom?

    Niet echt fijn als je dan ook nog nachtdienst moet draaien.
     
  6. Mupke10

    Mupke10 Actief lid

    20 jun 2011
    136
    8
    18
    NULL
    twente
    Probeer juist de zware cliënten die je samen verzorgt te helpen, zo blijf je staan en hoe je minder te bukken. Huiskamerdiensten draaien en medicijnen delen is misschien beter vol te houden. De nachtdiensten even aanzien en anders in overleg met je leidinggevende niet meer doen. Succes!
     
  7. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Euhhh cliënten van de grond tillen omdat er geen systeem is? Laat ze als de wiederweer een verrijdbare tillift aanschaffen. Zwanger of niet.. Echt niet goed voor jezelf en de cliënt Als in je rug schiet maakt client 2e klapper.

    Zo lang je je goed voelt kan je echt wel wat tillen enzo, je lichaam is dat ook wel gewend. (maar taait ook af door slappere banden enz ) Ik ben zelf tot 30 weken doorgegaan. Maar geen lichaam is hetzelfde. Gebruik dat niet als richtlijn hoe een ander het doet. ;)
     
  8. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Paar jaar geleden (toen was ik zwanger) hoefde ik helemaal geen nachtdiensten meer te werken. Ik weet niet of dit veranderd is.. Google maar ff. Ook na je verlof hoefde ik nog halfjaar geen nachtdiensten.
     
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Vanaf een x aantal weken hoef je geen nachten meer te doen maar dit is meestal iets van 12. Een collega van mij ging juist door met nachtdiensten omdat ze die beter te doen vond dan avond- en dagdiensten. Mijn ervaring is dat die eerste paar weken sowieso zwaar zijn vanwege onzekerheid, vermoeidheid en misselijkheid en dat het daarna weer makkelijker werd.
     
  10. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Ja ik heb dit in het begin ook heel erg gehad. Uren wakker liggen maar wel gewoon moe zijn. Is een week of 12 weg geweest maar nu heb ik het weer...
     

Deel Deze Pagina