Zwanger worden. Hallo pcos.

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mayflower, 4 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Ik heb al jaren pcos
    Toch ging het de afgelopen 2 jaar heel goed welke elke maand netjes ongesteld met 30 dagen ei sprong en alles! Raakte vorige jaar oktober zwanger. Helaas is dit niet goed verlopen en in januari bevallen van een zoontje. Nu was die erna ook wel redelijk. Tussenbde 30 en 35 En ineens boem pats cyclus dag 72 de dag van vandaag
    Tussen tijds minuscule druppel bloed 3 dagen. Dat is ook al 3 geleden en niks meer me hormomen gaan alle kanten op.. Heb al te vaak getest vorige week maandag nog negatief... huisarts geweest ja hoort er bij. Ondertussen buikkrampen. Borsten die zeer doen. Acne al over de place. Krijg geen medijncen om het op te wekken . Want hoort er eenmaal bij beste methode is de pil maar we zijn bezig met zwanger worden . Ik heb al een doorverwijzing voor ivf die ik in januari kan ophalen willen wachten tot het nieuwe jaar. Maar ughhhh.
    Iemand hier ook ervaring mee?
     
  2. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik had pcos. Toen we begonnen voor de eerste ging dat niet makkelijk. Ik werd helemaal niet ongesteld. Na half jaar naar dr huisarts geweest. Verwijzing gekregen voor de gyn. Die vond dat Ik eerst 10 kilo af moest vallen. Net alsof ik dat nog nooit geprobeerd had. Nou dat lukte dus niet. In totaal 3x 3 maanden weg gestuurd om af te vallen. Maar dat lukte de 2e en 3e keer ook niet.
    Uiteindelijk kreeg ik primoluut om menstruatie op te wekken en daarna clomid. 3 dat werkte goed. 3 ronden clomid was ik zwanger. Helaas miskraam. En de 4e ronde was ik zwanger van mijn oudste.

    Uiteindelijk ben ik 8 kilo afgevallen (het lukte ineens wel). En afgelopen december spiraal er uit kijken wat er van komt. 1 cyclus van januari overgeslagen. En februari zwanger. Ben tussendoor dus niet ongesteld geworden en toen in de gynaecoloog wilde bellen om niet weer 2 jaar bezig te moeten zijn, bedacht ik me voor de zekerheid een test te doen. Anders zit je daar wel beetje voor lul m en die was positief. En t resultaat spuugt net heel mijn shirt onder. XD.

    Ik ben er van overtuigd dat mijn dieet het verschil heeft gemaakt. Ik ben afgevallen door suikers en koolhydraten zo veel mogelijk te beperken, en meer eiwitten en vetten te gaan eten.

    Weet niet hoe jouw dieet er uit ziet. Maar dat schijnt bij pcos goed te helpen. Koolhydraten en suikers laten staan. En eiwitten en vetten eten in de goede verhouding natuurlijk.
     
  3. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Aller eerst gefeliciteerd met je prachtig kindtje
    Ik ben al sinds september weer aan het dieeten bij een diëtist. Eigen lijk al jaren bezig met diëten om gek van te worden zelfs

    Heb al testen gedaan helaas negatief.
    In janurai gaan we opnieuw bellen met het ziekenhuis. Zal daar idd wel te horen krijgen dat ik moet afVallen ughh kijk daar zo tegen op
    Ik ga maar nog eens dieper kijken in het diëten heeft dat dieet wat je gevolgd heb naam?
     
  4. femm88

    femm88 Bekend lid

    18 aug 2019
    500
    324
    63
    Vrouw
    Geen ervaring zelf met PCOS maar volg zelf wel ketogeen dieet om af te vallen.
    Zelfs mensen met diabetes hoeven soms geen insuline meer te spuiten. Het is heel goed voor je bloedsuikerwaarden en dus ook bij PCOS.
    Ik heb veel geprobeerd, maar dit was goed vol te houden
     
    Mayflower vindt dit leuk.
  5. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Ik heb ook PCOS, en ben na 12 jaar onverwachts zwanger geraakt terwijl ik al bijna 2 jaar een onregelmatige cyclus had waarbij het bloedverlies niet meer dan 2 druppels roze bloed betrof. Daarvoor was ik altijd elke maand netjes ongesteld met 5 dagen bloedverlies. Ik dacht nu zelfs al in de overgang te zijn.
     
