Zwanger met overgewicht

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door EM96, 8 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EM96

    EM96 Nieuw lid

    8 sep 2020
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum. Mijn partner en ik zitten met een aantal brandende vragen... Wij willen heel graag een kindje, maar ik heb overgewicht! 4 jaar geleden ben ik in een periode van 2 maanden bijna 25 kilo aangekomen na het plaatsen van de Mirena spiraal. Mijn BMI is 40.5 (veel te hoog, dat weet ik). Ik wil sowieso 35 kilo afvallen voor we het gaan proberen. Over 30 kilo ga ik mijn spiraaltje laten verwijderen.

    Alleen val ik, wanneer ik 35 kilo afgevallen ben nog steeds in de categorie overgewicht. Maar om een gezond BMI te krijgen moet ik +- 50 kilo afvallen --> in totaal heb ik 55 kilo vetmassa, als ik die kilo's af zou vallen besta ik uit 7% vet. Zijn er ook mamma's met overgewicht waarvan de zwangerschap geen ramp was? Ik lees overal horror verhalen en na het inlezen zou ik bijna bang worden om nu (of wanneer er 35 kilo af is) zwanger te worden.

    Groet,
     
  2. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    Ik ben momenteel zwanger en heb overgewicht.
    Mijn kindje heeft een nier afwijking wat gewoon domme pech is. Voor de rest heb ik zelf wat psychische problemen die om de hoek kwamen kijken tijdens de zwangerschap (combinatie niet gepland /hormonen/afwijking niertje).
    Ja ik moet nog een week of 11 en heb absoluut last van mijn rug/bekken. Maar ik werk nog wel. Ik pas t een en ander aan aan mijn planning en einde van de dag ben ik moe en ga ik vroeg slapen.
    Als ik even tussendoor kan gaan liggen probeer ik dat ook.
    Maar al deze Issues zijn niet zozeer te wijten aan mijn gewicht. ik heb een bloeddruk van uit de boeken en ook geen zwangerschapsdiabetes.

    MAAR als t puntje bij paaltje komt had ik persoonlijk ook een kilo of 20/30 lichter willen zijn wat ik overigens 3 jaar geleden ook was. Helaas heb je niet voor t kiezen hoe t leven loopt. Maar als je er nog wat aan kan doen zou ik t doen. elke kilo die je kwijt bent is beter voor jou en je toekomstige baby !
     
  3. EM96

    EM96 Nieuw lid

    8 sep 2020
    4
    0
    1
    Vrouw

    Ik vind het vervelend voor u dat uw baby to be een nierafwijking heeft, ik hoop dat het niet al te ernstig is... Wel fijn om te horen van iemand die dus geen klachten heeft die te wijten zijn aan gewicht... Ik lees overal alleen maar horror verhalen over miskramen, niet zwanger kunnen worden, diabetes, ziekte bij de baby. Dat ik me spontaan zorgen ging maken...

    Mijn idee is om 35 kilo af te vallen, maar dan zou ik nog een BMI hebben van 30.1, daarentegen zou mijn vetpercentage dan wél goed zijn. Het is allemaal zo krom. Ik ben een oud fanatiek sporter en heb een vetlozemassa van 63 kilo. Ik sport nog steeds en groei ook nog in spieren (sinds begin dit jaar 2 kilo). Dus ik vraag me af in hoeverre de BMI alles bepalend is. Ik wil het liefst nog niet starten met kinderen als de eerste 9 maanden niet in een gezonde(re) omgeving kunnen groeien.
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik heb drie zwangerschappen gehad met een BMI van 35. nog wat. Medisch gezien ging dat prima op mijn bekken na. Nou ben ik geboren met een gedraaid been, dus de boel stond al verkeerd.

    Wat ik vooral vervelend vond is dat ik niet thuis mocht bevallen. Alleen daarom al zou ik zorgen dat je onder een BMI van 35 komt en in totaal niet meer gaat wegen dan 100 kg.
     
  5. EM96

    EM96 Nieuw lid

    8 sep 2020
    4
    0
    1
    Vrouw
    Dankuwel voor deze info, klinkt ook alweer beter dan al die horror scenarios ;)! Hebben uw kinderen er verder ook geen last van gehad?

    Groet,
     
  6. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    Het is wel zo dat als je moeilijk zwanger word met overgewicht een paar kilo afvallen al verschil maakt.

    Ik heb over gewicht dus ik "mag" t zeggen.
    T is wel 1 van makkelijkere dingen om zelf wat aan te doen als dat de reden is van verminderde vruchtbaarheid.

    Maar je leest hier genoeg over vrouwen die gezond leven en waar zwanger worden ook niet vanzelfsprekend is.

    T is en blijft natuurlijk een feit dat hoe gezonder je bmi is hoe beter het is voor jezelf en de baby.

    Met een beetje geluk ben ik minder zwaar na me bevalling als voor dat ik zwanger was ;) Ik heb tot 20 weken heel veel gespuugd en ben heel veel afgevallen daardoor. Ik weeg nu nog steeds niet wat ik woog voordat ik zwanger was. Terwijl mijn buik nu echt goed aanwezig is.
     
  7. EM96

    EM96 Nieuw lid

    8 sep 2020
    4
    0
    1
    Vrouw
    Ook zonder overgewicht mag u van mij zeggen dat het verschil maakt, want dat zal een algemeen bekend feit zijn. Vandaar dat ik eerst wil afvallen alvorens we er aan beginnen, maar ik heb nog nooit een "gezond" BMI gehad, ben altijd al wat mollig geweest. Het lichtst wat ik geweest ben sinds mijn 17e is 75 kilo bij 1.68 cm. Dit geld ook al als overgewicht... Alleen was ik toen wel bijna afgetraind en zag je mn buikspieren en armspieren overduidelijk zitten. In hoeverre dat dus op dat moment als overgewicht telde...? Geen idee

    Ik weet niet hoeverre het "geluk" is als je daarvoor wel 20 weken aan het spugen bent geweest. Het klinkt mij als minder gelukkig in de oren ;).
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Mijn middelste is een hongerlap. Hij kent geen gevoel van vol zitten/rem. Maar ik denk dat dat meer met de genen te maken heeft dan met mijn gewicht op het moment dat ik zwanger was van hem.
     
    Alanyali vindt dit leuk.
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Zwanger raken is niet moeilijker met overgewicht. Het kan moeilijker zijn. Ik had vier rondes nodig (in totaal) voor drie zwangerschappen. Toen ik bv gaf hadden we twee rondes nodig ipv 1.
     
    EM96 vindt dit leuk.
  10. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Bij beide zwangerschappen had ik overgewicht. Beide prima zwangerschappen geweest en met de kindjes alles in orde. Ivm mijn overgewicht mocht ik alleen niet thuis bevallen dus beide keren daarom in het ziekenhuis bevallen. Ook dat ging prima. Nu gingen mijn bevallingen beide zo snel dat ik, ook met overgewicht, bij een derde niet meer naar het ziekenhuis mag ivm het risico om onderweg te bevallen.
    Maar dat is niet te wijten aan overgewicht maar gewoon absurd snel bevallen :)
     
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Hoe snel was jij?
     
  12. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    #12 Lisa1987, 12 sep 2020
    Laatst bewerkt: 12 sep 2020
    Eerste was vijf uur (voor mijn gevoel) voor de VK een uur.. blijkbaar tellen hun pas vanaf het persen of iets vertelde ze toen.
    Toen maakte ze zich nog niet zo druk want de tweede mocht ook in het ziekenhuis.

    Bij de tweede waren we een minuut of tien in het ziekenhuis en toen werd hij geboren.
    VK kwam, toen maar meteen richting het ziekenhuis ivm de keer ervoor.. dus in totaal vanaf thuis zal dat een half uurtje zijn geweest.
    Denk dat ze van deze vooral is geschrokken. Ze bleef zeggen "als ik niet meteen was gekomen had je alleen thuis moeten bevallen"

    Als ik voor een derde terug kom vond ze het te risicovol en is ze bang dat ik in de auto beval. Denk ook omdat ze van de andere kant van de stad moeten komen. Als hun twintig minuten moeten rijden en dan nog twintig minuten naar het ziekenhuis vanaf een check thuis dan heb je een probleem met een bevalling van een half uur.

    Misschien moet ik ook gewoon leren eerder te bellen als ik denk weeën te hebben:rolleyes: bellen bij 8cm is ook niet echt bevorderlijk om ergens optijd te komen.

    Ik moet wel zeggen dat ik de eerste bevalling fijner vond dan de tweede. Tweede keer had ik veel naweeën. Dan had ik er liever langer over gedaan zonder naweeën.
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    @Lisa1987 hoe lang duurde het dan vanaf de eerste wee?

    Hier 5uur bij de oudste en twee uur bij de middelste. Maar ik moest en zou van hun naar het ziekenhuis. Daarom ben ik maar voor een inleiding gegaan. Ik moest langs een file stuk. Ze begrepen mijn angst totaal niet dat ik geen 20 min (op zijn kortst) in de auto wilde gaan zitten.
     
