zwangerschap afbreken, wanneer wel/niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamaliciouss, 27 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaliciouss

    6 jul 2007
    49
    0
    0
    Werkeloos
    Emmeloord
    hey allemaal,

    ik ben nu bijna 28 weken zwanger van mijn kleine poppetje en kan niet wachten tot ik me babytje in me armen kan houden! maar dat kom ik hier niet vertellen..
    bij de 20weken-echo ging alles heel leuk enzo, de baby was heel erg druk maar dat was echt super schattig om te zien. alles werd bekeken en alles zag er goed uit. totdat ze bij 't gezichtje kwam.
    ze zei opeens: oh! ik ben bang dat..... op dat moment begon me hart als een gek te kloppen en er gingen allerlei gedachtes door me heen. er kon toch niets aan de hand zijn met de baby? toen maakte ze haar zin af: ik ben bang dat je baby een hazenlip heeft.
    aan de ene kant was ik gerust gesteld dat het niet iets 'ernstigs' was, maar aan de andere kant was ik ook diep teleurgesteld. ik heb er geen moment rekening mee gehouden dat er iets met mijn kindje zou zijn, en nu dit!
    er werd een afspraak gemaakt bij 't ziekenhuis en daar werd nog een echo gemaakt. de baby heeft inderdaad een hazenlip. ik kreeg ook een vruchtwaterpunctie, om een syndroom uit te sluiten. gelukkig was die uitslag goed.
    ik ben nou al een paar x voor controle geweest in 't ziekenhuis (om te kijken hoe het lipje zich vormt), en ze zijn er ook achter gekomen dat de baby een spleet in de kaak heeft. misschien ook een open gehemelte maar dat konden ze niet zien op de echo.
    meestal is het erfelijk, maar in mijn familie en die van de vader komt dit niet voor. het is gewoon een foutje in de aanleg zal ik maar zeggen.
    in 't ziekenhuis hoorde ik dat sommige mensen dit een reden vinden om de zwangerschap te laten afbreken. ik wist niet wat ik hoorde! het ziet er in de eerste 3 maanden misschien niet prettig uit maar dat is toch geen reden om het kindje geen leven te gunnen? (na 3 maanden word de lip al gesloten.) ik vond het maar een vreselijk idee. tuurlijk vind ik het niet leuk dat mijn kindje dit heeft en ik had het liever anders gezien, maar ik hou hoe dan ook van mijn kindje voor mij is het de allermooiste!
    nu was mijn vraag aan jullie.. als jullie erachter zouden komen dat je kindje iets (wat dan ook) heeft, bij wat voor dingen zouden jullie de zwangerschap afbreken en bij wat niet? Ik ben benieuwd! :rolleyes:
     
  2. annette110

    annette110 Actief lid

    5 mei 2007
    307
    0
    0
    Zoetermeer
    Vind dit persoonlijk wel een heeeel pittig onderwerp hoor. Dat is voor iedereen pas aan de orde als zoiets je overkomt lijkt mij. Kan je vantevoren niet over praten lijkt mij, Ik denk er in ieder geval niet over na. Kan moeilijk zeggen, nou als het down heeft, dan wel, en als het 1 been mist dan niet....kan je toch niet zeggen joh. Is voor iedereen pas beslissen als het zover is lijkt mij. Hoop nooit voor zo'n keuze te komen te staan.

    Maar afbreken voor een hazelip! :confused: nou dan spoor je echt niet, mijn god. Dat mensen zoiets doen, dat snap ik echt niet, zeker niet na zoveel weken.

    Heel naar dat je nu al weet dat je kindje dat heeft, want leuk is het natuurlijk niet. Maar gelukkig heb jij wel de juiste instelling. Je kan er nu veel over lezen, en er straks zijn voor je kleintje.

    ;) annette
     
  3. pooh26

    pooh26 Actief lid

    15 sep 2006
    176
    0
    0
    Zoals ik er nu over denk: NOOOIIIIT! Maar je weet nooit hoe het is als je er zelf voor komt te staan, maar een hazenlip? Kan me er nix bij voorstellen. Wat je zegt natuurlijk heb je het liever niet, maar het kindje kan er prima om leven en tegenwoordig wordt je zo goed begeleid... nee dat is geen reden voor mij. En als ik al een zwangerschap zou afbreken, dan alleen in de eerste drie maanden. maar zoals ik al zei: Ik zou het nooit doen.
     
  4. Jufffie

    Jufffie Niet meer actief

    NOOOOOOOOOOOIT!