  6. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Bij mij heeft de aanpassing van het dieet en meer bewegen ook geholpen. Dat ging niet eens bewust, maar in april ben ik bij de post gaan werken waarbij ik soms dagen had van 6-8 uur (ongeveer 44 km fietsen/lopen) Ik ben altijd een emotie eter geweest en was gewend om s’avonds laat nog te snacken, totdat ik bij de post ging werken en geen tijd meer had om constant aan eten te denken. En minder en gebalanceerder ging eten.
    Binnen anderhalve maand was ik zwanger.
     
  7. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Ik ga daar eens na kijken probeer nu al meer te vermijden en gezond te eten
     
  8. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Na 12 jaar wat een prachtig iets zeg gefeliciteerd. Zou dat die bloeding misschien zijn geweest dien3 dagen met 3 druppels bloed. Ik heb allerlei klachten. Word er gek van.
    Ik stap nu elke ochtend de deur uit om te gaan wandelen. Zeker half uur tot uur. Vanaf januari ga ik 3 dagen naar de sportschool.
     
  9. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Heb dat dieet weer opgepakt. Nee. Geen naam. Een vriendin die in de bodybuilding en voeding zit heeft t voor me gemaakt helemaal aangepast op mij.

    O: 250 gr magere kwark
    100 gr aardbeien en 75 gr avocado
    T: 100 gr. Huttenkaise
    L: 4 cracottes of Rijstwafels met mager beleg
    T: 20 gr Havermouth en 100 ml melk
    D: 200 gr groenten. 75 gr vlees. 2 kleine aardappels.

    Minimaal 2 liter water.

    Ik ben 1.68, weeg nu weer 99.8 kilo (was 8 kilo kwijt. Woog 92. Toen werd ik zwanger en kwam 20 kilo aan en die 8 die ik kwijt was zijn weer lekker blijven plakken) en beweeg weinig. Ja de dagelijkse dingen en 1x per week sporten.
    Ik val hier 0.5 kilo per week mee af en ik heb geen honger.

    Heel belanhrijk: 1x in de week een cheatdag. En daarmee bedoel ik gewoon alles eten waar je zin in hebt.

    Dit schema bevat ongeveer 1400 kcal. Als je dit altijd eet gaat je stofwisseling zich daarop aanpassen en val je dus niet meer af. Die 1x per week lekker snaaien zorgt er voor dat je lichaam weer meer gaat verbranden.

    Je mag alles eten in de volgorde die jij wilt. Naar t beste is elke keer 2 tot 3 uur er tussen. En na je avondeten niks meer eten. Behalve op je cheatdag natuurlijk. Dan gaan er bij mij hele zakken m&ms en milka doorheen hoor. Maar dan wel weee de discipline hebben om het de volgende dag weer op te pakken.
    Geen sap drinken, alleen water.

    Maar mijn schema is ook berekend op macro's en micros en energiebehoefte. Heb ik allemaal totaal geen verstand van baar blijkbaar zit ik hiermee 300 kcal onder mijn energiebehoefte in rust. Dis heg is heel belangrijk dat ik alles op eet, anders gaat het lijken op crashdieet en dat is niet de bedoeling. Maar je moet het niet zien als dieet, maar als een leefstijl.
     
  10. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Ik wil er wel even op inhaken dat het geen dieet is maar een verandering van je levensstijl.
    Dat is een fout die veel mensen maken.
    Hier was ik na 10 jaar ook opeens onverwacht zwanger. Mijn man en ik kende elkaar net 3 maanden en het hele huisje boompje beestje zat er voor ons niet in. Dachten we dus. 3 maanden later was het opeens raak en nu zit meneertje van al bijna 6 lekker op de bank.
    Inmiddels (en na 3 miskramen en een bbz na hem) blijk ik bijna 6 jaar na hem weer zwanger, nu van een dochter.

    Ook ik heb PCOS en het veranderen van je levensstijl is voor veel vrouwen (niet altijd) DE truc om hen te helpen zwanger te raken. Er is niet 1 bepaalde regel wat wel en niet mag maar onderzoeken uit binnen en buitenland laten zien dat veel vrouwen met PCOS overgevoelig zijn voor koolhydraten (ze slaan de koolhydraten en suikers sneller op als vet) en sommige hebben ook insulineresistentie.

