Zwanger met koperspiraal

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Apodymos, 8 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Heb ongeveer 1,5 jaar geleden een koperspiraal laten plaatsen. Hield m’n ongesteldheid niet echt bij. Maar merkte wel dat ik wat overtijd was, en had wat doorzichtig bruin bloedverlies afgelopen 3 weken. Af en toe misselijk.. Zondag kon ik de touwtjes van de spiraal niet meer voelen. Een test gedaan, die was positief.

    Vandaag heeft de huisarts met een inwendige echo gekeken, en ik ben nu 7 weken zwanger. De spiraal is er nog, die ligt heel erg dicht naast de vruchtzak. De huisarts zei dat als de spiraal verwijderd word, het vruchtje dat waarschijnlijk niet zal overleven. Later werd ik teruggebeld door de verpleegkundige vd praktijk. Ze zei dat ze een gynaecoloog had gesproken, die had gezegd dat de spiraal echt verwijderd moet worden. Dus dat ik dan waarschijnlijk een miskraam krijg. Het was een kort telefoongesprek en heb om een second opinion gevraagd.

    Morgen bel ik met de verloskundige, misschien kunnen zij ook nog overleggen met een andere gynaecoloog. Donderdag laat ik bij het echocentrum een echo maken, misschien kunnen we het dan wat beter zien.

    Mijn gevoel zegt dat de spiraal moet blijven zitten. En ik begrijp dat de kans op een (vroege) miskraam groot is, maar toch voelt dat nog wat onwerkelijk. Alle vormen van reacties onwijs welkom.
     
  2. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.517
    3.203
    113
    Vrouw
    Goedemorgen!
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik heb vorig jaar bijna precies hetzelfde gehad. Echter is mijn spiraal er waarschijnlijk met een menstruatie uitgekomen, wat ik niet door heb gehad.
    Welke koperspiraal heb je? Ik had de Ballerine spiraal.
    Bij mij is het uiteindelijk toch een miskraam geworden helaas maar dat was gewoon domme pech.
    Ik hoop dat het bij jou goed blijft gaan!
    Het is wel zo, hoe groter het vruchtje word hoe moeilijker het verwijderen zal gaan.
    Succes!
     
  3. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Wauw, dat zal schrikken zijn geweest. En wat een onmogelijke opgave.. wat gebeurd er als de spiraal blijft zitten? En welke manieren zijn er om de spiraal te verwijderen? Is het zeker dat het vruchtje dan mee komt? Pfff... ik kan me geen voorstelling maken hoe jij je moet voelen. Heel veel succes de komende tijd
     
  4. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Goedemorgen :D heel erg bedankt voor je reactie. Wat heftig dat je een miskraam hebt gekregen. Weet je hoeveel weken je toen was? Als ik dat mag vragen. Ik heb het gelezen over de Ballerine spiraal, dat toch niet helemaal betrouwbaar was. Ik heb zelf de T safe.

    De verpleegkundige bij de huisarts zei dat als we wachten tot 12 weken, de embryo sterker is en het misschien veiliger is. Maar online heb ik ook gelezen dat het steeds moeilijker wordt. En dat er dan wordt besloten het te laten zitten. Dankjewel!
     
  5. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Wat ik nu heb gelezen is dat er iets meer risico is op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. De manier weet ik nog niet precies, maar er kan in ieder geval niet aan de draadjes getrokken worden, die zijn naar binnen gegaan. Super bedankt!

    Morgen trouwens afspraak bij de gynaecoloog, ze belden me net :)
     
    Zuul vindt dit leuk.
  6. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.517
    3.203
    113
    Vrouw
    O de T-safe is ook wel de grootste toch? Bijzonder dat je er toch zwanger mee ben geraakt zeg! Nu al een sterk eigen willetje:roflmao: Ben jij/zijn jullie er wel blij mee? Erg geschrokken van het nieuws?
    Ik heb nog nooit gehoord dat het kan blijven zitten tijdens de zwangerschap. Bijzonder hoor!

    Ik kwam erachter dat ik zwanger was rond een week of 4, de verloskundige geloofde me niet en de test daar bleek negatief. Direct na thuiskomst een nieuwe test gedaan en die was hartstikke positief dus hun test was gewoon slecht:roflmao: Met 9 weken kwamen we erachter dat het al zo'n 3 weken dood was en met 10 weken kwam het eindelijk af.
     
  7. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    737
    879
    93
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik wilde net typen 'vraag met spoed een consult aan bij de gyn en blijf niet bij de huisarts/VK', maar zie dat je al gaat! Veel succes morgen. Ik ken iemand waarbij de baby met spiraal in de hand is geboren (op een normale termijn), maar weet niet wat voor soort spiraal dat was. Misschien dat ze hem wel laten zitten? Succes in ieder geval morgen :)
     
  8. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Haha ja daar grappen wij ook mee, een sterke baby wordt het :roflmao: ja, we zijn er super blij mee. M’n vriend moest even wennen aan het idee, logisch ook. Het is voor hem zijn eerste, en ik heb al een zoontje uit een eerdere relatie. Dat geeft me wel rust, dat ik al weet hoe die zwangerschap is verlopen. Ik was toen super angstig, nu veel minder.

    Jeetje wat een heftige ervaring lijkt me dat, en wat was je er al vroeg achter. Het wachten op het einde moet vast heel moeilijk zijn geweest :( Hoop dat je het verdriet goed hebt kunnen verwerken.❤️ Heel erg bedankt dat je het wilde delen. Ik moet er misschien toch wat meer rekening mee houden, omdat de kans wel groot is.
     
  9. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Super bedankt! Echt waar, ken je die persoonlijk of van internet? Want ik heb wel 2 foto’s gezien online, maar daarvan was de spiraal wel later in het handje gelegd bewijst wel dat het mogelijk is om een gezonde baby te krijgen. Ja mijn gevoel zegt laten zitten. Morgen even afwachten, wel spannend. Wil het in ieder geval niet overhaast laten verwijderen, ben soms erg beïnvloedbaar. Heel erg bedankt, ik zal morgen laten weten hoe het was!
     
  10. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    737
    879
    93
    Vrouw
    Ja eerst goed laten informeren door de gyn, de tijd nemen om (samen) over na te denken en dan beslissen. Overhaast iets doen lijkt me inderdaad onverstandig, maar ik snap de paniek wel en dat je dan snel iets wil doen. Ja, de persoon waarover ik het heb is 'echt'/direct gesproken, niet via het internet!
     
  11. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Succes morgen! Hopelijk kunnen zij je meer vertellen. Ik had een vriendin welke een verrassing was. Haar moeder had ook een spiraal. Ik ben heel benieuwd hoe jullie verhaal gaat verlopen. Nogmaal succes morgen!
     
  12. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor het goede advies! En jeetje, wat een bizar verhaal! :eek:
     
  13. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Heel erg bedankt! Ook al zo’n bijzonder verhaal, je weet zeker niet of dat een hormoon of koperspiraal was? :D
     
  14. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Vandaag bij de gynaecoloog geweest, aardige man. Hij kwam uit op 8 weken zwangerschap bij de meting. Hij zei dat de informatie er beperkt is wat betreft verwijderen of laten zitten. Hij heeft me een onderzoek laten zien, wel erg gedateerd, 1980.

    In het onderzoek staat dat bij 48% van de vrouwen die de koperspiraal lieten zitten, een miskraam is opgetreden. Tegenover 8% van de vrouwen die de spiraal lieten verwijderen. Maar hier staat niet bij waar de spiraal zich bevond. Miskraam hield volgens hem wel in, vóór 16 weken. Als de baby 16 weken overleefd worden de overlevingskansen weer een stuk groter. Ook stond er iets over 10% kans op afwijkingen tegenover 5% bij een normale zwangerschap. Daar ben ik wel van geschrokken.

    Toen heeft hij nog naar de touwtjes gekeken. Die steken niet meer uit mijn baarmoedermond. Het kan zijn dat die nog in de baarmoedermond zitten en hij daar met een tangetje bij kan. Zo niet, is er geen optie om te verwijderen, bij een gewenste zwangerschap. Als ik besluit om het spiraaltje te laten verwijderen dan kan het dus alsnog mislukken. Hij heeft het onderzoek uitgeprint dus dat kan ik nog doornemen. Morgen belt hij nog terug volgens mij en hij hoopt dat ik maandag een keuze heb gemaakt. Hij gaat het ook nog met collega’s bespreken.

    Daarna stond een medische echo gepland. Ze heeft 8 weken 2 dagen gemeten. Heb nu wat foto’s en kan rustiger kijken waar het zich ten opzichte van elkaar bevind. Ze zei dat het armpje van de spiraal wel om de vruchtzak heen zit, maar ze vond de armpjes van een spiraal klein ten opzichte van een vrucht van 8 weken. Ze benoemde ze ook als flexibel.

