Zwanger, overgewicht en geen conditie, starten met sporten??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lovelylonnes, 20 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovelylonnes

    Lovelylonnes Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Hoi Dames,

    heb het in mn bol gekregen, wil afvallen en gezonder leven.
    Die doelstelling had ik getrokken voor NA de zwangerschap maar ik ben zo bang dat ik mega veel aankom dat ik nu een streep wil trekken.

    Maar MAG je uberhaupt starten met sporten als je zwanger bent en geen conditie hebt?
    Ik wil gaan zumba-en! lijkt me zoooo leuk!

    gr Lonneke
     
  2. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Als je zwanger bent en je bent ongetraind dan mag je wel gaan sporten maar rustig aan. Zumba lijkt me daarvoor niet echt geschikt. Mij lijkt dan wandelen en fietsen een heel stuk beter, evt fitness cardio en wat krachttraining maar ook niet al te zwaar meestal krijg je dan ook een schema op maat gemaakt.
    Zumba kun je denk ik beter voor als je bevallen bent bewaren want dat is volgens mij toch behoorlijk pittig.
     
  3. geriannes

    geriannes Actief lid

    8 jun 2009
    128
    0
    16
    in de horeca
    dedemsvaart overijssel
    tuurlijk mag je sporten als je zwanger bent
    ga naar je sportschool en ze kunnen je een speciaal programma maken ivm zwangersschap
    doe ik ook ben nu 18 weken zwanger en 4.5 kilo afgevallen en nog niks afgevallen weeg nu 109 kilo
     
  4. Lovelylonnes

    Lovelylonnes Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    hoi Geriannes,

    weeg ietsje meer als jij ;) laatste controle 123...
    Ga as woensdag met wat collegas sporten, ze hebben de zumba dvds dus gaan even kijken of ik dat rustig kan opbouwen....
     
  5. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    als je het rustig aan opbouwt en goed luisterd naar je eigen lichaam is eht wel te doen. zou alleen niet gaan afvallen das niet echt goed voor de kleine. maar dat je niet veel aankomt is geenramp.

    zelf heb ik ook overgewicht en niet echt conditie meer. fiets nog af en toe want wandelen dat voe ik in me buik. bij mijn eerste was ik 10 kilo zwaarder en ook geen conditie maar voelde me de hele zwangerschap supergoed. redelijk snelle bevalling echt helemaal top hoor. was wel 20 kilo aangekomen maar goed er zijn er ook meer die 20 aankomen dan 3 hoor.
     
  6. Gabrielatje

    Gabrielatje Niet meer actief

    Hello,

    Ik heb dus geen overgewicht, sterker nog was te dun voordat ik zwanger was maar ik wilde altijd aankomen. Ik sporte dus niet en ben nu heel bang dat ik geen conditie heb voor de bevalling.

    Iemand een tip? Ik loop met BI dus rennen is geen optie voor mij en wil absoluut niet iets dat ten aandelen van mijn beebje.

    Ik ben trouwens 1.76 m en weeg nu 69 kg en voor mijn zwangerschap 58.
     
  7. sjaantje85

    sjaantje85 Fanatiek lid

    4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    ik ben ook echt te zwaar maar kheb in t begin van zw begeleiding gehad van dieetist....ben nu in totaal 5 kilo aangekomen....het einige wat ik doe is zwemmen ik ben super trots op mezelf en ga gwoon lekker sporten zolang het goed voelt!!!succes met je zw VOORAL lekker genieten liefs sjaantje
     
  8. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik weet niet of zumba lukt. Maar (zwangerschaps)zwemmen is in ieder geval ook mild voor je gewrichten.

    Tijdens de zwangerschap mag je eigenlijk niet afvallen. Maar mijn dietist zei dat met max een kilo per maand het lichaam de stoffen die vrijkomen bij afvallen wel goed kan verwerken.
    Ik ben met gezond eten, en bewust bewegen (bij dagelijkse dingen vaker fietsen, lopen) 7 kilo aangekomen. En dat was er direct na de bevalling ook alweer af. Dus geen extra kilo's die eraf moesten daarna..
     
  9. MijnKleine

    MijnKleine Fanatiek lid

    13 jan 2009
    1.521
    0
    0
    Dressuur amazone & instructrice
    Zuid Limburg
    Normaal gesproken mag je als je niet gewend bent te sporten niet ineens heel fanatiek gaan sporten tijdens de zwangerschap. Zumba is knap fanatiek en lijkt me niet echt de ideale sport en het ideale moment om te gaan doen eerlijk gezegd. Zwemmen daarin tegen is veel beter aan te raden.

    Ook afvallen tijdens de zwangerschap wordt ten strengste afgeraden. Wanneer je afvalt komen er enorm veel afval stoffen bij je kind terecht. Zolang als je zwanger bent (en eventueel borstvoeding geeft) kan teveel afvallen/vetverbranding schadelijk zijn voor je kind.

    Om zeker te zijn kun je het hier het beste even met je VK over hebben.

    Bewegen is goed, maar het is niet dé tijd om nu ineens fanatiek te gaan sporten.
     
  10. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Ik zou idd geen zumba gaan doen, dat is behoorlijk heftig.
    Het beste wat je kan doen is even informeren bij de sportschool en dan kunnen ze een programma voor je maken.

    Afvallen moet je sowieso maar bewaren voor na de zwangerschap. Maar ik denk dat als je gezond leeft, je niet bang hoeft te zijn dat je 30 kilo gaat aankomen ofzo. Schakel desnoods een dietiste in. Die kan je er ook goed bij helpen.
     
  11. Lynn77

    Lynn77 VIP lid

    29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    helemaal mee eens.

    wat je wel kan doen is gewoon elke dag een lekker stukje wandelen buiten, dat is het minst belastend als je geen conditie hebt, en toch beweeg je wel een beetje. Maar idd. eerst overleggen met de vk.
     
  12. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ik kan me het gevoel goed voorstellen, maar je timing is niet erg handig ;)

    overleg het met je vlos en met een sportschool. wandelen, fietsen en zwemmen zijn waarschijnlijk nu geschikter dan zwaardere sporten. ook moet je zumba echt niet onderschatten, das nog best pittig. ook voor niet zwangere vrouwen.
     
  13. Lovelylonnes

    Lovelylonnes Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Probleem is dat ik bij de gyn loop en ik dus kan niet zomaar even iemand bellen om advies te vragen.

    Zwemmen is goed voor je, maar heb badpakkenvrees en durf ECHT niet met vreemde mensen te gaan zwemmen.
    Oh en geld voor de sportschool heb ik niet...

    Ik wil uiteraard niet meteen fanatiek gaan sporten, dat hou ik geen kwartier vol! maar gewoon gezellig meebewegen met de andere...

    Ik kan inderdaad vragen voor een dietiste, maar bij wie moet ik dan zijn? Iemand zal me moeten doorverwijzen wil ik het vergoed krijgen.... Ik wil niet meteen gaan afvallen, dat is niet gezond, maar als ik me aan bv sonja bakker houd (normaal 6 keer per dag eten) en eventueel iets extra opschep dan wat zij voorschrift als ik dat nodig heb, dan is daar toch niks mis mee? Zij schrijft 5 a 6 gezonden maaltijden/tussendoortjes voor zodat je al je voedingstoffen binnenkrijgt...
     
  14. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    als je gaat sonja bakkeren moet je wel meer erbij gaan eten dan een keer extra opscheppen. want het is al heel weinig wat je van haar mag eten en zeker tijdens een zwangerschap is het echt veeeeeeel te weinig en niet zo goed.

    als je een doorverwijzing wil naar een dietiste moet je dat via de huisarts doen.

    als ik je laatste bericht zo lees is een dietist geen slecht idee. en ik zou erbij gaan wandelen (misschien met iemand?) maar echt geen zumba.
     
  15. MijnKleine

    MijnKleine Fanatiek lid

    13 jan 2009
    1.521
    0
    0
    Dressuur amazone & instructrice
    Zuid Limburg
    Nog erger dan niet sporten als je dat niet gewend bent (zeker in je zwangerschap!!!), is sporten zonder begeleiding of met foute begeleiding. Dus met een dvd of video gaan sporten is nu niet echt een oplossing naar mijn idee.
    Zelf ben ik beroepsruiter en instructrice en ben dus dagelijks (nu niet natuurlijk) de hele dag door bezig met sport en je wilt niet weten wat het verkeerd belasten van je spieren/pezen/gewrichten voor schade kan bezorgen!

    Daarbij idd even naar een HA voor een doorverwijzing naar een dietiste en niet zomaar boekjes-dieeten gaan volgen nu!
     
  16. Miron

    Miron Fanatiek lid

    6 feb 2009
    2.346
    106
    63
    Ik heb ook overgewicht en ben nu 28 weken zwanger.
    Het is nu zo dat ik nog niks ben bijgekomen. Ik was de eerste paar maanden 3 kilo afgevallen en die ben ik nu ook weer bij maar that's it. Ik zit nu ook op zwangerschapsgym en daar raden ze Zumba echt af omdat dit heel veel heupbewegingen zijn die je in je zwangerschap niet echt meer moet maken omdat alles nu aan het "verweken" is. En een doorverwijzing naar een dietist kan geregeld worden via je huisarts.
     
  17. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ook dat nog eens, ik ben ook heel lang niets aangekomen. nu met 37 weken inmiddels wel maar daar zit zeker een paar kilo vocht bij.
     
  18. Annemarie76

    Annemarie76 Fanatiek lid

    25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Veel van de adviezen lees ik hier ook al..
    Ik zou nu niet gaan Sonja Bakkeren ( sowieso al niet) maar gewoon een dietiste via de thuiszorg ( 4 consulten zitten in basisverz.)Anders ff de ass. van de huisarts vragen welke dietiste en evt. verwijzing.

    Dat sporten met dvd's zou ik niet doen..
    Dan maar gewoon gaan wandelen of fietsen.. als je badpakkenvrees te groot is.. ( Geen zwemmen van de obesitasclub in je buurt?)


    BTW.. ik ben met een startgewicht van 110 kg ( 1e controle bij vk bij 8 weken en 3 dgn. en zit nu op 124) Heb geen dieet gevolgd, probeer zo gezond mogelijk te eten..
    Ik zat al op majorette en heb dat tot ruim 30 weken vol kunnen houden (laatste weken alleen techniek-training)
    Moet nu koolhydraat-beperkt eten ivm schommelende suikers..
     
  19. sjaantje85

    sjaantje85 Fanatiek lid

    4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    ABSOLUUT NIET GAAN DIEETEN!!ik ben dus de eerste maanden onder begeleiding van een dieetist geweest en werdt mij ter strengste af te raden te gaan lijnen gewoon normaal eten zij kunnen je handige tips geven.....

    hoe je bij de dieetist komt?mijn eerste afspraak bij de vk werdt ik gewogen en was dus veel te zwaar werdt heel netjes over gepraat en ze zei tegen mij als je wilt kun je onder begeleiding van een dieetist je gewicht een beetje onder controle houden....
    ik moest toen naar de dokter mijn verhaal vertellen en die hebben mij een verwijzing gegeven voor de dieetist!!ideaal....zorg dan wel dat je naar een dieetis gaat die via zorgverzekering werkt en als het goed is krijg je dan alles of een deel vergoed!!het voordeel is dat je gewoon om de 2 weken gewogen wordt wat ze bij de vk niet meer doen(bij mij niet iig)nu ben ik ermee gestopt en sta zelf elke week op de weegschaal om het onder controle te houden......

    ik wens je heel veel succes!!liefs sjaantje
     
  20. linda221

    linda221 Fanatiek lid

    5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    ik denk dat zumba ook niet echt geschikt is voor zwangere....vraag het anders even aan je vk succes met afvallen! enne gezond eten en lekker wandelen, zwemmen, fietsen etc...scheelt ook een hoop hoor!
     

Deel Deze Pagina