    Ik zou niet volledig koolhydraatarm gaan maar eerder beperkt. Online is er echt enorm veel te vinden maar de basis is dat je dus dingen als brood, pasta, rijst, aardappelen ofwel schrapt of vervangt door een (vrije of lage) variant. Je gooit wel je GEZONDE vetten omhoog.
    Bij koolhydraat beperkt is het vaak: Noten, volle melk, kwark, yoghurt, kaas, eieren, avocado, peul vruchten, (vette) vis en dan vooral zalm, alle soorten groente mag en fruit met mate.
    Bij koolhydraat arm kan het echt ingewikkeld worden want dan moet je vaak gaan tellen en mogen zelfs sommige groentes niet meer omdat ze te hoog in koolhydraten zijn.
    Omdat dit een verandering van je levensstijl is (als je het tenminste goed wilt doen) en geen dieet was dit voor mij persoonlijk niet te doen. Ik had dus geen zin om elke koolhydraat te wegen of tellen, hele dagboeken bij te houden en noem maar op. Met beperkt kan ik voor mijn gevoel eigenlijk gewoon alles eten, ik schrap dus alleen de "slechte" dingen. (zoals dus brood, aardappelen etc.)
    Voordat ik zwanger was 20 kilo kwijt.
    Wat @Imona doet is veel strenger. Als dat bij je past is het prima, anders kun je ook best losser zijn en dan voor beperkt gaan. Je staat wel meer in de keuken maar als je daarvan houd is het geen probleem. Ik vind het geweldig om nieuwe recepten te proberen. Een nieuw soort notenbar te maken, of een koolhydraat beperkt brood, of cake of lekkere snacks die koolhydraatbeperkt en suikervrij zijn.

    Waar Imona zoals je zien haar eten duidelijk afweegt doe ik dat dus totaal niet. Ik eet wanneer ik trek of honger heb en afhankelijk van de tijd is dat een maaltijd (ontbijt, lunch, avondeten) of een gezonde snack.

    Ik kan je wel wat voorbeelden geven.

    Ontbijt bv:
    - Yoghurt of kwark met noten, vruchten, chiazaad.
    - Vezelcrackers met kaas, een kop thee, stuk fruit of groente.
    - Chiapudding met fruit.
    - ontbijtmuffin (met of zonder ei)

    Lunch:
    - Een salada. (Wat jij lekker vind, wees creatief!)
    - (zelfgemaakte) soep.
    - Omelet met groente, of een omelet met cottagecheese en sla. (soms ook als ontbijt)
    - Paprika gevuld met kipfilet en zoete chilisaus (Kan ook als diner)
    - Fritatta

    Diner:
    - Gewone avondeten maar dan zonder aardappels, rijst etc.
    - Gestoomde groente met vis of vlees.
    - gegrilde / gewokte groente met of zonder vis of vlees.
    - Curry (zonder rijst!)
    - Misosoep.

    Tussendoortjes kunnen zijn noten, stukken groente of fruit, gekookt eitje, iets wat ik zelf gefabriceerd heb.

    Drinken is vaak thee (zonder suiker) water natuurlijk (Desnoods aangevuld met fruit zoals citroen, anders wordt het saai :p) soms een sapje, yoghurt drankje, iets fris. Maar die laatste 3 met mate.

    Persoonlijk eet ik ook geen varkensvlees. Dat heeft niets met geloof te maken maar meer met het feit dat varkensvlees enorm ongezond zou zijn voor ons. Ik heb er veel over gelezen en heb het dit jaar een aantal maanden gedaan. En toeval of niet dat zullen we niet weten maar 5 maanden nadat ik daar ook mee gestopt was bleek ik zwanger. Je mag zelf weten wat je daarvan denkt natuurlijk ;)
    Maar dit is een persoonlijke keuze.

    En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zou je dit echt gaan oppakken dan zal je steeds handiger worden in het vinden van recepten, het aanpassen van recepten om ze koolhydraat arm of beperkt te maken.
    Ook zijn er facebookgroepen zoals Koolhydraatbeperkt of Koolhydraatarm.
     
  11. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Dankje lieve meiden zeker voor de voorbeelden
    Ik loop bij de diëtist. Heb een schema gekregen mag redelijk veel maar afgewogen . Helaas ben ik wel in 1 maand tijd 4 kilo aan gekomen.
    Alles is een puinhoop. Menstratie blijft uit. Ik heb een koortslip 3 x op me lippen en nu ook in me neus .... Ik voel me zelf enorm neerslachtig
     

Deel Deze Pagina