Zwanger maar geen foliumzuur geslikt.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nosam, 26 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nosam

    Nosam Bekend lid

    28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Ik weet nog niet helemaal zeker of ik zwanger ben.
    Ik ga vandaag testen. We waren niet 'gericht' bezig
    om voor een 2e kindje te gaan. Maar m'n cyclus staat
    vandaag al op 65 dagen. Dus ik wil toch even een testje
    wagen. Nou is mijn cyclus altijd al 40 + dagen geweest.
    Maar op één of andere manier zegt m'n gevoel dat
    ik even moet testen.

    Stel dat ik zwanger ben. Ik heb nog geen foliumzuur geslikt.
    Kan dat kwaad? Heeft het nog zin, stel ik ben zwanger, om
    er mee te beginnen?

    Voel me een beetje schuldig. Dat ik het niet geslikt heb mocht
    het zo zijn. :(
     
  2. Twingia

    Twingia Fanatiek lid

    7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Bij ons dochtertje er achter gekomen met 8 week ongeveer. Ook geen foliumzuur gehad toen, en ze is gezond.
    Als je denkt dat je zwanger bent, zou ik er wel zo snel mogelijk mee beginnen.
     
  3. MI87

    MI87 VIP lid

    21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Je kunt beginnen zodra je weet dat je zwanger bent. Ik heb ook niet van te voren foliumzuur geslikt. Hier was het ook niet gepland. Geen zorgen.
     
  4. Kola

    Kola Bekend lid

    3 feb 2015
    604
    0
    0
    Ja hoor gewoon direct starten.. Geen probleem. Bij de oudste wist ik t heel niet. Toen kwam ik met 8 wk bij de vk en ben ik alsnog snel begonnen..
     
  5. LadyTwilight

    LadyTwilight Fanatiek lid

    25 aug 2010
    1.624
    0
    36
    zuid holland
    Ik zou eerst testen en je dan pas volledig stressen.
    En mocht het zo zijn kan je alsnog foliumzuur slikken aangezien iedere dag die je meepakt toch belangrijk is.

    Of het kwaad kan dat kunnen wij niet weten het is belangrijk het de eerste weken te slikken maar er zijn ook gevallen bekend waarbij de baby's niks geen afwijkingen hebben dat Zullen de echo's moeten uitwijken.
     
  6. Chiggy

    Chiggy VIP lid

    29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Gewoon direct mee beginnen, dat is alles wat je dan kan doen. Ik ben zelf ook ongepland zwanger geraakt en ben gewoon begonnen toen ik er achter kwam zwanger te zijn.
     
  7. MissSol

    MissSol Bekend lid

    20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Ik wist bij mijn zoontje ook niet dat ik zwanger was en ben toen pas op 8 weken met foliumzuur begonnen, gewoon een gezonde knul geworden hoor!
     
  8. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Ik ben bij de vierde onverwachts zwanger geworden geen Folium zuur geslikt tot 5 weken en bij 6 weken tot 19 weken continu zo kots misselijk dat ik letterlijk 50/60 keer per dag moest spugen dus ik hield ook het Folium zuur niet binnen dus deze zwangerschap niets aan Folium zuur binnen gekregen, volgens mijn gyn geen groot probleem
     
  9. Nosam

    Nosam Bekend lid

    28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Pfieuw.. Jullie stellen me weer een beetje gerust.
    Vanmiddag ga ik even testen. Zit nu op m'n werk.
    Ben benieuwd. Vind het wel erg spannend.

    Dankjullie!
     
  10. Stiertje73

    Stiertje73 VIP lid

    27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Gewoon nu beginnen, en verder vooral geen probleem van maken. Het is echt niet zo dat je (eventuele!) kindje (je weet nog niet eens zeker of je zwanger bent) zéker met een open ruggetje geboren gaat worden als jij niet op tijd begonnen bent met foliumzuur.
    Een aantal jaren geleden slikte niemand foliumzuur en stresste dus ook niemand als ze niet op tijd begonnen was. Dit even ter relativering ...
     
  11. Keke91

    Keke91 Bekend lid

    3 jul 2014
    644
    336
    63
    Vrouw
    Gelderland
    Bij veel vrouwen gaat het wel goed maar het beste is natuurlijk wel om foliumzuur al geslikt te hebben. Er wordt aangeraden om al een paar maanden foliumzuur te slikken voordat je zwanger wordt. Ik zou er dus gewoon zo snel mogelijk mee beginnen, ook als je nu niet zwanger bent. Want ook al zijn jullie niet gericht bezig, jullie zijn dus wel bezig om zwanger te worden dus het is wel belangrijk om het er bij te pakken.

    Toch zou ik er nu niet om gaan stressen hoor, in de meeste gevallen gaat het gewoon goed (zoals je hierboven ook leest). Hopelijk heb je snel een positieve test :)
     
  12. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Even een ander geluid, niet om je te laten stressen, maar wel om mensen die graag zwanger willen worden en nog geen foliumzuur nemen, te informeren.

    Ik kwam er met 6 weken achter dat ik zwanger was. Heel onverwachts en ongepland! Ik ben daarna foliumzuur gaan slikken, maar helaas was het voor ons wel te laat. Bij de 12 weken echo bleek dat onze dochter een open schedeltje had. Dat had voorkomen kunnen worden als ik 3 maanden van tevoren foliumzuur was gaan slikken. Daar heb ik me heel lang schuldig om gevoeld. Maar toch, ik was niet bezig met zwanger worden, ze was een cadeautje. Helaas wel een cadeautje dat we weer terug hebben moeten geven :( Daarom slik ik nu standaard foliumzuur en eigenlijk zou elke vrouw dat moeten doen. Dit advies wordt in de VS ook gegeven en daar komt het veeeel minder voor dan in landen waar het niet wordt geadviseerd. Stel je bent nu zwanger, dan is de kans klein dat je kindje er iets aan overhoudt. Maar ga het toch zsm slikken en liefst van tevoren. Succes!
     
  13. Stiertje73

    Stiertje73 VIP lid

    27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Vlinder, wat vreselijk wat jullie overkomen is! Ik kan me voorstellen dat je dan anders denkt over het gebruik van foliumzuur. Toch kun je volgens mij niet 100% zeker weten dat jullie meiske geen open schedeltje gehad zou hebben als je wél op tijd was begonnen met foliumzuur. Je dringt die kans dan namelijk niet terug tot nul.
    Maar ik snap heel goed dat je je schuldig hebt gevoeld hoor, ondanks dat je er niets aan kon doen.
     
  14. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Nee, klopt helemaal hoor! Maar als ik wel foliumzuur had geslikt, dan weet ik dat ik er alles aan heb gedaan om het te voorkomen, snap je? Overigens slik ik nu 5 mg ipv mcg en neem ik een hoge dosis B12. Ook B12 is heel belangrijk om neurale buisdefecten te voorkomen. Dan nog zit de kans erin voor ons dat het weer gebeurt, het kan namelijk ook een nog onbekend gendefect zijn. Maar wie niet waagt... :)
     
  15. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Ik heb ook geen foliumzuur geslikt. Vorige keer niet en deze keer ook pas bij pos test begonnen (6weken)
    Niks aan de hand :)
     
  16. Rylie

    Rylie VIP lid

    14 jun 2010
    5.725
    470
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik heb bij de zwangerschap van mijn dochter helemaal geen foliumzuur gehad. Ik kwam er pas mer 12.4 weken achter dat ik zwanger was. Mocht eigenlijk niet zwanger worden ivm operatie aan baarmoeder.
    Ons meisje is helemaal gezond.

    Ohh en vroeger deden ze daar ook niet aan en er zijn heel veel gezonde mensen geboren. 😉
     
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben bij de eerste ook pas met 7 weken begonnen met slikken en ook niet van te voren.
    Ik denk niet dat je moet stressen, zou wel zo snel mogelijk testen en alsnog beginnen.
     
  18. Kacheltje

    Kacheltje Bekend lid

    8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Heb je al getest meid ?
     
  19. Nosam

    Nosam Bekend lid

    28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Negatief. Helaas.
    Maar ik ga direct beginnen met foliumzuur.

    Topic kan een slotje op. Iedereen bedankt! :)
     

Deel Deze Pagina