Zwangerschap en astma medicatie

Discussie in 'Miskraam' gestart door Chocoprinses, 26 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoprinses

    31 jan 2009
    50
    13
    8
    Vrouw
    Rosmalen
    Ik was zwanger, maar heb afgelopen maandag te horen gekregen tijdens de tweede echo dat het hartje van mijn kindje niet meer klopt. Ik dacht toen 10 weken en 2 dagen te zijn terwijl het hartje al bij 8 weken en 5 dagen is gestopt. Nu gebruik ik 3 verschillende medicijnen voor mijn astma, namelijk Qvar (2 maal daags), Ventolin (max 3 maal daags) en Formoter Novol (2 maal daags).
    De gynaecoloog vond dat ik te veel medicatie gebruikte voor mijn astma en wilde daar eigenlijk met mij over in gesprek gaan (dit had de verloskundige geregeld) maar deze heeft nooit gebeld.

    Nu ben ik bang dat de missed abortion door mijn medicijngebruik kan komen. Is er iemand die ervaring heeft met zwangerschap en astma en welke medicijnen heb jij toen gebruikt?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ik gebruik ongeveer hetzelfde en meer (ik heb oa prednisolon in eigen beheer). De medicatie die jij noemt zijn gewoon veilig. Ik ben recent bij de longarts geweest. Ventolin heb ik niet meer bij (wel gebruikt bij de 2 jongens,qvar had ik bij nr 2 ook gebruikt, dit jaar wou ze wat anders proberen) alleen combimedicijn en een losse ontstekingsremmer nog. Maar wel hoge dosis. Als je astma daarmee onder controle is, is dat het beste voor het kind.

    Een miskraam komt helaas vaak voor. De meeste vrouwen hebben helaas wel een keer een miskraam.

    Ik sta braaf onder controle van de longarts. Medicatie is juist net flink opgehoogd door de arts.
     
  3. Chocoprinses

    31 jan 2009
    50
    13
    8
    Vrouw
    Rosmalen
    Bedankt voor je reactie, gelukkig gaat het bij jou wel goed. Lijkt mij inderdaad ook slim om een verwijzing aan te vragen met een longarts gezien bij de huisarts zelf dit heeft bepaald. Succes verder met je zwangerschap.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 26 jan 2023
    Laatst bewerkt: 26 jan 2023
    Ik denk dat je teveel ventolin krijgt nu. En dat dat dan zal worden aangepast. Dat lokt geen miskraam uit maar waar huisartsen nogal dol zijn op ventolin... (ik kreeg t ook snel erbij) zoekt de longarts vaak liever naar een langdurige oplossing. Ventolin en formotor zijn beide luchtweg verruimers: ventolin werkt maar kort en formeterol (ik kom niet uit de schrijfwijze haha) werkt lang. Dan vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde van ventolin is. Qvar is top spul.

    De huisarts durft bij mij niets aan te passen, gaat allemaal in overleg met de longarts tegenwoordig en zelf prednisolon kunnen starten helpt mij enorm.

    Ik heb zelf ik geloof 8 soorten medicatie. Slik ook 4 allergiepillen erbij dagelijks, ontstekingsremmende neusspray 3x per dag
     
  5. Chocoprinses

    31 jan 2009
    50
    13
    8
    Vrouw
    Rosmalen
    Oké wauw dat is inderdaad best veel. Ik vraag dit eigenlijk omdat ik op het longforum heb gelezen dat een vrouw van in de 20 eerst andere medicatie had en een gezond kind kreeg. Daarna gebruikte ze Qvar en vervolgens 5 miskramen. Verder werden er bij haar geen afwijkingen gezien. En er is niet veel onderzoek gedaan betreft zwangere vrouwen en Qvar. Maar gelukkig werkt het allemaal voor jou wel.
    Ik slik trouwens ook voor mijn allergieën Levocitrizine. Maar ik heb begrepen dat dit gewoon goed samen kan tijdens een zwangerschap.
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Over de qvar:

    Zwangerschap


    Teratogenese: Ruime ervaring laat geen schadelijke effecten zien.

    Farmacologisch effect: Bij inhalatie is de te verwachten systemische blootstelling minimaal.

    Advies: Kan volgens voorschrift worden gebruikt.



    Weet je,ik heb ook 3 miskramen gehad. De gyn zei dat ze t elke keer een wonder vond als het wél goed ging bij vrouwen omdat de mensen zoooo complex in elkaar zit. 1 bouwsteentje verkeerd en het stort in en je hebt pech met een miskraam. En ik snap haar wel. Kijk maar op dit forum hoeveel dames er 1 of meerdere miskramen hebben gehad. Dat zijn er echt veel. En er is zelden een directe verklaring voor, hoe graag wij het ook zelf willen verklaren.


    Ik wens jou enorm veel sterkte met de miskraam :(
     
  7. Chocoprinses

    31 jan 2009
    50
    13
    8
    Vrouw
    Rosmalen
    Dankjewel voor het uitzoeken. Ja is ook heel complex en je moet ook gewoon geluk hebben. Ik geef het in ieder geval nog niet op en voor jou succes met je zwangerschap.
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina