Zwangerschapsjeuk/zwangerschapscholestase

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Striae, 12 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    hallo,
    Ik ben inmiddels bijna 12 weken zwanger en sinds een aantal weken lig ik snachts wakker van de jeuk. Het begon als netelroos dit was ook mijn 1e zwangerschapssymptoom, maar later ging het over naar onverklaarbare jeuk aan mijn voeten zonder dat er iets zichtbaar is. Ik heb deze even vrij gemaakt van eelt, lekker ingevet, maar niks mocht baten. De jeuk word steeds erger en ik word er helemaal gek van. Donderdagavond begon het zelfs op mijn werk al en toen werden mijn voeten en enkels echt gigantisch dik. Die nacht kreeg ik ook flinke jeuk aan mijn handen en daarom ben ik vrijdag toch maar naar de dokter gegaan. Die stuurde mij door om bloed te laten prikken voor mijn leverwaarden om te testen op zwangerschapscholestase. Ook zei ze dat ongeacht de uitslag er niks te doen is tegen jeuk en ik dus gewoon maar moet uitgaan van een half jaar jeuk! Ik ben helemaal kapot door het slechte slapen. Heeft iemand een tip tegen jeuk? Ik doe nu koude hand en voetenbadje voor het slapen en mentolzalf erop. Voeten buiten de dekens houden en als ik in de nacht wakker word weer opnieuw de voeten en handenbadjes. Het helpt wel iets, maar niet voldoende. Ik hou ook echt niet van de kou en lig daarom in een hele dikke pyjama nog steeds te bibberen in bed, maar als ik mijn voeten warm maak is de jeuk echt ondraaglijk.
     
  2. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Heb je al een uitslag van je leverwaarden? Dat maakt namelijk wel uit. Als je echt zwangerschapscholestase hebt kan je medicijnen krijgen die helpen tegen de jeuk. Als je waarden verder goed zijn is er weinig meer aan te doen dan wat je nu al doet. Maar gekmakende he? Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik cholestase gehad en het houdt je echt uit je slaap. Ik kwam toen tot de conclusie dat je nog beter pijn dan jeuk kunt hebben.

    Tijdens tweede zwangerschap heb ik ook last van jeuk gehad, gelukkig geen cholestase. Toen hielp een vette zalf goed. Even overleggen met je verloskundige, die weet misschien nog wel een middel wat kan helpen.
     
  3. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    De uitslagen krijg ik maandag. Vette zalf lijkt het bij mij juist te verergeren. Ik dacht gisteren ook even mijn handen in te smeren met handcrème. Dat had ik ook beter kunnen laten. Ik werk in de thuiszorg, dus ik moet helaas na elk bezoek mijn handen grondig wassen. Ook is het gebruik van handschoenen een grote verergering van de jeuk. En dan heb ik het nog niet over de handalcohol.
     
  4. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Bah, wat vervelend zeg! Ja, toen ik cholestase had hielp ook niks. Het liefst wilde ik met schuurpapier over mijn huid. Ik was toen gelukkig al 39 weken zwanger, de dag na de bloeduitslagen werd ik direct ingeleid.

    12 weken is overigens wel ontzettend vroeg voor cholestase, ik hoop dus dat het ergens anders door komt. Volgens mij kun je ook jeuk krijgen door hormonen.
     
  5. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ik hoop het heel erg. Want een half jaar is wel heel erg lang. Kan ook echt niet goed zijn voor het kindje
     
  6. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Je krijgt dan medicatie wat in veel gevallen helpt tegen de jeuk. Voor je kindje is het pas gevaarlijk aan het einde van de zwangerschap. Ze zullen je dan rond de 37 weken inleiden.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kreeg Ursochol en dat heeft gelukkig wel iets geholpen tegen de jeuk, het werd voor een paar uurtjes per dag iets minder gekmakend...
    Zalfjes en cremes deden echt helemaal niks. Koude douche en koud bad werkte wel, maar voor de duur van de douche/het bad. Afdrogen daarna was wel weer de hel...

    Met 36wkn ben ik ingeleid, na de bevalling was de jeuk ook echt direct weg.
     
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Met 12 weken is nog best vroeg denk ik voor cholestase.. wel heel vervelend die jeuk. Ik had het enkele weken terug ook, werd er helemaal gek van. Had nog nooit van cholestase gehoord tot ik op Google ging zoeken naar zwangerschap jeuk... Heb het gemeld bij de vk en de waardes zijn bekeken, maar gelukkig was het geen cholestase. Nu trouwens ook bijna geen last meer van, enkel als ik erg moe ben "s avonds heb ik het icm rusteloze benen
     
  9. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Klopt, het is erg vroeg, maar niet onmogelijk. Dus wel goed dat ze het even controleren.
     
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Ja zeker weten! Altijd melden zulke klachten.
     

Deel Deze Pagina