Zwanger en willen studeren; thuisstudie?

Discussie in 'De lounge' gestart door CaptMarvel, 14 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CaptMarvel

    17 jun 2020
    18
    31
    13
    Vrouw
    #1 CaptMarvel, 14 sep 2020
    Laatst bewerkt: 14 sep 2020
    Hey lieve meiden!

    Ik ben momenteel 8 weken zwanger van mijn eerste kindje. Daar moet even bij worden verteld dat ik pas 21 ben en dus een jonge mama zal worden. Hier zitten een hoop voordelen aan verbonden, maar de nadelen zijn, even als de voordelen, ook aanwezig.

    Zo zit ik nu met het probleem dat ik graag wil studeren. Ik heb namelijk slechts een havo-diploma en een pasje waarmee ik rijles mag geven (echter is het laatste geen optie om nu als werkzaamheden uit te voeren). Dit jaar zou ik gaan beginnen aan een lerarenopleiding (met twijfels of het het juiste was) en toen ik te horen kreeg dat er niks te regelen viel met een zwangerschap, heb ik me weer uitgeschreven. Ik heb lang getwijfeld om op zoek te gaan naar werk, echter heb ik er al 20 sollicitaties uitgestuurd, en telkens word ik afgewezen. Hier waar ik woon is sowieso niet veel te vinden qua werk in winkels/supermarkten; en de hele coronatoestand maakt het niet makkelijker om in deze twee sectoren werk te vinden, want studenten en scholieren hebben vaak maar half-half les en werken dus de rest van de tijd.
    Logistiek werk is me te zwaar. Ik heb al jarenlang een knieprobleem waardoor ik niet lang kan staan of lopen.
    Uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd dat ik even geen werk zal gaan vinden. Financieel is het te doen. Mijn vriend werkt fulltime en verdient redelijk en, omdat we beiden bij mijn ouders wonen, hebben we nog geen grote financiële lasten.

    Nu ben ik me aan het oriënteren op een thuisstudie. Als ik deze in bv. vier jaar af kan ronden, kan ik aan het werk wanneer de kleine naar school moet. Dit zou mij ideaal lijken. Een voltijdstudie op een reguliere hogeschool is een beetje uit den boze. Ik wil er straks namelijk voor mijn kindje zijn, vooral die eerste jaren, en dus niet 4x in de week naar een grote stad af moeten reizen.

    Dan nu de vraag; wat moet ik gaan studeren? Ik vind veel te veel dingen leuk; zelf ben ik creatief aangelegd, maar weet ik niet of ik daar wat mee kan doen omdat die markt al vrij verzadigd is. Daarnaast vind ik het geweldig om dingen uit te zoeken. Als iemand me iets vertelt, wil ik weten of het correct is en zo niet, wil ik het kunnen corrigeren. Ook ben ik een echt leermens; ik zou het liefste mijn hele leven dingen leren, hoe onbenullig dan ook. Maar aan de andere kant wil ik wel een studie die leidt tot een baan waar enigszins zekerheid in zit. Pfff, ik ben een lastige, dat weet ik ;)

    Al deze dingen leidt tot het feit dat ik nu dit lijstje heb gemaakt:
    - HBO-Rechten (NTI) of Rechtsgeleerdheid (OU)
    - HBO Communicatie en Multimedia design (NTI)
    - HBO SPD Bedrijfsadministratie (NTI)
    - Algemene Cultuurwetenschappen met een educatieve minor (OU)

    Wat zou jullie advies zijn? Heeft iemand misschien ideeën voor studies die overeenkomen met wat ik leuk vind en niet in dat bovengenoemde lijstje staan?

    Super bedankt voor het lezen!

    Heel veel liefs,

    S.
     
  2. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    HBO Accountancy, op dit moment is daar echt veel werk in te vinden.
     
    Zuul en CaptMarvel vinden dit leuk.
  3. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Rechten is volgens mij al jaren moeilijk werk te vinden.

    Kinderopvang/leraar enorme vraag

    Techniek blijft ook wel aardig gaan

    Het belangrijkste is iets te kiezen wat jij leuk vindt, want alleen dan houdt je motivatie. Maar thuis studeren met een baby/peuter pfff ik vind het niet te doen thuuswerkrn met de kinderen thuis. Ook toen ik geen kinderen had vond ik klassikaal studeren veel fijner. Je moet er ook erg veel discipline voor hebben.

