zwangerschap en angst+medicatie

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Patriciaa, 12 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    Hallo,

    Ik heb agorafobie (straatangst en paniek aanvallen) ik durf mijn huisje dus eigenlijk niet meer uit.
    Ben wel bezig om therapie te regelen omdat ik toch naar de verloskundige moet en later met mijn kleine lekker wil wandelen.
    Maar is het misschien mogelijk om een eerste afspraak aan huis te doen of doen verloskundigen dat niet?
    Ik moet er eigenlijk 30Juli heen maar zie er erg tegen op omdat het 50min gaat duren ben ik bang dat ik totaal in paniek ga raken.
    De reden dat ik het hier vraag is omdat ik me best schaam.
    Ze weten van mijn angsten af maar hebben er geen ervaring mee.

    En kan fluvoxamine en oxazepam kwaad voor mijn kindje?(die gebruik ik momenteel)
    Mijn arts wil graag dat ik minder maar ben bang dat ik dat niet aan kan ik heb namelijk al eens zo erg gehad dat ik mijn bed niet meer uit durfde.
    Ze weet ervan maar zegt tja dan had je niet zwanger moeten raken erg ongevoelig dus
    :cry:
    Op die manier kan ik ook niet echt genieten van mijn zwangerschap.

    Hopelijk hebben jullie advies.
    Alvast bedankt voor de moeite.

    Met vriendelijke groetjes,
    Patricia
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Patricia,

    wat lastig voor je zeg! Ik snap dat je je niet zo gelukig voelt hierdoor. En inderdaad ook een nare reactie van de vk's.
    Soms komen verloskundigen wel eens langs als mensen bv niet meer kunnen lopen op het laatst vd zwangerschap. Maar dit gebeurt niet vaak inderdaad.
    Heb je al eens hulp gezocht bij maatschappelijk werk of bij een psygoloog oid. De huisarts weet gelukkig ook al van je angsten, maar het is fijn om meer professionele steunpilaren te hebben. Er zijn namelijk genoeg mensen met dezelfde angsten als jij en dit scheelt vaak een hoop. Je kunt tegenwoordig ook veel via internet doen gelukkig en je kunt eens kijken of er patientenorgansaties zijn waar je om advies en hulp kunt vragen en ervaringen kunt uitwisselen. Dat lucht ook vaak wel op.
    Wat betreft de controles; je kunt bijv je controles als plannen zo dat je de laatste op het spreekuur bent. Dan bel je van tevoren even op of het niet erg uitloopt en dat je dus niet in een volle wachtkamer hoeft te zitten. En neem altijd iemand mee. Dat scheelt ook een hoop, dan kun je het van je af praten. En ben er bij de vk ook open en eerlijk over, zo kan ze je het beste helpen, want dat willen ze echt wel!
    De medicijnen die je gebruikt zijn inderdaad niet echt goed in de zwangerschap en we adviseren inderdaad om het af te bouwen. Maar er zijn ook vrouwen die echt niet af kunnen/durven bouwen en die slikken het wel de hele zwangerschap door.
    Nu moet ik zeggen dat ik even het boek niet bij de hand heb waarin de evt schadelijke effecten op de zwangerschap en tijdens de BV in staan. Ik weet dat er bepaalde medicijnen in diezelfde categorie die wel tijdens de BV mogen, maar voor tijdens de zwangerschap weet ik het dus niet uit mijn hoofd.
    Maar ik zou als ik jou was echt een lotgenoten groep opzoeken, met name omdat je in een heleboel verschillende fases in de zwangerschap komt, die heel emotioneel kunnen zijn en alle steun is welkom. Je kunt ook het consultatiebureau eens bellen om eens te komen praten met je. Die komen vaak een huisbezoekje doen. En dit kun je ook vragen van de kraamzorg.
    Maar praat erover! En de vk gaat je echt wel helpen

    Groetjes Brigitte
     

Deel Deze Pagina