Zwangerschapscholestase?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Jomy, 20 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Ik heb al een week of 6 af en toe last van een heel drukkend gevoel/ pijn in mn bovenbuik. Het zijn echt aanvallen, van een half uur tot paar uur. Op dat moment krijg ik door de druk op mn buik het ook erg benauwd en sta zowat op mijn hoofd van de pijn, weet niet waar ik het zoeken moet.

    Paar weken terug had ik weer zo'n aanval gehad en het aan de vk gevraagd, die zei dat het een gevolg is van maagzuur maar ik heb helemaal niet zo vaak maagzuur.

    Nu vanavond weer zo'n pijn aanval en het trok nu ook helemaal door naar mn rug en schouders, helemaal stijf wordt je door de pijn. Zitten, liggen, staan: het maakt ook allemaal niet uit, je weet je geen houding te geven :x

    Nu sprak ik mijn moeder en een vriendin dit allebei galstenen hebben gehad en die vinden het hier verdacht veel op lijken, dus even gegoogled en er komt wel veel mee overeen. Ik kom dan ook uit bij 'Zwangerschapscholestase', maar hier wordt ook beschreven dat je jeuk moet hebben? Dit heb ik niet echt.

    Zijn er dames die mijn symptomen ook hebben gehad en wat het uiteindelijk was? En wat er aan te doen was tijdens je zwangerschap?

    Bedankt alvast!
     
  2. Bonkie

    Bonkie Fanatiek lid

    30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Ik heb er zelf ook last van!

    Zelfs diverse onderzoeken in het ZH gehad, maar daar is niets uitgekomen.

    De ene vrouw heeft meer last van zwangerschapssymptomen en dit is er 1 van. Ik heb dan ook nog last van hartkloppingen, maar verder klopt alles met wat jij zegt.

    Bij mij is er dus geen medische oorzaak vastgesteld.
     
  3. babyzoe

    babyzoe Actief lid

    15 aug 2011
    304
    0
    0
    werk als verzorgende i.g.
    Brielle
    Ik had dit ook en zat dus op een gegeven moment bij de huisartsenpost!Ik dacht ook aan galblaas ontstoken of nierbekkenontsteking!Ik kon niet liggen, zitten of wat dan ook en slikte elke vier uur twee paracetamol!Ik kwam erachter dat het een blokkade van me bovenrug was, nooit gedacht omdat ik dus vooral last had van me bovenbuik en moeizaam kon ademen!Ik ben naar de fysio gegaan en ben flink gekraakt, daarna nooit meer last gehad!Misschien het proberen waard?
     
  4. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Oke, jeetje zeg wat balen! Hartkloppingen is ook niet relax!

    Vandaag de huisarts gebeld maar moet eerst naar de vk voordat de huisarts iets kan doen, dat is het protocol pfff. Dus morgen een rondje bezoeken haha
     
  5. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Ik loop al bij de fysio voor mn rug en bekken, maar je mag tijdens de zwangerschap toch niet gekraakt worden? Dacht ik tenminste...

    Maar bij jou is de pijn continu begrijp ik uit je verhaal? Bij mij zijn het echt aanvallen...
     
  6. norwegian-sky

    norwegian-sky Fanatiek lid

    7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Ik heb zelf af en toe harde buiken en pijnaanvallen in me rug. Een paar weken geleden erge jeuk gehad over me hele lichaam. Ook bloeddruk verhoogd. Bloedwaardes zijn gecheckt maar bij mij dus ook geen ,medische oorzaak gevonden. Voel me daardoor echt een zeikerd:( word wel goed in de gaten gehouden. Ik weet hoe galaanvallen voelen omdat ik dit jaren geleden heb gehad en toen me galblaas is verwijderd en dit lijkt er heel erg veel op:(
     
  7. Suzanne1984

    Suzanne1984 Fanatiek lid

    30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Zwangerschapscholestase kenmerkt zich door hevige jeuk. Met name op de handpalmen en voetzolen. Maar voor de rest eigenlijk overal.
    Pijn hoort niet bij zwangerschapscholestase dus ik ben er vrijwel zeker van dat je dit niet hebt.
    Bovendien onstaat zwangerschapscholestase vrijwel altijd in de laatste 3 maanden van de zwangerschap..
     
  8. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Ik Ben het met Suzanne eens

    Ik heb zelf bij beide cholestase gehad en het is echt zeer hevige jeuk en pijn hoort er juist niet bij de jeuk kan zo erg worden dat je je helemaal open krapt en dat die pijn juist een opluchting is

    Zwangerschapscholestase komt ook vaak pas in de 3 trimester
     
  9. LiLaLief

    LiLaLief VIP lid

    1 jan 2009
    6.729
    0
    0
    boekhoudkundig medewerkster/zangeres
    Gelderland
    Ik heb momenteel zwangerschapscholestase en geloof me, als je dat hebt heb je JEUK, JEUK, JEUK!!
    Het is mijn tweede keer dat ik het heb en de jeuk was zo erg dat ik er suïcidaal van werd.. ondragelijk.
    Dus denk niet dat je dat hebt..
     
  10. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Toen ik googlede op 'zwanger en galstenen' kwam ik terecht bij zwangerschapscholestase. Dit zou dan de naam zijn voor als je tijdens je zwangerschap galstenen/aanvallen hebt...

