Zwanger worden en HPV

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MissMorrow, 22 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissMorrow

    MissMorrow Fanatiek lid

    17 dec 2018
    1.510
    1.909
    113
    Vrouw
    Accountmanager
    Dag dames!

    Ik ben 6,5 maand geleden, na twee miskramen, bevallen van een gezonde dochter. Omdat we boven de 35 zijn, willen we snel door voor een tweede. We zouden daar vanaf mei weer voor gaan.
    Begin mei had ik een uitstrijkje en nu blijken ze het HPV virus (veroorzaakt in 1% van de gevallen baarmoederhalskanker) te hebben gevonden. Dat kan op zich geen kwaad, maar ik krijg over een half jaar een uitnodiging voor een nieuw uitstrijkje om er zeker van te zijn dat de HPV weg is of dat de cellen niet onrustig zijn geworden.

    Echter, als ik weer zwanger ben over een half jaar dan mag ik geen uitstrijkje laten maken. Ook na de bevalling duurt het 6 maanden voordat je een uitstrijkje mag laten maken. Dus ik sta voor een dilemma:

    1. Gewoon proberen zwanger te raken en daarna een uitstrijkje maken met als risico dat ik niet weet of de HPV leidt tot onrustige cellen.
    2. 6 maanden wachten met opnieuw zwanger raken om de test opnieuw te kunnen doen.

    6 maanden lijkt kort, maar na miskramen (die overigens ook door HPV kunnen zijn veroorzaakt) ben ik ook bang dat het niet meteen lukt om zwanger te raken. En hoe ouder ik word, hoe lastiger het überhaupt is om zwanger te raken.

    Zijn er dames die hier ervaring mee hebben? Wat hebben jullie in deze situatie gedaan?
     
  2. Kiki84

    Kiki84 Bekend lid

    22 jan 2009
    585
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Ik was 30 toen ik de uitslag pap3 + hpv kreeg. Wij wilde ook graag een 2de kindje maar hebben bewust gewacht tot ik weer pap1 had. Dit heeft bij mij helaas ruim 3 jaar geduurd. Eerder durfde ik het niet aan. Vanaf toen gestart voor een 2de maar tot op heden nog niet gelukt. Wel 3x zwanger geraakt maar uiteindelijk geeindigd in miskramen. Ik heb het mijn gyn wel eens gevraagd of hpv miskramen kan veroorzaken, maar zij beweerde van niet :confused:
    Ik kan je niet zeggen wat juist is, maar luister goed naar je gevoel. Ik durfde het niet, wilde eerst wachten tot alles weer normaal was. Ik zag ook allemaal doemscenario's voor me. Inmiddels wordt ik bijna 36 en ik heb nog steeds hoop op een 2de kindje. Uit voorzorg laat ik wel ieder jaar een uitstrijkje doen.

    Hopelijk maak je de goede keus en heb je snel een wondertje in je armen.
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Het klinkt voor mij logischer om te wachten met zwanger raken tot je weet dat alles okee is. Wat als het niet okee is? Dan kan je er al die tijd dus helemaal niks mee...
     
  4. MissMorrow

    MissMorrow Fanatiek lid

    17 dec 2018
    1.510
    1.909
    113
    Vrouw
    Accountmanager
    Ik snap dat je zeker met Pap 3 zou wachten. Maar bij mij is het pap 1 (die termen gebruiken ze nu niet meer). Wel balen dat het al zo lang duurt nu daar ben ik dus ook bang voor.
     
  5. MissMorrow

    MissMorrow Fanatiek lid

    17 dec 2018
    1.510
    1.909
    113
    Vrouw
    Accountmanager
    inderdaad, dan komt het neer op de vraag hoe groot is de kans dat de cellen onrustig worden binnen pak me beet 2 jaar?
     
  6. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de vraag ook moet zijn: heb je het ervoor over om dit te riskeren? Want als ze onrustig worden ben je verder van huis.
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hpv kan jaren in je lijf blijven. Ik zou daar dus niet op wachten.
    Hier ooit pap3 gehad, biopsies gehad.... Onrustige cellen. Een ingreep gehad, waarbij het nog niet helemaal schoon was. Nog een ingreep gehad. Daarna zwanger geworden.

    Nu nog steeds hpv en dan de hoog risico. We zijn inmiddels 5 jaar verder. Uitstrijkjes tot nu toe elke keer goed, maar de hpv blijft.
     
  8. Rozeline

    Rozeline Fanatiek lid

    11 okt 2017
    1.865
    920
    113
    Vrouw
    Ik zou die 6 maanden afwachten. En dan kan je als nog een keuze maken.
     
  9. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Ik zou deze vraag aan een arts stellen... En verder... tja volg je gevoel. Kun je dat half jaar wachten om te zien of er geen hpv meer is? De vraag is; wil je het risico lopen, hoe klein het ook is?
     
  10. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Ik zou gewoon door gaan met proberen zwanger te raken.

    In bijna alle gevallen ruimt het lichaam de onrustige cellen zelf op. Ik heb zelf ook HPV en had bij mijn eerste uistrijkje ook Pap1. Na een tweede test was het goed. Tijdens de eerste test was ik in behandeling voor een kind. Zkh zag geen reden om de behandeling te staken.

    Kan me ook voorstellen dat je liever wacht. Keuze is aan jou!

    Succes :)
     
  11. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Niet goed gelezen maar ik begrijp dat er alleen HPV gevonden is en geen onrustige cellen?

    Dan zou ik zeker door gaan met proberen:thumup:
     
  12. Gl0ria

    Gl0ria Niet meer actief

    Ik heb HPV en Pap2 en was ook "gewoon" onder behandeling bij de fertiliteit. Waarschijnlijk gaan ze in augustus nog wel een keer onderzoeken maar ik ga nu zeker geen lis behandeling ondergaan.
     
  13. MissMorrow

    MissMorrow Fanatiek lid

    17 dec 2018
    1.510
    1.909
    113
    Vrouw
    Accountmanager
    Dank dames voor alle reacties! Ik heb een lang gesprek met huisarts gevoerd hierover en de uitslagen doorgenomen en ze geeft aan dat er geen reden is om nu niet zwanger te worden, omdat verder alle uitslagen goed zijn.

    ze gaat nog wel navragen bij de gynaecoloog of HPV van invloed kan zijn op een miskraam.
     
    Kiki84 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina