Zwanger lange werkdag

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Bitterrose, 10 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bitterrose

    27 jan 2015
    45
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi dames ,

    Ik ben nu 29w zwanger. Ik heb een baan in een drukke winkel waar ik de hele dag sta (weinig tot geen tijd om pauze te nemen wel zorg ik ervoor dat ik genoeg eet en drink tussendoor) Ik werk nog fulltime 40 uur per week. En elke dag reis ik 1 heen en 1 uur terug naar mijn werk.

    Opzich gaat het me allemaal oké af, behalve de donderdag is nu echt een dag geworden waar ik tegen op zie. Ik begin om 10 uur, dus ik zit sochtends om 8:45 uur in de auto en ben klaar om 21 uur. Met geluk ben ik 22:00 uur thuis. Deze 11 uur lange werkdagen breken me op en merk dat ik dit lichamelijk steeds moeilijker volhou, mijn buik is al behoorlijk. Toch weet ik niet hoe ik dit op kan lossen met een 40 uur contract .

    Er word van mij verwacht dat ik de koopavonden doordraai tot mijn verlof (4 weken voor bevalling). Ik zou het zonde vinden als mijn contract word ingekort, maar heb er zelf weinig verstand van. Hoe gaat dit bij andere zwangere vrouwen die minder gaan werken met een fulltime contract?

    Heel veel liefs xxx
     
  2. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Je kunt deels ziekmelden, bijvoorbeeld vier uur op donderdag. Dat krijgt je baas gewoon vergoed en merk je zelf niks van.
    Het is ook wel een lange dag en ik zou dat niet volhouden. Succes met de laatste loodjes :)
     
  3. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Ik werk ook 40 uur maar ben inmiddels voor 50% ziekgemeld omdat ik de lange dagen niet meer trok. Kan me voorstellen dat dat in een winkel, waar je de hele dag ook nog eens staand werk doet, nog zwaarder is.

    Overigens zou je ook met je baas om tafel kunnen om te kijken hoe je je zonder ziekmelden zo inzetbaar mogelijk houdt. Als zwangere heb je bepaalde rechten, je hoeft bijvoorbeeld geen nacht- of ploegendiensten meer te werken en je hebt recht op extra pauze (maximaal 1/8e deel van de uren die je op een dag werkt). Ik vermoed zomaar dat dit ook wel eens zou kunnen gelden voor zo'n 12-uurs dienst. Misschien kunnen jullie er op die manier uitkomen. Als ze echt zo graag willen dat jij tot 4 weken voor de bevalling blijft werken, dan neem ik aan dat ze ook wel willen kijken hoe dat voor jou vol te houden is. Overigens kan je natuurlijk ook nog voorstellen om dan met 6 weken voor de bevalling al met verlof te gaan, omdat je het zwaar vindt en je baas krijgt dat inderdaad - net als je eventuele ziekte door zwangerschapsklachten - vergoed door het UWV.

    Meer info vind je hier trouwens: https://www.fnv.nl/themas/zwanger-en-ouderschap/werktijden-en-werkomstandigheden/
     
  4. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Je kunt bij je werkgever aangeven dat je de lange dagen niet volhoudt. Deze kan vervolgens de bedrijfsarts vragen om contact met je op te nemen (ik weet niet hoe dit gaat bij kleinere organisaties). Dan brengt de bedrijfsarts een advies uit aan de organisatie (wat eigenlijk altijd in samenspraak met jou wordt nageleefd). Dan wordt je voor de uren die je minder gaat werken, ziek gemeld (ook bij UWV). Je krijgt dan je gewone 40 uur uitbetaald en je werkgever krijgt de uren dat jij er niet bent, uitbetaald van UWV. Je krijgt dus geen euro minder en je werkgever wordt ook gecompenseerd.

    Ik vond mijn werkdagen ook te lang (werkte 40 uur) vanwege vermoeidheid. Dus dat heb ik aangegeven en de bedrijfsarts gaf als advies om 50% te gaan werken de komende maand en dat volgende maand weer even te evalueren. Dat doe ik nu en mijn werkgever krijgt mijn zieke uren uitbetaald van UWV. Ideaal.
     
  5. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Aanvulling op jouw bericht: Als je eenmaal ziek gemeld wordt voor een aantal uur dan moet je 6 weken van tevoren met zwangerschapsverlof. 4 weken is dan geen optie meer.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  6. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Hetzelfde :)

    Je gezondheid gaat voor alles en een goede werkgever, groot of klein, zoekt samen met jou de beste oplossing. Beter nu tijdig aanpassen, je werkgever kan nu nog prima anticiperen, dan dat je er straks ineens 100% uitklapt doordat je nu te lang doorgaat. Luister goed naar je lichaam!
     
  7. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Er zijn wettelijke regelingen betreffende extra pauzes voor zwangere vrouwen en ook aanpassing van werktijden is iets wat wettelijk geregeld is. Ik zou eens kijken op de site van de rijksoverheid, want is veel over te vinden. Anders even informeren bij juridisch loket wat jouw rechten en plichten zijn.
     
  8. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Kun je niet gewoon met je manager om de tafel? Je geeft aan dat je prima kan werken, alleen die lange dienst niet. Kun je dan op donderdag niet gewoon 3 uur later beginnen? Dan hoef je helemaal niet te worden ziek gemeld, maar maak je de uren in een ander schema? Gewoon 5x 8 bijvoorbeeld. Dan kun je alsnog de donderdag avond werken, maar start je die dag niet op.

    Je mag zelf kiezen of je 4 of 6 weken van te voren met verlof gaat (mits je niet ziek bent). Daar heeft je werkgever niks over te zeggen.

    Ik zou gewoon eerst gaan kijken of er een ander rooster mogelijk is, voordat je je ziek moet melden. Dat kan altijd nog, mocht het in de toekomst niet meer haalbaar zijn om 40 uur te werken.
     
  9. B3ngel

    B3ngel Actief lid

    2 sep 2013
    433
    161
    43
    NULL
    NULL
    Ik zou inderdaad als het verder prima gaat en alleen de donderdag het probleem is ivm de lengte (en niet zozeer met de eindtijd), met je werkgever om de tafel of je bijv donderdag wat later kan starten zodat je gewoon de koopavond kan draaien. Werk je dan de andere dagen minder dan 8u per dag (aangezien je donderdag dus 11u werkt)? Wellicht kun je bijv 3 dagen een uur extra zodat je toch op de 40u blijft. Of je laat inderdaad ziek melden voor die 3u maar dat is eigenlijk zonde als het verder gewoon prima gaat en je met 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof wilt gaan. Want zoals anderen al aangegeven hebben als je je deels ziek meldt (al is het maar voor een paar uur per week) dan moet je automatisch met 6 weken vantevoren met verlof gaan.

    Als het 40u werken zelf een probleem wordt en je ook de ‘gewone’ dagen niet volhoudt, dan moet je wel langs bedrijfsarts en percentage ziekmelden. Maar het klinkt niet alsof dit bij jou (al) aan de hand is, dus ik zou dan eerst met je werkgever in overleg zoeken naar een oplossing.

    Succes met de laatste loodjes!
     

Deel Deze Pagina