    Mijn vriend en ik hebben nog niet echt rustig kunnen praten vanwege verhoogde emoties. Hij neigt naar spiraal verwijderen, en mijn gevoel zegt, niet aankomen. Dat levert dus nog meer spanning op helaas :(

    Ik lees gewoon redelijk veel over gezonde baby’s met koperspiraal, op forums enzo. Mijn vriend luistert liever naar de gynaecoloog. Maar dat onderzoek is echt oud en spreekt zichzelf ook tegen. Vrouwen die het zelf hebben meegemaakt, die ben ik geneigd te geloven. Hij zegt dat die kunnen liegen. Nu al best veel gelezen over spiraaltjes die worden terug gevonden na de bevalling. De gynaecoloog zei ook, het kan alle kanten op, de natuur heeft de meeste invloed, welke keuze je ook maakt, je moet je niet schuldig voelen.

    Hoor heel graag wat jullie over dit alles denken.
     
  15. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    737
    879
    93
    Vrouw
    Klinkt alsof jullie een hoop informatie over jullie heen hebben gekregen. Wel fijn dat de gyn naar de literatuur heeft gekeken. Jammer dat het dan maar 1 studie is en zo lang geleden. En dat het alle kanten op kan gaan is natuurlijk waar. Ongeacht wat je kiest, ga je het denk ik doen met de beste intenties en is er geen foute keuze. Ik denk dat jullie een moeilijk weekend tegemoet gaan, want niemand kan de keuze voor jullie maken. Ik hoop dat je samen een beslissing kan maken die voor jullie allebei goed voelt; en dan vooral meenemen dat ook de gyn niet weet wat de beste optie is. Samen erover blijven praten is denk ik de oplossing. En vooral ook bedenken wat jij denkt dat je lichamelijk gezien ook aankan qua ingreep of stress de komende tijd. Veel succes met het maken van een keuze :) ik hoop dat je er een kan maken waarin je allebei vertrouwen hebt dat het in deze lastige situatie met de beste intenties is.
     
  16. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Jeetje, wat spannend zo! Ik wens je heel veel wijsheid!
    Ik ben ook zwanger geraakt, ondanks koperspiraal. Bij mij zat de spiraal echter niet meer in de baarmoeder, maar bleek (bij een röntgenfoto enkele weken na de bevalling) dat de spiraal in mijn buikholte zat. Deze is operatief verwijderd. Een heel ander verhaal wel dus.

    Toen ik destijds meldde dat ik zwanger was, ondanks de T-safe, werd inderdaad ook verteld dat deze verwijderd moest worden. Bij mij was er dus geen spiraal aanwezig in de baarmoeder en heb ik niet na hoeven denken over vervolgstappen. Lijkt mij een onmogelijke keuze om te maken zo. Kon je maar even vooruit in de tijd...

    Houd je ons op de hoogte? Veel sterkte!! En uiteraard gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik hoop dat alles goed mag gaan...
     
  17. Apodymos

    Apodymos Lid

    8 nov 2022
    13
    2
    3
    Vrouw
    Onwijs bedankt voor jullie lieve berichten! Heeft me echt geholpen. Helaas vannacht/vanmorgen ben ik het vruchtje verloren. Ben best wel verdrietig en voel me schuldig dat ik niet gisteren de spiraal heb laten verwijderen. Maar ik kan niet terug gaan in de tijd. En ik heb m’n best gedaan om een keuze te maken die de zwangerschap zou behouden.

    Gisteren heel fijn met m’n vriend gepraat. Dat hebben we zelden eigenlijk, elkaar zo laten uitpraten en naar elkaar luisteren. We hebben toen wel besloten het spiraal te laten verwijderen. Dus dat is een lichtpuntje, dat we gister zoveel liefde en respect voor elkaar voelden.

    Nogmaals iedereen bedankt voor jullie wijze woorden, steun en advies!
     
  18. Suzi98

    Suzi98 Fanatiek lid

    30 mei 2022
    4.209
    3.922
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    O
    Oh nee joh wat naar :( dikke knuffel en veel sterkte
     
  19. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    737
    879
    93
    Vrouw
    Ah wat verdrietig:( en dat ligt natuurlijk niet aan jou! Heel veel sterkte met het verlies en dikke knuffel
     
  20. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Wat een verdrietig nieuws. Sterkte! Nu denk je vanwege de situatie dat de miskraam door het spiraal komt. Maar dat weet je niet. Het had evengoed zo kunnen lopen. Als je m had laten verwijderen had je gedacht dat dat voor de miskraam had gezorgd. Zelf heb ik drie miskramen gehad en altijd het gevoel moeten verwerken dat ik misschien iets verkeerd had gedaan. Ik denk dat heel veel vrouwen dat herkennen, omdat het in jouw lichaam gebeurd allemaal. Maar je hebt er geen invloed op. Dikke knuffel en ik hoop van harte je hier weer tegen te komen onder betere omstandigheden in de toekomst ♡
     

Deel Deze Pagina