Zwangerschapsdiabetes topic

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ciprilla, 27 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Hoi,
    Gisteren bericht gekregen dat mijn suikerwaarde na de ogtt 8,7 was. Dit is dus te hoog. Ik krijg een doorverwijzing naar de diëtist en moet zelf gaan prikken.

    Dit is mijn 4de zwangerschap en de eerste keer met zwangerschapsdiabetes.

    Nou lijkt het me fijn en gezellig om met andere lotgenoten in contact te komen. Zodat we elkaar wellicht wat tips kunnen geven. En kunnen klagen over het niet kunnen eten van alle lekkere dingen bomvol met suikers. :roflmao:

    Ik zelf vind het best spannend, omdat ik zo gehoopt had niet medisch te worden. Het hangt er nu echt vanaf of ik het zelf onder controle kan houden.. dus dat is afwachten.
     
  2. Seffie

    Seffie Fanatiek lid

    17 apr 2019
    2.190
    2.523
    113
    Vrouw
    Hé wat balen! Ik volg dit even. Bij m’n zoontje zat ik tot 4x toe op het randje en ik zweer erbij dat ik het wél had want voelde me zooo ellendig. En nu wil ik echt voorzichtig zijn en al beginnen met goed “zwangerschaps diabetes proof” te eten :)
     
  3. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Ik ben ook echt nog een beetje zoekende vooral met tussendoortjes, ik heb hopelijk a.s week een afspraak met de diëtiste. Dan kan ik je mijn tips delen. :)
     
  4. Seffie

    Seffie Fanatiek lid

    17 apr 2019
    2.190
    2.523
    113
    Vrouw
    Ben heeel benieuwd! Mijn vriendin had ook ZD en zij mocht dacht ik toen ook beperkt fruit vanwege de suikers. Dus ik zou dan ook zoekende zijn haha, ik eet elke dag wel fruit en dat begint al bij m’n ontbijt.
     
  5. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Ja, deze zwangerschap heb ik juist heel veel zin in fruit... lekker handig :roflmao:
     
  6. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    hoi
    hier ook zwangerschapdiabetes.
    tussendoortje neem ik een reep van inbetween koolydraten is 17g per reep. en ze minder suiker is 14 kl per reep.
    daarbij mag ik sochtend gewoon 100 gr Aardbeien is ongeveer tussen de 5 a 8 kl per 100 gram dus ideaal.
    het is wel erg vervelend hoor het dieet volgen al vind ik zelf.
     
  7. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Ik ben inmiddels naar de diëtiste geweest en ze vond mijn nieuwe eetpatroon goed. In principe geen op of aanmerkingen. Omdat mijn waardes ook nog steeds goed zijn, voelt het nog niet echt als een strikt dieet. Ik hoef voor nu geen koolhydraten te tellen, met wat ik nu eet is het al voldoende.

    Tussendoortjes zijn nog wel lastig, ik mag 2 stuks fruit per dag. Verder eet ik graag snoeptomaatjes, een handje ongezouten noten. En mijn favoriet is toch wel de 10% griekse yoghurt. Vult erg goed en lekker te combineren met fruit of als maaltijd met havermout.

    Hoeveel weken moet je nog @Mayflower? En zijn je waardes tot nu toe netjes met een aangepast eetschema?
     
  8. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Hier helaas ook.. had een uur na het suiker drankje 12 en 2 uur erna 8.4. Kon daarna gelijk door naar interne geneeskunde voor alle gesprekken. M’n 4 dagen dagcurve prikken waren gelukkig helemaal keurig dus moet nu iedere week 2 dagen prikken en hopelijk blijft het met alleen wat aangepast eten onder controle. Maar het valt me tot nu toe mee! Heb tijdens zwangerschappen wel altijd echt een chemische (haribo) snoep craving die ik nu toch echt moet gaan negeren haha. Maar gelukkig voor een heel goed doel.

    Hopelijk blijft het bij iedereen met aangepast eten gewoon onder controle en worden we niet om deze reden echt medisch/ingeleid…
     
  9. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Dat laatste hoop ik ook echt. :)
    Omdat je waardes goed zijn mag je nu dus ook bij de verloskundige blijven onder controle?

