Zwangerschap en laboratoriumwerk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Pinguinkje, 21 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinguinkje

    Pinguinkje Bekend lid

    10 sep 2018
    798
    695
    93
    Vrouw
    Hi allemaal,

    Ik zit met een vraagje en weet eigenlijk niet waar ik deze informatie kan vinden. Ik weet sinds 3 dagen dat ik zwanger ben. Ben nu bijna 4 weken, dus het is nog heel erg pril. Ik werk als promovendus aan een universiteit en moet binnenkort weer in het lab in. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de mogelijke schadelijke effecten van stoffen in het lab op het ongeboren kind. Ik werk met bloedsamples van patiënten, maar ook met o.a. kankerverwekkende stoffen.

    Heeft iemand ervaring met werken in het lab en wat wel en niet mag tijdens de zwangerschap? Waar vind je die informatie? En is het verstandig om mijn leidinggevende al in zo'n vroeg stadium in te lichten? Mijn vorige zwangerschap is geëindigd in een miskraam en dat heb ik haar toen wel verteld (omdat ik gezondheidsklachten had daarna). Dus ze weet wel dat ik een kinderwens heb...
     
  2. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ik zou je leidinggevende inlichten , er moet daar een richtlijn voor zijn in het lab waar je zit. Ik werk ook op een lab en ik mag bepaalde ruimtes niet meer in. Hier zijn de richtlijnen gewoon bij persooneeslzaken en de leidinggevende bekend.
     
  3. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Even langs de bedrijfsarts, dat is vertrouwelijk, en die is op de hoogte (of weet waar hij de info vandaan kan halen) over wat wel en wat niet kan.
     
  4. Pinguinkje

    Pinguinkje Bekend lid

    10 sep 2018
    798
    695
    93
    Vrouw
    Ok dankjewel. Dus in dit geval is het niet raar om de leidinggevende al in zo'n vroeg stadium in te lichten? Daar zit ik ook een beetje mee in m'n maag namelijk. Mocht het nog een keer mis gaan, dan is het toch extra naar om dat nog een keer te moeten vertellen...
     
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Ik werk ook op een laboratorium, en het is zeker fijn om het wel alvast kenbaar te maken, dan kunnen beide partijen zich gaan informeren, zowel jij via een arboarts of andere info via de HR ofzo bij de universiteit over zwangerschap en gevaarlijke stoffen en ook kan er eventueel vervangend werk gezocht gaan worden. Wij hebben een interne afdeling (via human resource en safety/health) die informatie heeft over zwangerschap en gevaarlijke stoffen.
    Zelf heb ik bij mijn eerst zwangerschap verschillende taken zelf al even niet gedaan, en na 10 weken mijn baas geïnformeerd over de zwangerschap. In die tijd wel extra voorzichtig met bepaalde stoffen gewerkt, extra of dikkere handschoenen, bepaalde dingen door directe collega’s laten doen. dus zoiets zou je voor nu ook kunnen doen.
     
  6. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Nee hoor, bij ons is het vrij normaal. We hebben plekken waarbij je eigenlijk meteen met ander werk bezig moet zijn. Maar als je echt niet wilt zou je het ook alleen bij HR kunnen aangeven, maar ik denk dat die toch weer moeten navragen bij leidinggevende.

    Heb zelf ook 2x miskraam moeten vertellen. Dat is wel naar, maar om.eerlijk te zijn kreeg ik vrij veel steun die tijd van m'n leidinggevende, wat ook erg fijn was.

    Mijn ervaring is trouwens dat een bedrijfsarts weinig idee heeft en HR en leidinggevende veel.beter.idee hebben wat wel en niet kan. Maar dat zal per.lab verschillen.
     
  7. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Zelf werkte ik niet in een lab, maar op mijn werk kwam ik wel in aanraking met giftige stoffen (dampen, lijm e.d.).

    Om deze reden zowel mijn leidinggevende als mijn naaste collega's met 6 weken geïnformeerd over mijn zwangerschap. Erg vroeg, maar op deze manier kon iedereen er goed rekening mee houden, en kon ik bepaalde taken overlaten aan mijn collega's. Hier was erg veel begrip voor!
     
  8. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Ik heb bij 6 weken mijn baas geïnformeerd, omdat ik met radioactieve stoffen werkte. Alara regels zeggen dat ik als laborant dan ook de verantwoordelijkheid heb om op tijd aan te geven dat ik bepaalde taken niet zonder gevaar kan doen.

    Ik zou het zeker aangeven bij je leidinggevende, zodat van alle kanten het risico zo klein mogelijk gehouden kan worden.
     
  9. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Ik heb het ook beide keren snel aangegeven omdat ik dan aangepast werk moet krijgen. (Ik werk in de psychiatrie met gevaarlijke cat. patiënten).
    Gewoon alleen je leidinggevende vertellen, de rest van je collega’s hoeft i.p. niks te weten. Al moet ik eerlijk zeggen dat iedereen om me heen heel snel door had wat er speelde, ze zijn het gewend dat al best vroeg te horen.
     
  10. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Je kan van alle stoffen waar je mee werkt de MSDS opzoeken en kijken of de stof schade aan ongeboren baby kan aanrichten, zoek dan naar teratogenic effects.
    Je werkgever zou hier bij moeten kunnen helpen maar zelf vond ik het fijn om het zelf te lezen. Ik zou je werkgever wel inlichten
     
  11. Pinguinkje

    Pinguinkje Bekend lid

    10 sep 2018
    798
    695
    93
    Vrouw
    Hi allemaal, heel erg bedankt voor het reageren! Ik heb besloten het vandaag aan mijn leidinggevende en de technician te vertellen, omdat het alleen voor hen echt relevant is nu. Ze hebben een uurtje tijd genomen om te kijken wat ik nog veilig kan doen en wat niet. En we zijn idd de MSDS even nagelopen, zitten idd een paar stoffen bij waarmee ik niet mag werken, maar niet te veel gelukkig. Nu toch een opgelucht gevoel!
     
    honkeytonk vindt dit leuk.
  12. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Totaal offtopic, maar wat lijkt me dat gaaf werk in zo'n lab zeg!
     
  13. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Ik ben laborant en mocht het labo niet meer in sinds ik wist dat ik
    Zwanger was
     

Deel Deze Pagina