    Het lijkt misschien makkelijk thuisstuderen met baby, maar de eerste maanden ben je bekaf van het vele voeden en na 6 maanden slapen ze zoveel niet meer en willen ze iedere keer aandacht als dat even niet uitkomt. Dan zijn ze peuter en met een beetje geluk heb je één zelfstandige die (zolang de computer uit is) zelf speelt, maar wel iedere 10 min mama..mama...mama roept of ook de aandacht op eist als jij net even andere dingen wou doen. Dus zal je misschien veel toch in de avond bezig zijn.
     
    CaptMarvel en Paardenbloem vinden dit leuk.
  4. RoseMurphy

    RoseMurphy Fanatiek lid

    15 dec 2018
    2.340
    4.876
    113
    Vrouw
    Ik vond rechten echt leuk. Qua werkgelegenheid valt het, afhankelijk van het rechtsgebied, best mee hoor! Wel 1 tip; als je de mogelijkheid hebt om de universitaire variant te doen, zou ik daarvoor gaan. In mijn werkveld nemen ze eigenlijk alleen mensen aan die universiteit hebben gedaan. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik dat op andere gebieden niet weet dus misschien dat dat mee valt. Mocht je advocaat oid willen worden zou ik ook voor de universiteit gaan..
     
    CaptMarvel vindt dit leuk.
  5. Afua32

    Afua32 Bekend lid

    21 okt 2018
    567
    239
    43
    Vrouw
    Ik was zelf ook op jonge leeftijd zwanger en moest helaas om financiële redenen mijn hbo opleiding onderbreken.
    Nu mijn kinderen ouder zijn, heb ik mijn studie weer opgepakt.
    In de tussentijd had ik trouwens ook een prima baan door me op te werken in het bedrijf.
    Mijn advies zou zijn..kies iets wat je leuk vindt dan is het beter vol te houden. 4 jaar is een lange tijd.
    Kijk daarnaast ook welke stage eisen een opleiding stelt, een verplichte buitenlandse stage of fulltime stagelopen is misschien niet te combineren met het moederschap.
    Ik heb trouwens European studies gedaan, recht, cultuur en economie. Mss is dat iets voor je. Succes met je keuze.
     
    Paardenbloem en CaptMarvel vinden dit leuk.
  6. Biebsje

    Biebsje Actief lid

    27 aug 2015
    252
    86
    28
    Is Pabo in deeltijd evt een optie?
    Je zult alleen op een gegeven moment stage moeten gaan lopen; maar dat is misschien wel te regelen...
     
    CaptMarvel vindt dit leuk.
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Bedrijfsadministratie zou ik niet doen administrati3s worden steeds meer gedigitaliseerd. Hbo accountancy zijn heel veel banen in te vinden en ligt ook in die richting. Fiscaal recht is wellicht ook een optie?
     
    CaptMarvel en Felice vinden dit leuk.
  8. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Goed dat je wil doorleren! Ik heb een thuisstudie gedaan, voordat ik kinderen had, naast een baan voor 32 uur. En het vergt wel veel zelfdiscipline. In de avonden en weekenden ben je vaak nog bezig.

    Ik heb ook ervaring in thuiswerken met een kind van 10-15 maanden opgedaan nu in de Corona tijd... en dat is niet te doen! Ik werkte tijdens het ochtend en middagdutje en smiddags ging m’n man een wandeling maken met de kinderwagen en hond. Tussendoor ben je met de kleine bezig.

    Is het geen optie om (deels) kinderopvang te regelen en dan (deeltijd) naar een opleiding toe te gaan? En dat je partner dan ook een deel van de zorg opneemt (bijv avond/weekend) zodat je thuis kan studeren.
     
    Paardenbloem en CaptMarvel vinden dit leuk.
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Als je studeert kun je als het goed is ook Kinderopvangtoeslag aanvragen. Zou het in ieder geval even nagaan.
     
    CaptMarvel vindt dit leuk.
  10. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Studeren met kinderen; wel een uitdaging denk ik.
    Als je een kind hebt wat veel slaapt en zichzelf goed kan vermaken dan kom je misschien wel aan wat studeren toe. Maar als je er hebt zoals die van mij dan gaat het "mama mama" de hele dag door. Ik kan letterlijk niet gaan zitten want dan komen er 2 kinderen op en aan mij hangen. Voor mij zou thuis studeren met kinderen thuis dus 100% een no-go zijn.
    Ik zou dus vantevoren inventariseren wat je recht is op kinderopvang, en of dat financieel haalbaar is. Of oma's en opa's die bijvoorbeeld een vaste dag oppassen, zodat jij kan studeren. En dan moet je ook nog de discipline op kunnen brengen om op de momenten dat je even rust hebt je boeken erbij te pakken :rolleyes:
     
    CaptMarvel vindt dit leuk.
  11. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    572
    113
    Ik zou nu geen volledige HBO opleiding gaan beginnen. Maar kijk welke opleiding je wil gaan doen en zoek daar een HBO programma van uit. Dat duurt ongeveer je zwangerschap en dan heb je in ieder geval iets afgesloten.
    Met een thuis studie heb je niet altijd recht op kinderopvang en dan is het heftig als de baby er is.
    Als de baby er is en je bent er weer aan toe dan kan je dan kijken hoe je het geregeld krijgt en daar je studieprogramma op aanpassen.
    Het HBO programma kan je dan gewoon meenemen als vrijstelling en krijg je vaak ook korting door.
     