    Tijdens mijn eerste controle bij de gyneacoloog vroeg ze ook of ik het kindje wilde weghalen als het een handicapt heeft!

    Ik heb hééééél duidelijk aangegeven dat ik het kindje hou ook al is het een 1 en al misvormd mensje! Ik zal het met alle liefde opvoeden!
     
  5. chantalk

    chantalk Fanatiek lid

    Ik persoonlijk vind dit geen reden om de zwangerschap af te breken. Het kindje is verder gezond en zou het dan geen recht hebben op leven omdat het niet helemaal voldoet aan het schoonheidsideaal?
    Maar wat is schoonheid? dat is voor iedereen verschillend. Schoonheid zit van binnen en dan maakt het niks uit hoe je er uit ziet.
    Natuurlijk heb ik makkelijk praten met een gezonde zoon met alles erop en eraan, maar ik denk dat als ze mij dit hadden verteld ik Luca ook gewoon had laten komen.

    Ik wil ook niemand veroordelen, want dit is een persoonlijke keuze en daar mag je niemand op aankijken (vind ik)
     
  6. jettje

    jettje Fanatiek lid

    30 jan 2007
    1.541
    0
    0
    zv-er
    Heel moeilijk onderwerp.
    Het is ook een heel persoonlijk onderwerp.
    Ik weet niet wat ik zou doen in sommige situatie.
    Gelukkig sta ik op dit moment niet voor die keuzen.
    Bij een hazenlip zou ik het zeker niet afbreken maar als het ernstiger is weet ik het niet.
    Ik hoop ook nooit dat ik voor zo een keuzen komt te staan.
    Dat wens ik ook niet iemand anders toe

    Groetjessss jetje
     
  7. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Pffff, moeilijke vraag stel je.
    Er zijn denk ik weinig redenen om zwangerschap af te breken maar een is als het kindje buiten de baarmoeder bijna geen levenskansen heeft.
    Maar ik vind het werkelijk waar schandalig dat er mensen zijn die vinden dat een zwangerschap afgebroken moet worden vanwege een HAZELIP.
    Echt belachelijk, hier kan ik heel boos om worden!
     
  8. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik denk dat je nooit voor een ander kan zeggen wat hij of zij moet doen. Wat de één aan kan, kan de ander niet aan.
    Maar een hazelip vind ik idd geen reden.

    Wel fijn dat je het nu al weet. Toevallig heeft een meisje in mijn nieuwe klas een zusje met een hazelip die deze zomer gedicht wordt. Het is geen prettig gezicht (alhowel het er heel rustig uitzit verder hoor), maar als je dat niet weet en je kindje wordt geboren schrik je je het lazerus volgens mij. Nu ben je tenminste voorbereidt.

    Zoals ik ernu tegenover sta zou ik alleen een afbreking van de zwangerschap overwegen als het kindje niet levensvatbaar zou zijn. En dan nog zou ik erover twijfelen, want ze hebben het ook wel eens mis daar is zo'n ziekenhuis.

    Maar zoals zei, die keuze kun je ook alleen voor jezelf maken.

    Linda
     
  9. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het is voor iedereen iets heel persoonlijks.

    voor een hazelip vind ik persoonlijk dan wel weer belachelijk, want dat is zo mooi te herstellen tegenwoordig.

    verder hebben wij het er in het begin van de zwangerschap over gehad ivm de combi test. wij hebben besloten dat elk kindje dat een gelukkig en menswaardig bestaan kan lijden (voor zover dat in te schatten is in het voren), bij ons welkom is. pas als er twijfel zou ontstaat of het leven van het kindje nog wel humaan zou zijn wegens een bepaalde handicap oid dan zouden we overgaan op abortus.
     
  10. Niet meer actief

    Wij hebben om die reden besloten de 20weken echo niet te doen. Want ik weet voor mezelf dat ik om geen enkele reden deze zwangerschap zou kunnen/willen afbreken. Dus al zou het nog zo 'mismaakt' zijn, dan nog zou ik de zwangerschap willen uitdragen. Voor ons had die screening dus geen toegevoegde waarde.
     
  11. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    Nou hier breekt mijn bek van open sorry dat ik het zeg.... Je laat toch geen gezond kind aborteren?

    Mijn broertje is ook geboren met een schisis-afwijking (sorry vind hazenlip echt een k*twoord) en je zou hem eens moeten zien! Echt een vrouwenverslinder is het hoor! En hij had een meervoudige (binnen en buiten)

    Denk dat ik ook een beetje bevooroordeelt ben misschien....
     