  14. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Wat ik lees bij zo'n flink overgewicht zou ik inderdaad eerst afvallen dan zwanger proberen te worden. Er zijn meerdere risico's voor jou en baby, je zou alleen maar schuldig voelen als overgewicht de schuld ervan zou zijn. Je word ook vanaf het begin medisch dus word het al vanaf het begin geen medische zwangerschap
     
  15. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik ben deze zwangerschap gestart met een bmi van rond de 29/30.
    De vorige zwangerschap was m'n bmi 26 en de eerste zwangerschap was bmi 24.

    Ik vind deze zwangerschap lichamelijk wel echt het zwaarst. Weet niet of dat alleen door het hogere gewicht komt, maar ik heb nu veel bekkenpijn en voel me een stuk minder happy zwanger. Nu moet ik wel zeggen, ik heb totaal geen fit lijf, een bmi van 30 met een lijf als de mijne of van iemand die meer aan sport deed en meer spieren had, zal zeker verschillen.
     
  16. Strijkplank

    Strijkplank Niet meer actief

    Lieve TS,

    Een BMI is 1 van de manieren om de verhouding van lichaamsgewicht tot lengte te bepalen. Maar zegt niks over de spiermassa, vochthuishouding etc. Maw een nogal beperkte meting waar ik me niet aan vast zou houden (er zijn andere weegmethoden die zuiverder meten)

    Afvallen is in jouw geval waarschijnlijk een goed plan omdat het je conditie zal verbeteren wat je zeker kan gebruiken in een zwangerschap en daarna met bewegelijk kindje ;)

    En zwanger worden en bevallen kan net zo goed met een hoger BMI, ook thuis! Zorg dat je je tzt goed inleest over de potentiële risico's (kijk naar percentages)en kies zorgvuldig de zorgverlener die bij je past

    Heb vertrouwen in jezelf, zo te horen komt jullie kindje in goede handen ♡
     
  17. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Pff.. meen je niet! Dat vind ik dus zo stom. Je zou toch verwachten dat ze je liever thuis in bed hebben dan in de auto. Hier zei ze dat meteen. Ik vroeg nog hoe zit dat dan met mijn gewicht want dat zal wellicht bij de derde ook zo zijn. Kreeg ik als antwoord dat ze liever heeft dat ik thuis beval, ook met overgewicht, dan in de auto.
     
  18. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Ik weet nog dat ik met de tweede mijn vader belde toen mijn vliezen braken. Mijn ouders zouden komen voor de oudste en waren in Zeeland. Nog voor hun er waren was hij geboren en ik terug thuis :rolleyes: dat is een rit van twee uur.
    Ik heb toen ook meteen de VK gebeld en aangegeven dat mijn vliezen waren gebroken en hoe mijn vorige bevalling was gegaan. Daarom kwam ze toch maar. Ik had toen voor mijn gevoel nog geen weeën. Ze was er half uurtje later ongeveer, misschien iets langer, toen zat ik op 6cm. Toen meteen naar het ziekenhuis en in dat ritje is het van 6 naar 10 gegaan en voelde ik de weeën wel.
    Nadeel bij mij is dat ik dus ook heel laat pas door heb dat ik weeën heb.

    De eerste keer zat ik te wachten op het bekende "als je weeën hebt dan weet je het wel".. dat moment kwam pas bij de persweeën.
    Dat zal wellicht ook wel mee hebben gespeeld voor haar.

    Wat dat betreft als ik jou zo hoor is dat wel soortgelijk bij ons geweest dus ik vind het wel raar dat de je toch naar het ziekenhuis lieten gaan.
     
  19. twee

    twee Fanatiek lid

    7 jul 2014
    1.635
    535
    113
    Ikheb ook officieel overgewicht 81/82 kg bij 1.70
    Maar het boeit me niet, bij de eerstewoog ik 87 kg bij start en op einde 120kg
    Maar daarna gelijk met sporten afgevallen
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ja joh, ik had zelfs een bed in de woonkamer op klossen staan. Ze dachten dat mijn baby mega was terwijl ze 3300 gram was. In dat ziekenhuis was ook nog eens van alles mis (met de afdeling zelf). De beval poli hebben ze uiteindelijk ook gesloten. Als we ooit nog voor een vierde gaan dan wil ik eerst flink onder de bmi 35 zitten zodat ik makkelijker voet bij stuk kan houden.

    Aah dan voel je het pas laat. Ik heb twee weeenstormen gehad waarbij ik van 5 naar 10 ging in 20 en 10 minuten. Bij de tweede ging ik enkel naar het ziekenhuis omdat iemand zei dat die dacht dat het begonnen was. Ik zat nog zingend in de auto. Achteraf had ik niet later naar het ziekenhuis moeten gaan.
     

Deel Deze Pagina