    Ja snoepjes is nu even geen optie de komende weken.:p
     
  10. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    ik moet nog iets meer dan 2 weekjes.
    de kleine dame word met 38 weken gehaald 27 juni. ivm ik savonds insuline moet spuiten.
    de waardes zijn redelijk haha. de ene dag zijn ze perfect en de andere dag toch iets te hoog. erg frusterend is dat. ik kreeg het ook later pas. ben 31 weken er achter gekomen ( door zelf een vingerprik te doen man heeft type 1 diabetes) maar pas met 34 weken de gesprekken en op dieet gezet. dus best laat allemaal
     
  11. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Einde is in zicht!
    Zo dat is zeker laat, had je klachten omdat je zelf ging prikken naar je waarde?

    Ik merk dat mijn waardes met het warme weer iets minder netjes waren, wel nog binnen de marge. Wellicht omdat ik wat minder beweeg. Vind het wel spannend, als ik maar niet ineens ga pieken..

    Ook ben ik door het eetpatroon aan te passen wat afgevallen. Met een te hoog bmi lijkt me dat niet heel erg.. even in de gaten houden.
     
  12. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw

    ja ik merkte dat ik enorm veel dorst had, en ene droge mond. hoeveel ik ook dronk ik bleef een droge mond houden. en je plas al veel tijdens dr zwangerschap haha maar ik bleef gaan.

    met de warmte gaan mijn suikers ook op en neer hoor, dan een dag dat het steeds te laag is en ik moet blijven eten. en de volgende dag zit ik steeds boven de waardes die ik mag hebben.
    mijn waardes moeten nuchter onder de 5.3 zijn en 2 uur na het eten onder de 6.7.

    ik viel ook af maar nu ga ik vocht vasthouden haha
    gelukkig nog 2 weken, want me voeten doen zo'n zeer door het vocht.

    gewoon je suiker blijven controleren. en als die en keertje te hoog is niet gelijk stressen. ik ga dan vaak gewoon even wat doen bewegen al is het maar even de vaatwasser uitruimen. of de was opvouwen. of.een klein blokje met de hond. en ook veel water drinken. zo plas je de suikers uit. tot nu toe help het bij mij ook. ik had laatst een waarde van 8.5, ik heb 2 grote glazen water gedronken, en ben daarna op.me gemak wezen stofzuigen en me wasje opvouwen enzo, en water blijven drinken. uur erna was mijn suiker 6.9 nog steeds wat te hoog maar beter dan 8.5
     
  13. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Wel goed dat je dan even zelf bent gaan prikken. Ik had en heb helemaal geen klachten. Bewegen is echt belangrijk inderdaad. Ach zo blijven we fit in de zwangerschap :roflmao:. Veel succes met de laatste dagen zwangerschap, het komt nu echt dichtbij voor jou! En dan lekker genieten in je kraamweek van iets lekkers, wat dan weer mag. :thumup:
     
  14. Miniontulp

    28 apr 2020
    94
    25
    18
    Ik heb ook vandaag te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Binnekort gesprek met een dietiste, ben heel benieuwd. Ik voel me echt wel al wat dagen/weken ellendig.. hopelijk ga ik me met de juiste aanpassingen wat beter voelen en kunnen we het onder controle houden. Klets hier graag gezellig mee:)
     
  15. Miniontulp

    28 apr 2020
    94
    25
    18
    Ik heb ook vandaag te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Binnekort gesprek met een dietiste, ben heel benieuwd. Ik voel me echt wel al wat dagen/weken ellendig.. hopelijk ga ik me met de juiste aanpassingen wat beter voelen en kunnen we het onder controle houden. Klets hier graag gezellig mee:)
     
  16. Miniontulp

    28 apr 2020
    94
    25
    18
    Oh waarom mijn bericht er nu nog een x staan weet ik niet:|
     
  17. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Dat is balen! Ik ben een stapje verder als jij, inmiddels al bij de diëtiste geweest en ik voel me echt zoveel beter bij dit nieuwe eetschema. Maar dat komt volgens mij echt omdat ik van suikervolle snacks een enorme dip in mn energie kreeg. Dus dit is eigenlijk ook wel iets wat ik wil blijven vasthouden na de bevalling. Ik ben benieuwd hoe het jou gaat verlopen, succes in ieder geval. :thumup:
     

Deel Deze Pagina