Zwanger starten met startperiode handig?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Parel35, 8 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Parel35

    Parel35 Nieuw lid

    8 okt 2018
    1
    0
    1
    Vrouw
    Onlangs ben ik in aanmerking voor ww gekomen. Nu zou ik graag voor mezelf iets willen beginnen en gebruik willen maken van de startperiode. Echter nu ik net zwanger ben weet ik niet of dat verstandig is ivm de hoogte van de WAZO. Want als ik voor die tijd voor mezelf ga en gebruikmaak van de startperiode dan valt deze hoogstwaarschijnlijk vrij laag uit toch?

    Of wordt er gekeken naar een loon van vorig jaar? En staat dit los van de startperiode?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

     
  3. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Parel35,

    Je wilt weten of je werk als zelfstandige invloed zal hebben op de hoogte van de WAZO uitkering. Je geeft aan dat je binnen de WW als zelfstandige wilt gaan starten en gebruik wilt maken van de startperiode. Goed dat je hier naar informeert!

    De hoogte van de WAZO zal worden gebaseerd op het dagloon dat ook is vastgesteld voor je WW-uitkering. Dat je zou gaan werken als zelfstandige heeft daarop dus geen invloed. Zie ook:

    https://www.uwv.nl/particulieren/veelgestelde-vragen/wazo-uitkering/detail/hoe-hoog-zijn-mijn-zwangerschapsuitkering-en-bevallingsuitkering-samen/ik-ben-zwanger-en-heb-een-ww--ziektewet--of-loongerelateerde-wga-uitkering-van-uwv

    Als je toestemming krijgt voor de startperiode dan wordt je WW 29% gekort en mag je de inkomsten van je bedrijf houden. Op het moment dat de WAZO start dan krijg je de volledige WAZO uitkering zonder korting. Echter: de WAZO heeft geen opschortende werking voor de startperiode. Die loopt gewoon door. Wat je je dus moet afvragen is of het veel zin heeft aan een startperiode te beginnen als je binnen afzienbare tijd WAZO gaat krijgen.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en succes met je plannen!

    Met vriendelijke groet,
    Harold
    UWV Webcare Team.
     

Deel Deze Pagina