Zwanger willen worden, twijfel over Lyme

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Ariellll, 20 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ariellll

    Ariellll Lid

    20 sep 2019
    7
    0
    1
    Vrouw
    Beste iedereen,

    Ik heb al enige tijd lichamelijke klachten, waarvan de artsen niet weten wat het is.

    Er is al meerder malen bloedonderzoek gedaan de afgelopen periode, daar komt niets uit. Wordt een beetje van het kastje naar de muur gestuurd. Loop vast in de reguliere gezondheidszorg.

    Ik wil graag zwanger worden, maar twijfel nu wel of het misschien geen Lyme zou kunnen zijn wat ik heb. Is dat een risico, als ik zwanger zou worden dat ik het over zou dragen?
     
  2. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Heyy,

    Geen ervaring mee, maar wat je zou kunnen doen is het met je ha/arts overleggen van stel dat.. Of dat het geen probleem is.

    Succes! Hoop dat je antwoorden krijgt en zwanger kan worden:)
     
  3. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Tekst RIVM.
    Conclusie: kans overdracht is denkbaar, maar wordt niet-nauwelijks gezien. Dat gecombineerd met een kleine kans dat je het überhaupt hebt zou ik me er persoonlijk niet erg druk om maken.

    "Risico's
    Risico voor zwangere (zelf)
    Er zijn geen gegevens bekend waaruit zou blijken dat lymeziekte bij zwangeren een ander beloop heeft vergeleken met niet-zwangeren.

    Risico voor ongeboren kind
    Gebaseerd op dierexperimenteel onderzoek en naar analogie met een andere door spirocheten veroorzaakte ziekte (syfilis) bestaat er een kans op overdracht van Borrelia van moeder op kind (verticale transmissie) als de moeder lymeziekte oploopt voor of tijdens de zwangerschap. Desondanks is humane congenitale lymeziekte zeldzaam - zelfs in endemische gebieden - en is het verband tussen de incidenteel beschreven aangeboren afwijkingen en een in de zwangerschap doorgemaakte lymeziekte niet duidelijk.

    Risico voor pasgeborene
    Voor zover bekend speelt directe besmetting van mens op mens (met uitzondering van verticale transmissie, zie 'risico's voor het ongeboren kind') geen rol van betekenis. Er is dus geen besmettingsgevaar voor pasgeborenen met een moeder met lymeziekte."
     
  4. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Hebben ze ook getest op antistoffen tegen lyme?
     
  5. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Vitamine b12 tekort uitgesloten?
     
  6. Ariellll

    Ariellll Lid

    20 sep 2019
    7
    0
    1
    Vrouw
    Nee, dat was niet nodig, volgens de internist. Ik heb geen afwijkende ontstekingswaarde. Laatste keer dat ik op antistoffen ben getest een jaar of 5 geleden.
     
  7. Ariellll

    Ariellll Lid

    20 sep 2019
    7
    0
    1
    Vrouw
    Vitaminen B12 tekort is uitgesloten, ik slik ook B12 iedere dag een goed opneembare vorm.
     
  8. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.606
    15.070
    113
    Nabij Utrecht
    Maar hebben ze het ook getest? Feit dat je het elke dag slikt, wil niet automatisch zeggen dat de B12 dan ook goed is ;)

    Welke klachten heb je? Misschien dat iemand het herkent. En op welke bloedwaardes ben je allemaal getest?
     

Deel Deze Pagina