Zwanger en werken in de zorg

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Emm27, 14 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Hoi! Ik ben 28 weken zwanger en werk in de zorg (ziekenhuis). Nu met het corona vind Ik het helemaal niet fijn om als 'kwetsbare'zwangere hier straks aan te worden blootgesteld.
    Hoe zit dat bij jullie op het werk?
    Het liefst sluit ik me op..

    De oproep van extra komen werken enzo zie ik ook echt niet zitten aangezien ik al wat uur minder werk ivm klachten
     
  2. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Ik werk ook in de zorg en ben stiekem blij dat ik al met verlof ben en de corona-zorg nu kan ontlopen. Maar.... volgens alle betrouwbare bronnen ben je als zwangere niet extra kwetsbaar voor corona, niet anders dan bij een gewoon griepje. Dus, je zou je er geen extra zorgen om hoeven te maken. Maar ik snap je gevoel erbij erg goed!
     
  3. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Nja dat denken ze ja... Ik moet nog wel even werken, maar vind het zo lastig...
     
  4. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Wij krijgen in principe geen patiënten met verdenking Corona of positieve corona. Ik vind het ook niet heel fijn. Ze weten de effecten van corona op de zwangerschap nog niet. Wat ik wel weet is dat hoge koorts slecht is voor de baby dus dat wil ik vermijden. Nou ben ik gelukkig niet meer aan het bed aan het werk maar administratief maar alsnog heb ik af en toe patiëntencontact.
    Als je al minder uren werkt ivm klachten dan neem ik aan dat je voor zoveel procent ziek staat? Dan gaan ze je echt niet verplichten extra te komen werken. Ze kunnen het hoogstens vragen maar verplicht ben je niet.
     
  5. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Als je al minder werkt ivm klachten, neem ik aan dat ze daar nu ook rekening mee houden. Dus denk niet dat ze van jou meer uren verwachten.

    Verder zou ik goed letten op eigen gezondheid, en bij klachten van verkoudheid oid me ziek melden.
     
  6. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Ik snap je gevoel heel goed, deze situatie is gewoon heel rot.
    Ik ben zelf met verlof, en zat al vroegtijdig in de ziektewet wegens lichamelijke klachten.
    Dus ik heb het Corona drama niet meegekregen op werk. Denk zelf in ieder geval goed aan de hygiëne maatregelen.

    Wel ben ik er zeker van dat ze je niet kunnen verplichten om extra te komen, zeker omdat je al minder werkt wegens lichamelijke klachten.
    Zorg goed voor jezelf, geef je grenzen aan.
    Bij klachten van verkoudheid of koorts zou ik me inderdaad ook ziekmelden.
     
  7. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Ja ik ga zeker extra handen wassen etc, maar dan nog schijnt het zo besmettelijk te zijn...
     
  8. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.540
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je prima als zwangere mag zeggen dat je Corona patiënten niet wilt verzorgen. Hoewel ik mij meer zorgen zou maken om de mensen die het hebben maar niet ik isolatie liggen. Isolatie is in principe gewoon veilig.

    Ik moet bijna bevallen, heb aantal weken vakantie aan mijn verlof geplakt. Ik duim zo dat ik niet eerder wordt opgeroepen om terug te komen werken.
     
    riet86 vindt dit leuk.
  9. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Dat hoop ik ook voor je! Maar je hebt nog wel even verlof zo te zien toch? Dan is het zomer en is de corona drukte vast voorbij!
     
  10. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Ik snap je heel goed, ik werk ook in de zorg en ondanks ze nu zeggen dat corona niet overdraagbaar is op je ongeboren kind voel ik me er ook niet echt prettig bij. Ik let extra goed op hygiëne en natuurlijk op mezelf, meer kan je niet echt doen..
     
  11. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    #11 MevrouwH, 21 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
    Helaas is dat niet zo dat je het als zwangere mag weigeren om Corona patiënten te verzorgen. Ziekenhuis waar ik werk moeten zwangeren zelfs werken op de hoog risico afdelingen zoals verpleegafdelingen met Corona patiënten en de IC. Zie je je al staan met zo een maanpak aan de hele dag met je zwangere buik? Ik vind het niet normaal. Ik weet dat het in veel ander ziekenhuizen ook zo gaat. In Engeland zijn zwangeren sinds een paar dagen een hoog risico groep(ondanks dat er nog eigenlijk geen bewijs is dat het schadelijk is) en moeten thuisblijven. Er was toch even sprake om zwangeren te ontzien op bepaalde afdelingen omdat er toch wel wat weerstand is op mijn werk maar helaas is tot nu toe de regel nog niet aangepast. Zwangeren zijn geen uitzondering.

    Ik werk op een poli dus geen hoog risico maar heb nog wel steeds patientencontact. Mensen worden wel gescreend vooraf maar toch. Ik mag dan weer niet op een hoog risico afdeling geplaatst worden maar dat komt niet door mijn zwangerschap maar omdat ik een nier mis en daarom wel kwetsbaarder ben als ik wel wat oploop.
     
  12. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Jeetje! Bij ons is zorg voor een corona patiënt wel uitgesloten voor zwangere werknemers. Gelukkig. Maarja, je weet niet altijd wie besmet is.
     

Deel Deze Pagina