  12. apie

    apie Actief lid

    15 jul 2007
    337
    0
    0
    administratief medewerkster
    Vlissingen
    de kans dat ons kindje een hazelipje heeft is er ook want de papa en opa hebben het allebei maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de zwangerschap af te breken .
     
  13. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    Mijn broer (jonger) is met een 'hazelip' geboren. Goh, wat was mijn moeder trots op haar jochie. Natuurlijk hebben ze gelijk een eerste operatie uitgevoerd na de geboorte, maar verder valt mijn broer absoluut niet onder een term als 'gehandicapt'.

    Hij heeft er nooit onder geleden en is een vrolijke zelfverzekerde man geworden. Na wat operatie's was er al niets meer van te zien.

    Nu is hij zelf papa en zijn dochtertje is zonder hazelip geboren. Ook ons kindje heeft geen afwijkingen als een open ruggetje of hazelip.

    Ik wens je het beste toe in je zoektocht naar voor jou het beste besluit.

    Sterkte.
     
  14. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik heb inderdaad ook gehoort dat er mensen zijn die dit een rede vinden voor het afbreken van de zwangerschap en ik kan dat ook gewoon niet begrijpen. vaak zie je er haast niksmeer van als ze ouder worden en oke het kan een beetje lastig zijn in het begin maar met een hazenlip valt echt wel te leven. een zwangerschap afbreken zou ik denk ik alleen doen bij trisomie 13 of 18 want hierbij haalt nog geen 1% de 5e levenjaar en de rest gaat al dood net voor of tijdens de bevalling en de kinderen die dus de geboorte overleven zulen veel pijn en elende te wachten staan. bij het syndroom van down oftewel trisomie 21 zou ik het kindje gewoon te wereld brengen omdat je niet op een echo kunt zien wat het IQ is en wat voor lichamelijke handicaps de kleine heeft wie weet valt het allemaal wel mee en kan het kind een gelukkig leventje leiden, is dit niet het geval houden van je kind doe je altijd en als je sterk in je schoenen staat lukt het je wel.

    nee om een hazenlipje of bij het ontbreken van een armpje of beentje zou ik me kind nooit weg laten halen ofzo, het is maar een schoonmaakfoutje en niemand is perfect.
     
  15. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik zou om wat voor reden dan ook nooit een zwangerschap afbreken.
    tegenwoordig zijn ze zo kundig dat ze al en hoop kunnen , en met een hazenlipje als die is geopereerd zie je er zowat niks meer van.
     
  16. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    mamaliciouss

    ten 1ste wil ik even kwijt dat ik het wel erg voor jullie vind, tis toch ff een domper op je zwangerschap,....maar dit veranderd niets aan je lieve kindje hoor, en jullie liefde voor je kindje, een hazelipje, ach die kunnen ze heel mooi maken hoor,..
    een neefje had het ook bij zijn kindje, om heel eerlijk te zijn vonden we hem hiermee nog lekker ontdeugend om te zien ook,..laters hebben ze dit heel mooi aangepast en heeft het kindje van toen, nu inmiddels een volwassen man met zijn eigen kindjes , er nimmer last van gehad,...

    van een spleet in de kaak, weet ik niet veel, maar volgens mij kunnen ze met een chromosomenonderzoek zien of het met elkander verband houdt,.. ook hier kan men operatief veel mee hoor, alleen is de duur hiervan langer, niet bijv met een hazelipje dat na een paar maanden al verholpen kan worden,....dit duurt geloof ik wel een x aantal jaartjes voordat het totaalplaatje compleet is,....ook ivm spraak geloof ik...

    ik zelf zou dit nimmer als reden zien om het weg te laten halen,..
    nu is het bij mij toch al even anders, omdat ik zelf bewust heb gekozen om op latere leeftijd een kindje te willen, daar zaten natuurlijk enorme risico's aan,...
    ik zou dus niet zo gauw mijn kindje opgeven, behalve als mijn kindje geen echte toekomst zou hebben, doordat het ernstig letsel zou hebben,..
    voordat ik mijn vlokkentest kreeg heb ik wel nog even getwijfelt aan het down syndroom, ik dacht dat ik ook niet zo egoistisch moest zijn als het kindje zo door het leven zou moeten, omdat ik er natuurlijk maar voor beperkte duur bij zou zijn,....en het niet in een tehuis zou willen plaatsen, en de vraag rees, kan ik het wel aan...
    maar toen ik de test deed, had ik eigenlijk al zo iets van, nee ik nam het risico en als mijn kindje toch nog een beetje een goed leventje kan krijgen en met liefde toch nog een bestaan kan opbouwen, dus toen schatte ik de kans heel groot in dat ik het toch zou gaan behouden, al dacht mijn manneke hier een beetje anders over.
    wel was ik enorm bang voor een kindje met een open ruggetje ofzo,..
    maar ja gelukkig is dit niet iets wat met mijn leeftijd te maken zou hebben gehad.