    CaptMarvel vindt dit leuk.
  12. Emma1995

    Emma1995 Fanatiek lid

    17 nov 2018
    1.188
    796
    113
    Ik zou een studie doen die heel breed is. Sjd of rechten en communicatie of maatschappelijk werk zijn hele breder studies. Ik zelf doe rechtsgeleerdheid en ben nu bezig met afronden van mijn master. Ik ben ook bezig met mijn kinderwens en ik merk dat me ambities wel veranderd zijn nu ik bezig ben met zwanger raken. Waar ik eerst advocaat wilde worde en veel geld wilde verdienen wil ik nu meer een leuke baan die te combineren is met kinderen als het me later natuurlijk gegund is. Ik merk dat ik soms beetje spijt heb van me studie omdat het droge materie is en de mensen die tegenkomt in je werkveld ook niet altijd de leukste zijn. Maar omdat m’n studie breed is heb ik dus de mogelijkheid om totaal andere kant op te gaan. Dus daar ben ik an wel weer blij mee. Ja maar werkgelegenheid kan je kijken, als indicatie maar over 4 jaar kan dat weer heel anders zijn. Ik zie het als indicatie gebruiken maar staat je er niet blind op. Doe echt vooral iets wat je oprecht leuk vindt zodat je het volhoudt en oh!
    Ik heb me bachelor afgerond en wilde nog een cursus bijdoen dus had een cursus gedaan bij NCOI en ik moet zeggen dat ik veel minder gemotiveerd was om m’n werk te doen en haakte al snel af terwijl ik bachelor op universiteit ook aan veel zelfstudie deed en dat dus minder had en gewoon had afgerond.
     
    CaptMarvel vindt dit leuk.
  13. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Is het volgen van MBO opleiding niet een idee ipv HBO?
    sommige MBO opleidingen kun je versneld doen in bijvoorbeeld 1 of 2 jaar.
    ook zal het waarschijnlijk wat makkelijker zijn dan een HBO studie, dus beter te combineren als je een keertje geen tijd hebt om een avond te studeren.
    Dan heb je straks in ieder geval een diploma en kun je altijd nog (wanneer je een leuke baan hebt) kijken of je nog een (deeltijd) HBO opleiding kunt en wilt doen.
     
    CaptMarvel vindt dit leuk.
  14. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zou eerst eens kijken wat je echt wil, je noemt 4 compleet verschillende studies. Kijk ook goed waar werk in te krijgen is.

    Als je van uitzoeken houdt en precies werken kan je ook eens kijken naar een MBO opleiding apothekersassistente bijvoorbeeld.
    Bepaal eerst voor jezelf wat je wil en waar je goed in bent, voor je straks aan 3 verschillende dingen bent begonnen en niets afmaakt. Bedoel het niet verkeerd hoor, zou het zonde vinden wanneer je een jaar bezig bent en het toch niks vindt.
     
    CaptMarvel vindt dit leuk.
  15. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik lees totaal verschillende opleidingen. Ik zou beginnen met van alle opleidingen een proefles te bestellen als het om NCOI of iets gaat.

    Momenteel ben ik niet zwanger en heb ook geen baby, maar wel 2 jongens van nu 6 en 8. Ik volg een deeltijd studie HRM en extra modules rechten (de laatste in thuisstudie variant). Toen ik begon aan de deeltijd studie waren de jongens beide 2 jaar jonger. Mijn partner werkt in ploegen en om de week run ik thuis alles doordeweeks. Inclusief sporten van de kinderen, brengen en halen, etc. Ik werk nog 30 uur per week trouwens.

    Het vergt enorm veel zelfdiscipline. Wat mij enorm helpt is dat ik beide studies leuk vind, goed begrijp en daardoor makkelijk doorloop. Zoek dus echt naar iets wat bij je past, maar wat je vooral leuk/interessant vindt.

    Bedrijfsadministratie zou ik nooit kiezen. Kies dan voor accountancy ;) Heb je al eens een studiekeuzetest gedaan? Of heb je vooral gekeken waar het thuisstudie-aanbod uit bestaat?
     
    CaptMarvel en crystals vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina