Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bella1987, 27 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bella1987

    Bella1987 Actief lid

    13 okt 2018
    101
    23
    18
    Vrouw
    Hai meiden!

    Onlangs is bij mij zwangerschaps diabetes geconstateerd.
    Ik had al aardig wat complicaties dus deze kon er ook nog wel bij :-D

    Nu vroeg ik me af of er nog meerdere dames zijn die ook zwangerschaps diabetes hebben en wat hun nuchtere waardes waren?

    En hebben jullie ook een dieet gekregen?

    Alvast bedankt!!
     
  2. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ja ik.
    Ben nu ruim een week aan het vingerprikken. De waardes verschillen nogal, maar over het algemeen liggen die waardes nuchter wel binnen de lijntjes.
     
  3. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerachap. Ten tweede wat vervelend voor je dat je zoveel complicaties hebt tijdens je zwangerschap.

    Ook ik heb zwangerschapssuiker. Ik weet het sinds week 24. Sindsdien moet ik iedere dag 4 keer een vingerprik doen en met een dieet geprobeerd het onder controle te houden. Inmiddels moet ik ook zo nu en dan insuline spuiten.
    Maar in het begin probeerde ik het ook met alleen een dieet. Aangezien ieder persoon anders is heb ik niet echt een dieet op papier gehad met dit mag wel en dit mag niet. Meer een lijst met daar kun je opletten, dat kun je misschien beter laten de komende tijd of probeer dit te vervangen door dat. Samen met een lijst van dat mogen je waardes max zijn nuchter en 2 uur na het eten.
    Nuchter zijn mijn waardes altijd ok. Heb er nog nooit boven gezeten. Ik zit dan meestal rond de 4.1
    Na de maaltijden is voor mij altijd spannend. De ene keer eet ik 3 volkoren boterhammen met bv 2x kipfilet en 1 met pindakaas en dan zijn mijn waardes netjes zeg rond de 6.1 en de andere keer eet ik exact hetzelfde maar zit mijn waarde boven de max van 6.7 dus het is ook net hoe mijn lichaam die dag is.

    Het belangrijkste is denk ik dat je niet heel veel minder gaat eten zodat je enorm gaat afvallen of steeds minder gaat eten om maar binnen de waardes te blijven. Op een gegeven moment is dat gewoon niet te doen( geloof me heb ik 2 weken gedaan in de hoop binnen de waardes te blijven maar helaas)

    Is er iets speciaals wat je wilt weten of ben je gewoon benieuwd naar hoe andere dit ervaren?

    Succes iig
     
  4. Bella1987

    Bella1987 Actief lid

    13 okt 2018
    101
    23
    18
    Vrouw
    @Girly1985 heel erg bedankt voor je reactie! Ik ben vooral op zoek naar lotgenoten en benieuwd naar hun waardes...

    Ik dacht namelijk dat het bij mij allemaal wel meeviel en dat ze misschien een beetje overdreven.. maar als ik jouw waardes vergelijk met die van mij, dan zit ik toch wel heel erg hoog..

    Ik had nuchter 7.7 en na de maaltijden was mijn beste waarde 6.4 en hoogste 8.8.
    Wel heb ik maar 1 dag hoeven prikken, maar als ik jouw verhaal lees, prik jij nu dus constant? Ik moet volgende week weer een dag bijhouden hoe mijn waardes zijn om te kijken of het dieet helpt.

    Redden jullie het met je dieet of hebben jullie ook dat je af en toe flauw wordt? Gisteren was ik erg duizelig, niet fijn!

    Nog even volhouden tot de bevalling, gelukkig doe je het ergens voor. Ik ben nu bijna 27 weken, hoe ver zijn jullie?
     
  5. Bella1987

    Bella1987 Actief lid

    13 okt 2018
    101
    23
    18
    Vrouw
    Oh wat ik me ook afvroeg:

    Is jullie kindje in je buik ook echt te groot? Of valt dit mee?
     
  6. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Ik ga je straks uitgebreid antwoord geven. Even de kinderen naar school brengen zo
     
  7. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Kun je desnoods in privé bericht sturen wat je dieet is? En wat is de reden dat je maar 2 keer een dagcurve moet prikken?
     
