Zwangerschapsdiabetes en waardes schommelen veel

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Spikkeltje, 12 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Hoi, ik ben morgen 24 weken zwanger en sinds een paar weken weet ik dat ik opnieuw zwangerschapsdiabetes heb. Nuchter zijn mijn waardes goed (tussen de 4.3 en de 4.9), na het ontbijt gaan ze flink omhoog en na het avondeten ook. Daarom spuit ik voor het ontbijt en voor het avondeten 3 eenheden. Bij de lunch hoef(de?) Ik vooralsnog niet te spuiten.

    Nu zat ik vandaag na het ontbijt ineens op een 9.8, ik at hetzelfde als altijd (muesli). Ik schrok me een hoedje en heb 2 eh bijgespoten. Daarna gewoon dingetjes gaan doen, niets geks, peuter in bad stoppen en zo. Voel ik mij na een paar uur ineens niet zo goed worden. Peuter uit bad gehaald, geprikt, 4.2 (niet eens giga laag maar ik denk weleens vaker dat ik van nature redelijk hoog zit, ben snel trillerig/wabberig als ie daalt). Ik dacht mwah toch tijd om te gaan lunchen, dan stijgt ie weer. Wederom niets geks op: 2 boterhammen m dun pindakaas en een beker melk. En ja hoor na twee uur zat ie weer op 8.9.! Echt vreselijk dit geschommel, het maakt me bang. Okee ik had in beweging moeten blijven denk ik, maar ik had bandenpijn, was gaan zitten en viel samen m peuter in slaap.

    Iemand ervaring m zulke schommelingen? En wat helpt wel/niet? Spuiten jullie bij bij te hoge waardes of laat je ze gaan?
     
  2. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    hoi spikkeltje.
    wat vervelend dat je nog zo zoekende bent zeg maar.
    het is en blijft lastig.
    allereerst zou ik sowieso de muesli laten staan, die zorgt voor een veel te grote piek en een te snelle daling.
    waarschijnlijk zou je bij je broodmaaltijden wat omhoog moeten qua eenheden, maar dat moet je met de diabetes vpl bespreken.
    de eerste 2 weken hield ik precies bij hoeveel koolhydraten ik at en hoeveel ik dan moest spuiten om het goed te krijgen.na die 2weken kan ik redelijk zelfde de hoeveel inschatten om te spuiten. het blijft een rekenwerk.
    ik sluit de insuline altijd een kwartier tot 20 minuten voor de maaltijd, behalve als hij voor de maaltijd al onder de 4is, maar ook dit moet je eerst overleggen..bij mij werkt hij pas later en gaat langer door.moet jij 2uur na de maaltijd pas prikken. ? volgens het zhuis waar ik loop zijn dat oude richtlijnen en is het nu 1uur na de maaltijd.

    gebruik je geen langwerkende insuline erbij?

    ik denk dat je met het bijhouden en intensief contact met de diabetes vpl je een heel eind komt.
    en geef jezelf even de tijd om te wennen.

    sterkte
    groetjes kaatje
     
  3. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Het is heel vervelend, en je kan hier last van blijven houden.
    Naar mate je zwangerschap vordert neemt vaak je insulineresistentie door de hormonen toe. Denk je net dat je goed weet wat je moet spuiten bij welke maaltijd/hoeveelheid koolhydraten, en dan is het ineens weer niet genoeg en moet je weer bijstellen. De een heeft daar meer last van dan de ander.

    Ik zou even bellen met de diabetesverpleegkundige, dan moet je vast óf iets ophogen met je insuline, of minderen met je (snelle)koolhydraten.
     
  4. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Dank je voor je uitgebreide reactie!

    Ik heb alleen ultrakort werkende (Novorapid), bij mijn vorige zwangerschap ook. 's Nachts zijn mijn waardes stabiel, maar na het eten kunnen ze soms vreemd doen. Zo heb ik de ene keer 2 uur na het eten van 2 boterhammen met smeerkaas een te hoge waarde en de dag daarna een waarde onder de 5. (Ik moet altijd 2 u na de maaltijd prikken.) Ik eet circa 4-5 boterhammen op een dag, verspreid over 2-3 eetmomenten (nooit meer dan 2 tegelijk). In mijn vorige zwangerschap kon ik op den duur zo weinig eten dat ik zelfs afviel, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Gelukkig ben ik nu veel eerder op insuline gezet. Word jij ingeleid omdat je spuit en zo ja, in welke week?
     
  5. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    graag gedaan hoor.!

    nee als je gaat afvallen omdat je te weinig eet is helemaal niet goed! !
    hoe vaak heb je contact met de diabetes vpl. ?
    prik je ook voor je maaltijden. ? het kan zijn dat je inderdaad precies het zelfde eet en verschillende waardes hebt, maar als jij al met een hogere waarde aan je maaltijd begint zal hij ook hoger uitkomen na 2uur.

    ik zou deze zwangerschap ook weer in geleid worden ja, als het goed is met 38 weken dit is even afhankelijk van mijn bloeddruk .
    mijn vorige 4zwangerschappen ben ik ook met 38 weken ingeleid.

    groetjes kaatje
     
  6. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Ik moet mijn waardes 2x p week doorgeven, dan mailt ze iets terug als "deze dosering aanhouden" of "ophogen met 1 eh". Als het een uitgebreider verhaal is belt ze.

    Ik meet nooit vóór de maaltijden, de vorige diabetesverpleegkundige (bij mijn vorige zwangerschap) zei dat ik alleen moest testen op de afgesproken momenten omdat ik anders gedonder zou krijgen met de vergoeding van de stripjes.
    Maar als ik mij echt niet goed voel meet ik wel extra. Bijv vanmiddag was ik ineens misselijk en chago, bleek ik een bloedsuiker van 3.3 te hebben.

    Als ik echt iets koolhtdraatrijks eet (friet, pizza, Mac) spuit ik 1 eh extra. En op de dag dat ik met onze peuter ga zwemmen spuit ik normaal maar eet ik juist iets meer, omdat een hypo in een zwembad me niet zo'n strak plan lijkt als je verantwoordelijk bent voor je peutertje. Ook beweeg ik de ene dag meer dan de andere, niet expres trouwens, maar of onze peuter pakkertje wil spelen of juist ligt te slapen waardoor ik ook even ga tukken maakt natuurlijk ook nogal verschil.
     
  7. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    ik moet juist wel voor de maaltijden meten en vaak tussendoor ook nog.nopit gezeur met vergoedingen gehad.als het goed is kan zij op de machtiging aangeven hoe vaak jij moet prikken. ik zou het toch nog een keer navragen ,want het kan jou enorm helpen om niet teveel of te weinig te spuiten en je krijgt een beter beeld over het beloop gedurende de dag.ook voelen zwangere een hypo vaak minder goed of niet aankomen,daarom is het echt niet gek om meer te gaan meten.

    ik zweer echt bij het bijhouden van de koolhydraten en daarvan uit gaande om te rekenen wat je moet spuiten.
    en vaker meten,zo weet je ook wat je wel en niet tussendoor kan eten zodat je suiker voor de maaltijd niet te hoog zit.

    het is en blijft een gedoe he

    met 1 EH extra spuiten kom ik helaas niet ver,zeker niet bij patat pizza pannekoeken macaroni rijst.

    kleintjes kunnen je planning inderdaad lekker in de war schoppen
     
  8. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.591
    10.782
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik herken je schommelende waardes. Alleen heb ik ze andersom :( nuchter wisseld het bij mij heel erg en de rest van de dag ben ik eigenlijk heel mooi stabiel. Nu was ik laatste verkouden geworden en zeiden ze tegen mijn dat mijn waardes daar aan kon liggen, dit kan zelfs al eerder schommelen dan dat je verkoudheid zich uit.

    Voor nu hoef ik nog geen insuline te spuiten, komende dagen moet ik iedere dag nuchter prikken en als as vrijdag afwijkende waardes zijn dan moet ik die dag op controle komen en gaan starten met de insuline. Ik ga hard duimen dat ze weer stabiel worden, wil liever geen insuline spuiten
     
  9. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Grappig hoe verschillend mensen zijn, ik vond/vind insuline spuiten juist een verademing :)

    Bij mij zijn bij een verkoudheid mijn waardes ook compleet van de leg. Gisteren en eergisteren heb ik niet één keer een goede waarde gehad :( Vandaag zat ie na het ontbijt op 6,8 ,op het randje dus. Verkoudheid begint iets te beteren maar ik snotter en hoest nog flink. Hoe is het gegaan vrijdag?
     
  10. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.591
    10.782
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ja zeker grappig hoe iedereen er in staat. Ik zelf heb gelukkig ondanks dat mijn waardes iets aan de hoge kant zijn geen klachten van mijn suiker, misschien zou ik er wel anders in staan als ik ze wel heb. Als ik verhoogd ben, ben ik wel minimaal verhoogd vaak maar 0.1 of 0.2 te hoog

    Afgelopen week is het weer super goed gegaan, ik mag voorlopig nog met alleen mijn dieet verder. Ik had aan het begin van de week wel zo iets van als Ik aan de insuline moet dan is het maar zo, maar nu ga ik weer met volle moed verder met mijn dieet in hoop dat ik het weer zonder kan doen.
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.
  11. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Bij mij is ook zwangerschapsdiabetes vastgesteld. Ik ben nu twee weken mijn bloedglucose aan het controleren en mijn waardes schommelen ook continu.
    Ik ben vanmorgen bij de internist geweest en we gaan kijken of het lukt om de waardes met een dieet stabiel te krijgen.
     

Deel Deze Pagina