    Inmiddels bij de ha geweest en die denkt dus ook aan galstenen, volgende week ervoor naar het zh. Waarom het dan in de zwangerschap dan cholestase genoemd wordt geen idee, maar goed...

    Even afwachten dus!
     
  11. LiLaLief

    LiLaLief VIP lid

    1 jan 2009
    6.729
    0
    0
    boekhoudkundig medewerkster/zangeres
    Gelderland

    Ik denk omdat je door zwangerschapscholestase ook galstenen kunt krijgen, of andersom wellicht.
    Ik heb er ook één.

    Maar, wees blij dat je het niet hebt, it's no fun at all, en ook niet ongevaarlijk.
    Sterkte met de galstenen!
     
  12. LiLaLief

    LiLaLief VIP lid

    1 jan 2009
    6.729
    0
    0
    boekhoudkundig medewerkster/zangeres
    Gelderland
    Cholestase is galstuwing overigens, ipv galstenen. ;)
     
  13. henkie24

    henkie24 Niet meer actief

    ik heb cholestase gehad. vrij heftig. idd alleen maar een niet te beschrijven jeuk op handen en voetzolen. begon met de 32ste week. met 37 weken hebben ze mijn kerel gehaald.
     
  14. LiLaLief

    LiLaLief VIP lid

    1 jan 2009
    6.729
    0
    0
    boekhoudkundig medewerkster/zangeres
    Gelderland
    Ik wordt gelukkig dit keer ook met 37 weken ingeleid, maar die laatste 5 win gaan verrekte lang duren!
    Bij m'n dochter begon het bij 29 weken, zij is met 40 weken geboren omdat de gyn niet in wilde leiden, en nu kreeg ik het met 28 weken.
    Dit keer heftiger, zit op de maximale dosis ursochol, 2000mg, en nog jeuk..
     
  15. mamma2be

    mamma2be Actief lid

    8 okt 2010
    353
    0
    0
    NULL
    Dalfsen
    Hai dames,

    Ik heb ook zwangerschapscholestase.
    Nu heb ik 3x per dag 300mg ursochol voor geschreven gekregen.
    Dit slik ik nu ruim een week en mijn jeuk wordt nu weer heftiger.
    Iemand enig idee of dit inhoud dat mijn waardes weer op lopen?

    Ik had namelijk al gigantisch hoge waardes.
    Anders morgen maar even naar de gyn bellen.
    Maak me toch wel een beetje zorgen.
    Ik ben nu 34wk zwanger.
     
  16. Joyfull79

    Joyfull79 Actief lid

    27 aug 2009
    166
    0
    0
    Ik ben administratief medewerkster
    Provincie Groningen
    Nee is geen zwangerschapscholestase hoor. Dat heb ik zelf gehad en dan is de jeuk echt niet te harden. Dit komt ook door verhoogde galzuren- en zouten in je bloed. Dit veroorzaakt geen pijn. Hopelijk knap je gauw weer op. Succes
     
  17. Joyfull79

    Joyfull79 Actief lid

    27 aug 2009
    166
    0
    0
    Ik ben administratief medewerkster
    Provincie Groningen
    Wat balen zeg. Ik zou gewoon vragen of ze je nog een keer kunnen prikken op je galzuren- en zouten. Ik heb het ook gehad, maar helaas kreeg ik toen geen medicatie. Achteraf hoorde ik dat je wel degelijk wat voor de jeuk kon krijgen en heb ik gevraagd waarom ik het niet aangeboden heb gekregen. Tja, daar hadden ze niet echt een antwoord op. Ik heb een maand in het ziekenhuis gelegen i.v.m. mijn cholestase en verhoogde bloeddruk. Hoop dat jou dit bespaard blijft
     
  18. Joyfull79

    Joyfull79 Actief lid

    27 aug 2009
    166
    0
    0
    Ik ben administratief medewerkster
    Provincie Groningen
    Hoi hoi, Wat vervelend allemaal. Ik had bij m'n eerste ook zwangerschapscholestase en ze zeiden dat als ik weer zwanger word, de kans op herhaling zo'n 60% is. Dat vind ik nog wel veel en nu lees ik dat jij en de dame die boven jou een stukje had geplaatst er beiden last van hebben (of gehad) tijdens de tweede zwangerschap. Is het de tweede keer net zo erg of misschien wel erger dan de eerste keer? Ben benieuwd naar je reactie.

    Groetjes,
     
  19. mamma2be

    mamma2be Actief lid

    8 okt 2010
    353
    0
    0
    NULL
    Dalfsen
    (Beetje late reactie maar goed.)

    Wel gek dat ze je geen medicijnen gegeven hebben.
    Ik heb nu ook een medicijn tegen de jeuk, is vooral bekend als een hooikoorts medicijn maar het werkt wel.

    Zaterdag word ik opgenomen, dan ben ik 37wk. Ze gaan kijken of ik al ontsluiting heb, als dat al heb dan word ik direct ingeleid en anders gaan ze eerst zorgen dat de boel week genoeg gaat worden daaronder. :)

    Super spannend maar het is beter voor ukkepuk en mij. ;)
     

Deel Deze Pagina