Zwangerschapsuitkering bij parttime werk & oproepwerk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Tiarah, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tiarah

    Tiarah Actief lid

    30 mei 2014
    300
    110
    43
    Vrouw
    Utrecht
    Goedenavond UWV-webcareteam,

    Ik had een vraag over mijn zwangerschapsuitkering.
    Ik werk momenteel bij een bedrijf (sinds 2012) voor 52 uur in de maand. Daarnaast werk ik via een uitzendbureau bij een instituut en doe ik hier oproepwerk, hier heb ik afgelopen jaar bv. de ene maand 54 uur gewerkt, en de andere maand 0 (en verwacht hier de komende tijd geen inkomsten meer uit te krijgen, na deze maand).

    Mijn vragen zijn nu: Wordt mijn oproepwerk ook meegerekend bij de berekening van mijn zwangerschapsuitkering of alleen mijn vaste baan?

    en: Kunnen jullie me vertellen of ik bij het uitzendbureau eigenlijk ook moet aangeven dat ik zwanger ben? (ik sta alleen bij het uitzendbureau ingeschreven omdat dat voor dit oproepwerk moest, en aangezien dat voorlopig afgelopen is...)

    Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn, alvast bedankt voor het antwoorden.

    Hartelijke groet,
    Tiarah
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    #2 UWV, 7 okt 2014
    Laatst bewerkt: 8 okt 2014
    Beste Tiarah,

    UWV berekent je zwangerschapsuitkering (WAZO) op basis van het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begint. Je geeft aan twee dienstverbanden te hebben. Je zult dan ook twee aparte beslissingen ontvangen. Wanneer je een oproepcontract hebt kan het uitzendbureau voor jou de WAZO aanvragen.

    Normaal gesproken maakt UWV de uitkering over aan je werkgever die deze verrekent met je salaris. Wellicht is het handig om met het uitzendbureau af te spreken dat jij de uitkering rechtstreeks van UWV krijgt uitbetaald. Dit omdat je aangeeft de komende tijd geen inkomsten meer te krijgen (er valt dan ook weinig te verrekenen). Houd er wel rekening mee dat er dan geen pensioenpremies betaald worden en het vakantiegeld van je werkgever lager zal uitvallen dan dat je misschien gewend bent. Dit komt omdat UWV de WAZO inclusief vakantiegeld betaalt.

    Je geeft bij beide werkgevers aan dat je zwanger bent. Dit hoeft niet meteen, maar doe dit wel uiterlijk drie weken voordat je met verlof gaat. Zo kan de werkgever nog op tijd voor eventuele vervanging zorgen.

    Actuele informatie over wie de zwangerschapsuitkering aanvraagt vind je hier.

    Ik hoop dat mijn antwoorden ook duidelijk zijn en ik wens je de komende tijd veel voorspoed.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. Tiarah

    Tiarah Actief lid

    30 mei 2014
    300
    110
    43
    Vrouw
    Utrecht
    Helemaal duidelijk Martijn, bedankt voor het snelle antwoord!
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan!
     

Deel Deze Pagina