zwanger worden en hartafwijking

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door coow89, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. coow89

    coow89 Lid

    30 jan 2010
    60
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Zijn hier toevallig dames die zelf een hartafwijking en/of hartritmestoornissen/pacemaker hebben en zwanger zijn of een kindje hebben gekregen?

    Ik heb zelf een gecorrigeerd ASD (gat tussen de hartboezems), non compaction cardiomyopathie en een pacemaker. Mijn vriend en ik zouden graag op termijn een kindje willen maar door mijn aandoeningen en een erfelijke belasting heeft dit best wel wat haken en ogen.

    Uiteraard ben ik ook in gesprek met mijn cardioloog, maar ik zou graag van ervaringsdeskundigen horen hoe zij het hebben ervaren hebben. Waren er extra controles nodig? Bevallen aan de monitor? Extra controles kindje? Dat soort dingen.

    Alvast bedankt!
     
  2. Soezetje

    Soezetje Actief lid

    27 okt 2014
    101
    0
    0
    Lieve coow89,

    Ook ik ben geboren met een hartafwijking (AVSD, geen tussenschot en geen hartkleppen) Twee operaties gehad als baby, nu nog een kleine lekkage aan de mitraalklep. En we hebben deze week van zowel de cardioloog als de gynaecoloog groen licht gekregen om te gaan klussen voor een kleintje. Ik heb dus nog geen ervaring met een zwangerschap, ben immers nog niet zover, maar ze verwachten in principe geen complicaties als het eenmaal zover is. Wel word je met argusogen in de gaten gehouden, wat mijn man en ik eigenlijk ook wel een heel prettig idee vinden. Je zult sowieso bij de 20 weken echo een heel uitgebreide echo krijgen, want daarin kunnen ze zien of dat het hartje van je kindje in aanleg goed is.

    Ik kan me wel zomaar voorstellen dat er in jouw situatie (door de pacemaker en de non compaction cardiomyopathie) nog veel meer haken en ogen aan zitten dan bij mij. Ik heb gelukkig "alleen maar" een lekkende hartklep :p Dus bij mij vallen de risico's wel mee.

    Ik hoop voor je dat je goede berichten krijgt, en dat het allemaal gaat lukken.

    Een tip, zoek op internet eens op de studie ZAHARA 3, dit is een speciale studie die gericht is op zwangerschappen bij vrouwen met een aangeboren hartafwijking. Heel interessant. Wanneer ik zwanger raak ga ik ook deel uitmaken van deze studie, het kan heel goed zijn dat ze dat aan jou ook gaan vragen wanneer het eenmaal zo ver is.

    Heel veel succes!
     
  3. Tonks

    Tonks Bekend lid

    5 jul 2014
    519
    53
    28
    Ikzelf heb gelukkig niks aan mijn hart, maar mijn schoonmoeder had een gaatje in het hart wat groter werd toen ze nog een baby was. Wij hebben dus een hele uitgebreide 20 weken echo in het ziekenhuis gekregen. Gelukkig was alles in orde, maar als ze wel wat hadden gezien hadden we voor diverse onderzoeken na Maastricht gemoeten. Voor zover ik weet wordt je wel erg goed in de gaten gehouden.
     

Deel Deze Pagina