Zwangerschapssuiker en de GTT (Glucose Tolerantie Test) - Welke waarden en welke gevolgen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Framboosjes, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Hoi allemaal,

    Ik ben nu 31 weken zwanger. Telkens kregen we bij de verloskundige te horen dat het een grote baby is. We zijn zelf allebei groot dus het zou goed genetisch kunnen zijn maar we hebben toch een groeiecho gekregen met 30 weken zwangerschap. Daarop bleek: het is een groot kind.

    Toen voor de zekerheid doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een GTT. Daaruit bleek dat mijn nuchtere waarde goed was (ik weet het getal even niet meer) maar mijn suikerwaarde na het drankje na twee uur was 7.8. Dat is volgens de verloskundige net een tiende te hoog.

    Wie heeft ook een GTT gehad en wat was je waarde na twee uur? Wat waren de gevolgen voor de rest van de begeleiding van de zwangerschap, dieet, insuline spuiten en bevalling?

    Ik hoor jullie verhalen graag.

    Ik moet in ieder geval naar een "tweede lijns verloskundige" *geen idee wat dat is* in het ziekenhuis. Ik weet niet precies wat ze daar gaan doen?

    Nu probeer ik erg op mijn eten te letten en koolhydraten te spreiden maar dit doe ik nu een beetje op eigen initiatief tot de afspraak in het ziekenhuis..

    Ik hoor graag van jullie.

    Liefs Framboosjes.
     
  2. Fenne34

    Fenne34 Actief lid

    19 mrt 2015
    467
    113
    43
    NULL
    Tilburg
    #2 Fenne34, 5 aug 2017
    Laatst bewerkt: 5 aug 2017
    Wat vervelend @Framboosjes
    Ik heb in mijn vorige zwangerschap zwangerschapdiabetes gehad. Moest ivm erfelijkheid bij 24 weken de GTT doen. Nuchter waarde waren bij mij prima. 2 uur na het drankje was mijn waarde 9.6 en dat is echt te hoog. In mijn geval werd ik direct overdragen aan de gyn en doorverwezen naar een dietiste, diabetesverpleegkundige en internist doorgestuurd. Sterker nog, voor ze mij de uitslag gaven kreeg ik direct een lijst met afspraken bij deze afdelingen. :)

    Ik moest in eerste instantie zelf een week mijn curve prikken (vinger prikken en dat leert de diabetesverpleegkundige je) om te zien wat mijn waardes deden. Met de diëtiste werd samen gekeken waar ik op reageerde en wat ik kon aanpassen in mijn voeding.

    Bij mij werd heel langzaam in de zwangerschap de diabetes erger en heb uiteindelijk de laatste weken een beetje insuline moeten spuiten bij bepaalde gerechten. Vanaf het moment dat ik insuline nodig had, was het ook zeker dat mijn bevalling werd ingeleid tussen de 38 en 39 weken. Als ik geen insuline nodig had, zou ik tot 40 weken mogen uitdragen.

    In het begin komt er veel op je af maar bekijk het stapje voor stapje. Het kan heel goed zijn dat je met curve prikken al snel uitkomt dat het heel erg mee valt en je misschien met een kleine aanpassing in voeding en drinken prima je zwangerschap kan uitdragen zonder problemen. Maak je er niet te druk om, het komt vast goed :thumup:

    Hier werd trouwens ook gezegd dat mijn zoontje bijna 2 weken voor liep en toch bleek hij na de geboorte maar een kleintje te zijn met 46 cm en 2965 gram. Groei echo's zitten dus niet altijd goed ;)
     
  3. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Hier om deze reden (groot kind) ook vorige week de suikertest gedaan. Nog geen uitslag, maar lees wel graag even mee...
     
  4. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ik had vorige zwangerschap 8.8 na het drankje.
    Ik kreeg ook gelijk de afspraken bij internet diëtist en verpleegkundige.
    Tips gehad qua eten en toen begonnen met elke dag 5 x prikken. Elke vrijdag belde ik met de verpleegkundige om her door te bellen. In eerste instantie medisch geworden maar na 3 weken bleek ik de waardes mooi onder controle te hebben Dus terug naar eigen vk. Wel 3 x groei echo ingepland.
    Rond 34w ging ik meer schommelen, vooral brood reageerde ik flink op.
    Geen insuline hoeven spuiten maar vanaf 38 weken wel weer onder controle van gyn gekomen.
    Met 40 weken is ze geboren met 50 cm en 3475 gram,heel netjes dus ! Hoefde daarom ook niet in ziekenhuis te blijven en mochten gelijk naar huis

    Nu met 16 weken test gehad en had na her drankje nu 3.2 vooralsnog dus geen suiker.
    Tussen de 24 en 28 weken moet ik m weer doen
     
  5. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    @Fenne34 Onwijs bedankt voor je lieve, begripvolle en uitgebreide reactie. Was het na je zwangerschap meteen over? Mocht je toen weer normaal eten? Of moet je altijd blijven opletten?..

    Ik ben lang en slank van mezelf, maar wel een ontzettende snoepkont.. Twee gebakjes van de banketbakker (achter elkaar.. om "de mooie dag te vieren") of een heel pak koekjes achter elkaar of savonds een voor- hoofd- èn nagerecht in een restaurant of een uitgebreid toetje na mijn avondeten, een ijscoupe als tussendoortje, een halve reep Tony Chocolonely op de bank of bijvoorbeeld een halve bak Ben en Jerry... Ik ben er nooit vies van geweest. Niet dat ik al deze zaken op een dag doe.. Maar ik ben wel een echte suikerverslaafde in mijn dagelijks leven.. Ik kan zo genieten van onbezorgd eten..

    Is het daardoor gekomen denken jullie? En.. kan ik dit nu nooit meer doen?/ moet ik nu altijd gaan opletten wat ik eet?

    Ik had verder heel graag thuis willen proberen te bevallen.. Maar dat zit er dan nu niet meer in? Of misschien toch nog? Omdat ik een grensgeval ben? Mijn waarde is wel lager dan die van Fenne en Bubbels.. Of zou het zijn "suiker = suiker"..?

    Ik ben in iedergeval rigoureus gestopt met het eten van bovenstaande zoete meuk.. Maar ik lees nu van @Bubbels84 dat ze juist reageerde op brood?!

    Ik ben ook spontaan gestart met het bijhouden van wat ik eet en op welke tijden.. Ik eet niks "lekkers" meer. Gewoon helemaal niks.

    Ik vind het wel erg lastig om het "goed" te doen.. Krijg ik nu wel voldoende binnen? Ik ben ook geminderd met fruit (vanwege de suikers) en was al vegetariër en hoorde (tegelijk met suikertest) dat ik ook nog ijzertekort heb..

    Pff lekker lang verhaal dit.. Ik zit met erg veel vragen..

    Spannend ook @mariellevanr .. Wanneer krijg je de uitslag? Ik werd meteen de avond na de ochtend van het onderzoek gebeld. Op dezelfde dag. Ik duim voor je! Laat je het weten?!

    Zijn er nog meer meiden die ervaring hebben met de GTT? Welke waarden? Welke gevolgen?

    Liefs Framboosjes
     
  6. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    @Fenne34 en @Bubbels84

    Hebben jullie voorbeelden van een dieetdag? Wat at je ongeveer en op welke tijden? Dan kan ik me daar misschien een beetje aan vasthouden tot ik mijn afspraak heb..

    Liefs!
     
  7. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Ik krijg donderdag de uitslag. De assistente gaf aan dat bij extreme uitslagen ik eerder gebeld zou worden en voor 'rand' geval of geen suiker dan hoor ik het donderdag.

    Ik ben lang 1,87m en stevig, maar eet wel gezond en weinig suiker. Nadat ik 45kg af viel is mijn suikerbehoeftebook weg. Doordat de kleine vrij hoog zit vind ik het nu lastig om te eten. Moet mezelf zelfs dwingen. Haha.

    Jij bent nu wel vrij rigoureus je eet patroon aan het aanpassen. Zou dat echt nodig zijn? Kun je niet beter het gesprek met de arts afwachten? Straks raakt je hele lichaam in de war ofzo...?!

    Laat het weten als ik de uitslag heb
     
  8. MariamZ

    MariamZ Niet meer actief

    Met 24 weken test gedaan vanwege enorme symptomen. Nuchter 6,2 en na t drankje 10,2 eerst dieet maar dat was niet voldoende na ren week insuline spuiten. Van 3 begonnen nu 50 spuiten. Met 38 weken krijg ik geplande keizersnede.
     
  9. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ik ben van medisch ook weer terug gegaan naar vk he dus thuis bevallen
    Was een optie geweest hoor! Ligt aan hoe je waardes het gaan doen..

    Ik at s ochtends iets van ontbijt granen met melk. Dan na het prikken 1 portie fruit. Dan rond de middag 1 boterham en bv salade of soepje. Dan rond 2en nog wat fruit en rond 4en wat worst of kaas. Avondeten redelijk normaal alleen geen stampot en de pasta producten deed ik volkoren en beperkte ik wat. Vlees en groente normaal.
    Toetje nam ik 1.5 uur na de maaltijd of bv nog 2 crackers met kaas s avonds.
    En af en toe zondigde ik daarna met wat zoets. Gelukkig kon ik dat hebben qua waarde.
    Omdat ik brood zo lekker vind kocht ik koolhydraten arm brood dan kon ik vaak wel 2 sneetjes hebben.

    Ik vond t na de uitslag heel spannend en was ook erg nerveus over wat mij te wachten stond maar uiteindelijk na uitleg verpleegkundige en diëtist viel t me nog redelijk mee allemaal. Ik vond ook recepten voor koolhydraten arme cake bijvoorbeeld zodat je op een verjaardag toch mee kon doen. Zo vind je vanzelf je weg!!

    Dat ik met 38 weken ben overgedragen was ook eigen verzoek een beetje. Ik zat op t randje qua waardes op t einde en wilde gewoon duidelijkheid bij wie de controles waren en wilde toch in t ziekenhuis bevallen ivm ervaring bij de 1e. Wat wel zo was dat de 40 weken de uiterste termijn voor mij was langer doorlopen met suiker werd m niet.
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier was de waarde na twee uur 14.9

    Ik spuit insuline al paar weken. Baby loopt twee weken voor qua groei en word bij 38wk ingeleid.
     
  11. Fenne34

    Fenne34 Actief lid

    19 mrt 2015
    467
    113
    43
    NULL
    Tilburg
    #11 Fenne34, 6 aug 2017
    Laatst bewerkt: 6 aug 2017
    Tijdens de bevalling moest ik elke 2 uur mijn waardes prikken. Deze bleven tijdens de bevalling goed stabiel. Ik was dus direct na de bevalling van de diabetes af. Moest nog 1 dag erna curve prikken maar kon weer gewoon alles eten zonder uitschieters. Wel is het risico iets groter op latere leeftijd type 2 te krijgen. Ik word nu standaard 1x per jaar op suiker geprikt bij de huisarts als controle.

    Ivm de diabetes ben ik dus ingeleid. Een ziekenhuis bevalling. Vond ik overigens juist wel prettig en de inleiding verliep super. Ik had al 5cm ontsluiting toen ik aan kwam in het ziekenhuis en voor de inleiding begon. Dat was dus al een mooi cadeautje.

    Na de bevalling hebben we 3 dagen in het ziekenhuis moeten blijven. (Was vooraf ook aangegeven dat die kans er in zat) ons zoontje heeft 5 uur na de bevalling een suikerdip gekregen (het risico van zwangerschapdiabetes) en hebben ze direct suikerwater toegediend en opgestart met voeding. Ook dipte zijn temperatuur waardoor hij op een warmte plaatje is gelegt voor ondersteuning. Dit alles gewoon heerlijk bij ons op de eigen kamer waar ik en mijn partner lagen. Hij is geen seconde uit onze kamer geweest.

    Qua voeding ja... iedereen reageerd zo op zijn eigen dingen heftig of juist niet. Dat maakt het ook zo ingewikkeld om een standaard dieet te hebben en zijn die curve prikken nodig. Alles waar directe suikers in zitten noem frisdranken, snoep, taart, koekjes, toetjes enz dat is vrij duidelijk.... dat gaat niet goed. Maar ik kon heel goed fruit eten zonder enig probleem waar andere juist op fructose (fruitsuikers) reageren. Zo geldt dat ook voor melk met lactose (melksuikers) mocht je graag melk drinken maar op reageren kun je eens lactosevrij melk proberen. Op brood reageerde ik ook heel heftig. Ik kon absoluut geen brood meer eten en ook op rijstwafels knalde mijn suiker toren hoog. Bij mij waren o.a
    ook rijst/bami, pasta, satesaus, chips en wortel gegarandeerd hoge waardes. Wat bijv o.a. heel goed ging was fruit, asperges, alle soorten vlees, zelfgemaakte pompoensoep, frietjes :eek:, groente zonder sausje maar met kruiden ofzo, ovenschotel. Belangrijkste vermijd alle pakjes, potjes en zakjes en kook vers. Dat scheelt enorm.

    Ik ben vanaf het moment dat ik suiker kreeg en aan het dieet ging alleen maar afgevallen in de zwangerschap. Dat vonden ze geen probleem zolang het draagbaar bleef en niet absurt werd.

    Zo een heel verhaal terug maar voor jou hoeft dit echt niet te gelden. Het kan ook echt mee gaan vallen.

    Mijn nichtje heeft nu ook zwdiabetes en zij hoeft maar 1x per week een curve te prikken en kan pracktisch nog alles eten op de directe suikers na. Voor haar geldt dus maar een kleine aanpassing in haar voedingspatroon ondanks dat haar waarde na het drankje 12.8 was. Bij haar schommelt de suiker heel hard van extreem laag naar weer hoog. Iedereen is anders :)
     
  12. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Hee Marielle,

    Ja misschien wel te rigoureus he.. Ik vind het moeilijk om uit mezelf een nieuwe balans te vinden inderdaad.. Ik eet opzich wel gewoon maar sla echt alle suiker/ koek en snoep/ toetjes af.

    Ik duim voor jou voor een goede uitslag!
     
  13. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Hoi Mariam,

    Wat voor symptomen had je? Wat vervelend dat je insuline moet spuiten.. Lijkt me heel naar. Mag ik vragen waarom je niet met 38 weken wordt ingeleid en waarom er voor een keizersnede is gekozen? Had je daar zelf inspraak in? Of heeft de gyn/ vk dat "besloten".

    Sterkte nog met de laatste weken. Spannend he dat het moment dan nu bijna daar is!? Ik zie dat we bijna even lang zwanger zijn! Maar een dag verschil!..

    Liefs Framboosjes
     
  14. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Hoi @Bubbels84,

    Wat fijn zo een uitgebreid antwoord. Als ik het goed begrijp ben je dus toch gewoon bevallen en heb je geen keizersnede gekregen? Hoe heb je het inleiden ervaren als ik het mag vragen?

    Liefs Framboosjes
     
  15. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Z
    Hoi Panter,

    Zo! 14,9 is echt wel hoog! Ons kindje loopt 2 weken en 6 dagen voor in groei.. Maar we zijn allebei ook heel lang.. Dus er werd eerst gedacht dat het genetisch was.. Nu weet ik niet goed wat ze nu denken..

    Spannend dat je wordt ingeleid bij 38 weken.. Is dit je eerste kindje? Merk je zelf ook iets van de hoge suikerwaarden?

    Volg je nog een speciaal dieet?

    Groetjes!

    Framboosjes
     
  16. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Hoi @Fenne34,

    Wat toevallig dat je al vijf centimeter ontsluiting had toen je in het ziekenhuis aankwam! Dan was je lijf er dus ook wel al een beetje aan toe dat het kindje zou komen?! Je kindje had dus even opstart nodig maar nu gaat het gewoon goed?

    Eet je nu dus wel weer gewoon taart, koek en snoep?

    En nu je weer zwanger bent, heb je nu weer hetzelfde?

    Groetjes! Framboosjes
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier flink last vd hoge suikers. Ik ben heel erg moe daardoor.
    Qua dieet zit ik nu op koolhydraatarm en alle suikers zoveel mogelijk vermijden. Ik spuit ook heel veel insuline en de verwachting is dat het alleen maar meer word naar mate de zwangerschap vordert.

    Hier is het ons eerste kindje ja. We hebben er 10 jaar opmoeten wachten.
     
  18. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ik werd met 40 ingeleid
    Bij checken of er evt al ontsluiting was braken de vliezen al. Dus waarschijnlijk zou t sowieso die dag gebeurd zijn als ik niet was ingeleid
    Omdat ik er toch was wee opwekkend gehad. Standje 4 (verhogen elk half uur)
    Veroorzaakte goede weeën dus infuus uit en na 5 kwartier was ze er.
    Net geen 3500 dus heel netjes !
     
  19. MariamZ

    MariamZ Niet meer actief

     
  20. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Jeetje Panter! Dat is me wat.. 10 jaar wachten op je kindje! Ik wens je een goede zwangerschap toe en ik wens je sterkte met de insuline.

    Liefs Framboosjes
     

Deel Deze Pagina