Zwangerschapsuitkering als je contract afloopt

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Missrianne86, 9 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missrianne86

    9 jul 2017
    5
    0
    1
    Hoi UWV Webcare team,

    Ik zit in een beetje bijzondere situatie. Ik ben 4 december uitgerekend en ik werk momenteel.
    Ik heb een baan tot eind september, dan loopt mijn contract af en wordt niet verlengd. Mijn zwangerschapsuitkering wil ik daarom ook graag vanaf 4 november aanvragen. Maar de opties op de site van het UWV zijn beperkt tot het aanvragen als je een werkgever hebt of aanvragen als je een WW uitkering hebt.

    Mijn vragen zijn:
    1. Moet ik voor 1 maand en 4 dagen een WW uitkering aanvragen en dan als ik die heb die zwangerschapsuitkering aanvragen?
    2. Er staat op de site van het UWV dat de hoogte van de zwangerschapsuitkering zo hoog is als het laatste dagloon: is dit dagloon dan gebaseerd op de WW uitkering? Dat zou namelijk wel heel erg zonde zijn en dan vraag ik liever geen WW aan.

    Maar als ik geen WW aanvraag, kan ik de zwangerschapsuitkering dan wel aanvragen?
    Alvast bedankt voor jullie hulp!


    Groetjes,

    Rianne
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Rianne,

    Als jouw contract afloopt per 30 september dan hoef je niet eerst de WW-uitkering aan te vragen. Houd er wel rekening mee dat je de overbruggende periode geen geld ontvangt.

    Jouw verlof kan ingaan tussen 24-10-2017 en 07-11-2017. Je geeft zelf aan dat je hem 04-11-2017 wil laten ingaan. Je kan dan telefonisch de WAZO aanvragen vanaf 07-10-2017.

    De hoogte van het WAZO verlof wordt gebaseerd op het loon dat je verdiende toen je nog in dienst was bij de werkgever. Ook als je wel de WW-uitkering aanvraagt voor het verlof zal de hoogte van de WAZO niet veranderen.

    Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV Webcareteam
     
  3. Missrianne86

    9 jul 2017
    5
    0
    1
    Hoi Jeroen,

    Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb ne laten vertellen door het UWV aan de telefoon destijds dat ze de hoogte van de WAZO berekenen over het loon van de afgelopen 12 maanden. Klopt dat? Want ik heb begin vorige maand een baan aangenomen voor veel minder uren (en minder salaris) vanwege nog niet helemaal lekker voelen door de zwangerschap.

    Ik zal voor oktober dan wel de ww aanvragen voor een maand, als dat niet meetelt zoals je aangeeft. Een maand geen inkomen en een baby op komst is niet een hele goede combinatie
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Missrianne86,


    Je wilt graag weten hoe de hoogte van je WAZO- uitkering wordt berekend.

    Als ik je berichten goed begrijp dan ga je uit dienst en heb je een nieuwe baan voor minder uren.

    Ook met urenverlies kun je een WW- uitkering aanvragen en vanuit de WW-uitkering kun je dan een WAZO-uitkering aanvragen. Daarnaast vraagt je nieuwe werkgever een WAZO-uitkering voor je aan bij UWV. Je kunt twee WAZO-uitkeringen naast elkaar hebben.

    Hoe wordt de hoogte van je WAZO- uitkering berekend vanuit je dienstverband?

    Je WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Wij baseren het dagloon op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon.

    Voor het dagloon kijken wij daarbij naar de periode van 1 jaar, dat eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode.

    Als je korter dan 1 jaar bij je laatste werkgever heeft gewerkt:
    • Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Dan delen wij je sv-loon niet door het gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar (261). We delen dan door het aantal dagloondagen vanaf het begin van uw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode.
    • Ben je na het einde van de referteperiode in dienst gekomen? Dan delen wij je sv-loon niet door 261. We delen dan door het aantal dagloondagen vanaf het begin van uw dienstverband tot de dag waarop je verlof ingaat.


    Heb je daarnaast ook een WW- uitkering dan vraag jezelf vanuit de WW- uitkering een WAZO- uitkering aan. De hoogte van je WAZO- uitkering vanuit je WW- uitkering is 100% van je WW-dagloon. Meer informatie

    Ik wens je een goede zwangerschap.


    Met vriendelijke groet,


    Viktoria

    UWV Webcare
     
  5. Missrianne86

    9 jul 2017
    5
    0
    1
    Hoi Viktoria,

    Bedankt voor je antwoord. Ik heb het misschien niet goed uitgelegd:
    vanaf 1-12-2016 werkte ik 36 uur bij een bedrijf voor 5 maanden. Vanaf 1-6-2017 ben ik bij een ander bedrijf gaan werken voor 24 uur vanwege ziekte door zwangerschap. Ik heb geen recht op WW vanwege urenverlies, omdat mijn inkomstenverlies niet meer was dan dat ik in de WW zou vallen (dus nu verdien ik meer dan als ik WW had aangevraagd).
    Mijn huidige baan stopt echter ook op 30-9-2017 en mijn WAZO wil ik vanaf 4-11-2017 in laten gaan.

    Nu wil ik dus weten hoe hoog is mijn WAZO uitkering? Is het alsnog gebaseerd op het salaris wat ik nu voor 24 uur krijg, omdat ik hier 4 maanden heb gewerkt of kijken ze wel naar mijn werkverleden van een jaar en ook als ik voor de maand oktober WW aanvraag, beinvloedt dit dan de hoogte van mijn WAZO?

    Alvast bedankt!


    Groetjes,

    Riannne
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Missrianne86,

    Mijn excuses, ik had je vraag niet goed begrepen.

    Hoe wordt het dagloon voor je WW- uitkering berekend?

    Dagloon: Werkloos op of na 1 december 2016
    Vanaf 1 december 2016 tellen de maanden waarin je geen loon heeft ontvangen niet meer mee voor de berekening van het dagloon. Het totale sv-loon wordt dan niet meer gedeeld door 261 dagen maar door het totaal aantal werkdagen die zitten in de maanden waarin je loon kreeg. Je dagloon wordt dan hoger, als je in sommige maanden geen loon kreeg. Meer informatie

    Beide werkgevers worden meegenomen in de berekening van de hoogte van het WW-dagloon.

    Als je vanuit de WW- uitkering een WAZO- uitkering aanvraagt dan is de WAZO- uitkering 100% van je WW-dagloon.

    Vraag je geen WW- uitkering aan dat is het antwoord wat ik eerder gaf onder het kopje : Als je korter dan 1 jaar bij je laatste werkgever hebt gewerkt, voor de berekening van de hoogte van je WAZO- uitkering.

    Hoe hoog je WAZO-uitkering gaat worden kan ik je niet zeggen omdat wij geen inzage in je gegevens hebben.

    Met vriendelijke groet,


    Viktoria

    UWV Webcare
     
  7. Missrianne86

    9 jul 2017
    5
    0
    1
    Hoi Viktoria,

    Maakt niet uit hoor :) Het is ook een beetje lasting allemaal, ook voor mij.
    Maar kan ik opmaken uit deze zin: 'Als je vanuit de WW- uitkering een WAZO- uitkering aanvraagt dan is de WAZO- uitkering 100% van je WW-dagloon.''

    dat mijn WAZO uitkering dus de hoogte is van mijn WW uitkering mits ik die voor 6 weken aanvraag wanneer mijn contract eindigt? Of betekend WW dagloon dat niet?


    Groetjes,

    Rianne
     
  8. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Missrianne86,

    Als je vanuit een WW-uitkering met zwangerschapsverlof gaat, dan houden we inderdaad het dagloon aan zoals dit voor de WW is berekend. Dit houdt niet in dat de hoogte van je uitkering gelijk is. Ik leg je dit graag uit.

    Bij de WW-uitkering krijgt je de eerste twee maanden 75% van het voor jou vastgestelde dagloon, daarna 70%.
    Bij je Zwangerschapsuitkering krijg je 100% van het dagloon. Je zwangerschapsuitkering zal dus hoger zijn dan je WW-uitkering.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare
     

Deel Deze Pagina