zwangerschap/kindje combineren met mbo opleiding. tips?

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Essje, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essje

    Essje Fanatiek lid

    9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Hallo allemaal,

    Ik(19) ben samen met mijn vriend(32) bezig voor een kindje. Ik volg een mbo opleiding op het ROC van Amsterdam, Ik begin over twee weken aan mijn stageperiode van het tweede jaar en moet daarna nog een half jaar school en een eind stage. Bij elkaar dus nog ongeveer iets meer dan een jaar.
    Mijn vriend heeft een fulltime job en verdiend niet slecht. We hebben samen ons huisje en komen goed rond en hebben dus besloten om aan onze kinderwens te beginnen.

    Nu was mijn vraag of er meer meiden zijn die een zwangerschap/kindje gecombineerd hebben met hun opleiding en hoe dat ging? Ik neem bij voorbaat aan dat het zwaar zal zijn maar hoe hebben jullie het opgelost met schooldagen en oppassen? Zijn er meiden die misschien weten of het ROC daar een speciale regeling voor heeft of iets dergelijks? Ik heb wel voor als het kindje er eenmaal is de mogelijkheid tot oppas bij mijn schoonouders en een tante :)
     
  2. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Hallo! Ik heb een kindje en ik ga volgende maand aan een mbo opleiding beginnen. Mijn man werkt ook fulltime maar kan zelf zijn uren inplannen. Hij gaat het dan zo regelen dat hij het grootste deel van de dag oppast en de laatste paar uurtjes gaat ze naar de oppas. Ik denk dat het inderdaad ook zwaar gaat worden. Maar als je iets echt wilt dan lukt het ook! Succes met je opleiding en met het zwanger worden :)
     
  3. Essje

    Essje Fanatiek lid

    9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    bedankt voor je reactie :) mijn vriend kan helaas niet zelf zijn uren invullen, die werkt van zeven tot vier en is dus van half 7 tot half 5 weg. maar ik neem aan dat hij wel ouderschapsverlof op kan nemen dus dat hij dat een papa dag inlast. ik heb op mijn opleiding een standaard roostervrije dag, dus dan gaat het om drie dagen in de week die we nog moeten invullen met oppassen.. volgensmij gaat dat wel lukken :) heel veel succes straks met je opleiding, hoop dat het allemaal lukken gaat :) maar zoals je zegt, als je iets echt wilt, lukt het ook :)

    word volgensmij echt wel zwaar ja.
    zijn er meiden die ervaring hebben met zwanger zijn tijdens de opleiding en hoe dat ging? :)
     
  4. Essje

    Essje Fanatiek lid

    9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Niemand verder met dezelfde situatie?:(
     
  5. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Ik ben bijna 19 en mijn vriend is 29, hij heeft een fultime baan met veel ruimte om zijn eigen tijd in te delen. Ik zou eigenlijk dit jaar aan mijn opleiding beginnen (economie en bedrijfskunde), maar ik heb er voor gekozen om er een jaartje mee te wachten zodat ik eerst een tijd met de kleine kan zijn. Ik heb toen ik zwanger was wel geinformeerd bij een universiteit wat de mogelijkheden waren, maar mijn indruk was dat er niet al te veel begrip voor is. Een beetje jij hebt een kind en lost het zelf maar op.. Ik zou dan met 8 maanden zwangerschap en 1 maand oud kindje gewoon tentamens moeten doen.. Had ik echt niet gered met mijn zwangerschap, ik sliep wel 14 uur op een dag zo moe was ik! En ik kan me nu ook niet voorstellen om mn kleintje alleen te laten.
    Misschien is het voor jou ook een optie om er een jaartje tussen uit te gaan? Want je zal waarschijnlijk snel weer moeten beginnen. Ik vind het nu ook heerlijk om de hele dag samen met mn kindje te zijn. En ik weet niet of je borstvoeding wil geven, want dat is denk ik ook niet makkelijk met een studie. Ik neem aan dat er op school geen ruimte/tijd is om te kolven. Borstvoeding is natuurlijk wel het allerbeste voor je kleintje.

    In iedergeval veel succes en hopelijk ben je snel zwanger.
     
  6. Essje

    Essje Fanatiek lid

    9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Een jaartje ertussen uit zou geen optie zijn denk ik, denk dat ik beter mn kaatste jaar gewoon af kan maken zodat ik daarna, mocht de tijd er rijp voor zijn meteen kan gaan werken :) maar bedankt voor de tip. Ik zou ook heel graag borstvoeding willen geven maar weet niet of dat kan, heb 3 jaar geleden en borstverkleining ondergaan en is dus zo maar een hele kleine kans dat ik borstvoeding kan geven maar hoop heel erg van wel want is inderdaad wel het beste!:)
     
  7. Chantal073

    8 dec 2011
    42
    0
    0
    Werken in de kinderopvang
    Den Bosch
    Hoi essjee.

    Ik was een beetje aan het lezen over je situatie.
    Zelf heb ik niet in die situatie gezeten maar dagt ik kan wel mee denken.
    Heb je overwogen om te kijken of school als je hoogzwanger bent alles thuis mag maken kwa huiswerk en lesmateriaal.
    En dan na de bevalling ook misschien 2 tot 3 weken. En dan terug naar school gaan. En dan voor je baby misschien een gastouder die flexibel is en die passen bij jullie tijden? Ik denk dat je met school kan gaan praten het is in ieder geval te proberen tog.? En anders misschien een gedachten om bbl te doen dat je 1 dag naar school gaat en de aantal dagen werken. Of deed je al een bbl of doe je een bol opleiding?
    misschien heb je er wat aan.!


    Groetjess

    Chantal:p
     
  8. Essje

    Essje Fanatiek lid

    9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Hee chantal,

    Wat een goeie tips! Ik doe een bol opleiding waarvan twee hele en twee halve dagboek en 1 vrije dag. Ik denk dat ik met school.inderdaad wel iets jan regelen dat ik vanuit huis werk aangezien ik media vormgeving doe en dat is allemaal op de computer en al grotendeels thuis :) super tip! Verder enk ik dat ij nu niet over kan stappen naar BBL aangezien ik bijna in mn kaatste schooljaar zit. Maar dat thuiswerken kan ik wel wat mee, super bedankt! :)
     
  9. Linana

    Linana Niet meer actief

    Hallo Essje!

    Zelf ben ik zwanger geworden aan het einde van mijn tweede jaar. Nu zit ik in de afrondfase van mijn laatste jaar. De laatste stage heb ik net afgerond (32 uur pw en 1 dag school) en dit was goed te doen. In februari beval ik ergens en heb hierna nog 3 of 4 examendagen. Aangezien de kleine pas met 8 weken naar een opvang kan en mijn vriend dit jaar ook nog fulltime stage heeft wordt het wel wat geregel, MAAR in goed overleg met school is alles mogelijk.

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik de zwangerschap had die velen wensen (denk ik), geen kwaaltjes, amper moe, etc etc.
    Het is dus zeker te doen, je zal alleen goed moeten afstemmen met school.
    Tegen mij hebben veel mensen gezegd: ja je gaat heel moe zijn, het zal heel zwaar worden en noem het maar op. Uiteindelijk is het mij erg mee gevallen. Je hebt er wat dagen tussen zitten dat je moe bent en die buik zit me ook in de weg haha, maar nogmaals het is te doen!!
    Scholen hebben vaker te maken gehad met iemand in onze situatie, dus alles is bespreekbaar en te regelen ;)
     
  10. Essje

    Essje Fanatiek lid

    9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik inderdaad met school ga bespreken hoe en wat als het eenmaal zover is, bedankt voor alle goeie.tips allemaal! Ik heb er echt onwijs veel aan :D
     
  11. Linana

    Linana Niet meer actief

    Succes meid!
    Velen zijn je voor gegaan, dus het gaat jou ook zeker lukken als het zover is ;)
     

Deel Deze Pagina