    wij waren er dus wel goed op voorbereid dat er evt iets niet oke zou kunnen zijn, en zouden wanneer dit zo zou zijn,heel goed geinformeerd willen worden wat de kansen vd kleine zouden zijn, om een zo goed mogelijk leventje te krijgen,..
    wij hadden het geluk, dat dit alles ons bespaard is gebleven, daar zjn wij ook heel dankbaar voor...

    maar lieffie, in jouw geval helaas niet, maar treur niet, zet je in voor de kleine, met liefde is dit alles heel goed te overwinnen...
    ik hoop dat je de rest vd zwangerschap, niet alleen aan de negatieve kant gaat denken, want dit zou je zwangerschap helemaal kunen verpesten,..
    maar laat je wel goed informeren, hoe met dit alles om te gaan , ook naar anderen mensen toe,..
    scherm je kindje niet af, dit is op de duur niet goed vd kleine,..
    als jij er goed en gewoon mee omgaat, kan de omgeving dit ook veel beter,....
    ik vind het best wel moeilijk , omdat het natuurlijk voor jou ook allemaal heel oneerlijk is,..je zult je dikwijls af gaan vragen, waarom ik,....
    maar ik hoop dat jullie je hier door heen zullen slaan,
    en als je ergens mee komt te zitten, kom er mee,...

    tevens denk ik dat je wel genoeg info krijgt ,....maar indien je behoefte aan contact met anderen die in ditzelfde schuitje hebben gezeten of zitten, ik kan aan mijn neefje vragen waar hun toen contact mee op hadden genomen,..
    er was namelijk in den haag een oudervereniging voor ouders met kinderen met diezelfde afwijking , daar hebben zij toen heel veel steun aan gehad.
    zij waren beiden behoorlijk jong maar hadden de steun van daar.
    indien je het wil weten, hoor ik het wel..........

    dikke knufffffffffffffffffffffffffffff
    en hou je taai
     
  17. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
  18. Kimmies

    Kimmies Actief lid

    9 mrt 2007
    205
    0
    0
    Ik hoop echt dat ik die keuze nooit hoef te maken.
    Echter moet je er natuurlijk wel rekening mee houden.
    Het is echt niet zo dat ik er heel makkelijk over denk, maar ik denk dat ik het serieus zou overwegen wanneer je zeker weet dat je kindje zo zwaar gehandicapt is, dat je moet overwegen wie je er een plezier mee doet als het geboren wordt, jij zelf of je kind?
    Als een klein wezentje zo vaak in het ziekenhuis moet liggen om medische redenenen en het het eerste jaar of paar jaar neit beter weet of het ziekenhuis en het personeel hoort erbij , tja, wat doe je zo'n kind dan aan?

    Nogmaals, ik hoop werkelijk dat ik niet voor een dergelijke keuze kom te staan, maar aan de andere kant moet je er ook niet voor weg lopen......
     
  19. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    nog even een vraagje, ivm de borstvoeding, is het niet zo, dat je nu geen borstvoeding kan geven?
    of was dat toeval bij mijn neefje zijn vrouwtje?
    zij gaf namelijk melk uit speciale flesjes,....
     
  20. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik denk dat je wel borstvoeding kunt gaan geven maar dan via de manier van kolven. kindjes die een hazenlipje hebben hebben vaak ook een gesplete gehemele en zullen dan zowiezo moeite hebben met drinken zowel met de fles als de borst lijkt mij. als je kolft zou je het kunnen geven op een manier zodat jou kleintje minder moeite heeft met drinken en na de operatie kun je dan proberen de om de uk aan de borst te leggen


    ik heb zelf trouwens geen onderzoeken gedaan om te kijken of me kind gezond is ja of nee, heb wel de 20 wk echo gehad en daarop was niks bijz te zien. als er iets mis zou zijn dan is het maar zo en zal zeker wel van me meisje houden ondanks haar handicap etc. maar houden van kan ook betekene dat je je kindje misschien juist los moet laten omdat het leven voor hem/haar te pijnlijk zou zijn. de keus in aan de ouder zelf maar een zwangerschap afbreken voor een klein gebrek is niet goed te praten in mijn ogen en deze mensen verdienen gewoon geen kinderen want geen een kind is perfect
     

Deel Deze Pagina