  8. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    @Bella1987 ok Ik ga een poging doen al je vragen te beantwoorden. Mocht je wat missen laat maar weten.
    Ik ben trouwens bijna 35 weken zwanger.

    Ik prik vanaf dag 1 al 4 keer per dag en dat iedere dag. Dit omdat ze in het ziekenhuis van mening zijn dat je dan het beste kan zien hoe je suikers zijn omdat niet iedere dag hetzelfde is en je uit 2 of 3 keer geen goed beeld krijgt.

    Je waardes zijn idd behoorlijk hoger dan die van mij. Ik mag nuchter max 5.3 prikken en 2 uur na de maaltijd 6.7. Vanaf 7.0 moet ik insuline spuiten.

    Zoals ik al zei.ik heb niet echt een dieet meegekregen. Wel een boekje/lijstje metbdingen die ik beter kan laten of tips wat ik als vervanging kan gebruiken voor bepaalde producten of bv tussendoortjes.

    Het lijkt mij njet de bedoeling dat je je flauwtjes of niet lekker gaat voelen omdat je te weinig binnen krijgt (althans dat haal ik er beetje uit je tekst). Ik zou dan toch kijken of er nog iets bij kan wat je suikers niet gelijk doen stuiteren.
    Daarom vroeg ik me ook af wat je dieet is en wat je dan op een dag eet.
    Mocht je extra meegekregen hebben om te prikken zou ik (nogmaals als dat mogelijk is) nog 1 of 2 keer een extra dag bijhouden. Dat geeft een net wat beter beeld dan maar 2 keer prikken.

    Mijn kleine man liep in het begin van mijn suiker 2 weken voor op de groei. Inmiddels nog maar een paar dagen en volgt hij mooi zijn eigen lijn dus mooi bijgetrokken.

    Hopelijk heb je hier wat aan.
     
  9. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.593
    10.782
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik heb in mijn vorige zwangerschap suiker gehad. Ik had deze mooi onder controle met dieet, voornamelijk koolhydraad beperkt eten. Nuchter zat ik vaak tussen de 4 en 5. Ik moest 1 keer in de week een dagcurve maken om te kijken of mijn suiker nog in orde was. In het begin moest ik eerst 4 dagen achter elkaar meten om te kijken of deze omlaag ging. Onze dochter was wel lang (54cm) maar niet dik (3345gr) bij de geboorte. Het lange heeft ze van ons beide

    Over 3 weken mag ik weer testen. Ben bang dat ik dan weer heerlijk aan mijn dieet mag, hopelijk heb ik het dan weer goed onder controle.

    Kleine waarschuwing voor thee. Ik reageerde met mijn suiker erg op de lipton thee. Ging dan omhoog, blijkt dat daar gewoon suiker in zit :eek:
     
  10. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    O spannend dat je over een paar weken weer moet testen. Ja van lipton kan je suiker flink omhoog schieten dat is mij toen verteld idd. Mij werd verteld dat ik het dan beter zelf kon maken of kijken wat de light deed
     
  11. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.593
    10.782
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Pickwick thee ging wel.goed bij mij,maar zelf maken is natuurlijk nog beter/gezonder. Ik weet niet hoe ik op light dranken reageerde maar op de slimpie siroop reageerde ik goed. Zo kon ik toch af en toe wat zoets nemen.

    Ja vind het ook weer erg spannend het testen. De vorige keer moest ik vanwege mijn overgewicht. Ik had geen klachten en toch een lichte verhoging, nu nog steeds over gewicht en geen klachten dus ja ben wel bang dat het er gewoon weer uit komt. Zie ook erg op tegen het dieet, heb nu ook een kleine rond lopen van 3 jaar die veel wilt ondernemen maar ik weet nog dat ik weinig puf/energie had tijdens mijn dieet :(
     
  12. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier wordt ze wel groot geschat inderdaad.. Altijd nog maar de vraag of dat klopt als ze eruit komt.
    Ik prik 6x per dag en als ik een beetje oplet en geen 3 witte pistolets met hagelslag eet en zoetigheid drink blijven mijn waarden redelijk stabiel.
     
  13. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Kreeg jij echt een dieet op papier als in een dagschema of krijg je gewoon een lijst met dingen en daar mag/moet je uit kiezen?

    Dat laatste is het bij mij namelijk. Ik heb aandachtspunten gekregen, tips maar verder moest ik kijke wat voor mij werkt en wat niet. En daar op verder borduren. Belangrijkste was dat ik mezelf niet liet 'hongerlijden' om binnen de waardes te blijven of dat ik er iedere keer flauw van werd. Dan moest ik toch wat meer eten of iets anders vinden wat zou werken.
     
  14. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    O witte pistoletjes met hagelslag dat klinkt bijna op mijn verslaving in het begin van de zwangerschap. Niet zo gek hoor dat ik suiker heb. Kon gerust 4 witte (liefst iedere dag vers) met boter en vruchtenhagelslag eten en dat alleen al tussen de middag. Gelukkig daar snel vanaf gegaan zodra ik wist dat ik suiker had. Maar o wat verlang ik daar weer naar zeg haha
     
  15. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ja snap ik, hier ook echt een zoete kauw haha. Haal ook altijd van die kersensnoepjes, maar die heb ik nu even ingeruild voor een volkoren koekje of een cracker :rolleyes:
    Maar ik merk wel dat 1 pistoletje met hagelslag gewoon kan dus dat blijf ik dan gewoon lekker doen! De diëtiste is het daar niet helemaal mee eens, maar ik heb zoiets als het kan en je waardes blijven binnen de normen waarom zou je je dat soort dingen dan ontzeggen (helemaal als het toch nog weken duurt voordat je gaat bevallen).
    Heb vandaag wel mijn restaurant reservering geannuleerd, totaal geen puf om daar opgedoft te zitten en mag sommige dingen toch ook niet eten (biefstuk :cry:) dus wacht wel tot na de bevalling.
     
  16. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Ja hoor hier krijgt de vpk een rolberoerye denk ik als ze hoort dat ik ontbijt met 3 volkoren beschuit met boter en witte suiker en een plak ontbijtkoek (zonder toegevoegde suikers) met boter. Maar het zolang mijn waarde 2 uur daarna ruim onder de 6 soms zelf onder de 5 is blijf ik daar van genieten hoor. Ik heb nu in 14 dagen tijd na het avondeten 2 keer insuline moeten spuiten verder helemaal niet. Dus hey ik vind het best goed gaan hier hahahaha
     
    Zonnebloem92 vindt dit leuk.
  17. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Trouwens heel goed dat je afgezegd hebt. Ik bedoel nu moet je lekker doen waar je zin in hebt of eigenlijk de energie wel voor hebt. En niet doen waar je geen energie voor hebt.
     
    Zonnebloem92 vindt dit leuk.
  18. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.593
    10.782
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik kreeg een voorbeeld menu met daar naast een lijst waarmee en met hoeveel ik iets mocht vervangen

    Bijv: 1 snee brood = 2 volkoren crackers of 1/2 krentenbol.

    Ik mocht bij ontbijt en lunch 2 boterhammen en bij mijn tussendoortjes 1 boterham. Dus 6 sneetjes op een dag en daarmee kon ik dus spelen om iets te vervangen. Wat ik vaak at als ontbijt was Griekse yoghurt met walnoten en voor het zoete deed ik er een druppel slimpie siroop door heen
     
  19. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.593
    10.782
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik ben ook een enorme zoete ik miste heel erg mijn Engels drop, die zat dus ook in mijn vluchttas klaar :roflmao: 1 keer in de week deed ik ook christen, vaak met oma's frieten met mayo en pindasaus:p

    Goed dat je het restaurant heb afgezegd. Alleen dingen doen waar je nog zin en puf voor heb.
     
  20. Girly1985

    Girly1985 Fanatiek lid

    15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Ok das wel fijn dat je niet een standaard menu kreeg. Hier volgens mij ook wel een lijst met goede vervangers etc maar niet echt een voorbeeld menu.

    En 2 boterhammen daar red ik het echt niet mee. Dan viel ik na 1.5 uur al van mijn graadje af. Ik at (tot mijn maagzuur kwam) 3 eetlepels cruesli met halfvolle milde yoghurt als ontbijt maar al snel trok ik dat dus niet meer. Toen ben ik gewoon weer 3 volkoren (Dit kerr) boterhammen gaan eten en dat ging super. En verder keek ik hoe mijn lichaam zich hield bij iedere maaltijd
     

Deel Deze Pagina