Zwangerschapsuitkering min-max contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Annedore, 4 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hoi,

    Wanneer mijn verlof begint ben ik ruim een jaar in dienst bij mijn werkgever. Ik heb een min-max contract van 10-20 uur.

    Heb ik het juist begrepen dat mijn zwangerschapsuitkering het bedrag zal zijn dat ik het jaar voorafgaand aan mijn verlof gemiddeld per maand heb verdiend? Excl reiskosten.

    En mijn contract loopt een dag of 10 na de geboorte van de baby af. Als deze niet verlengd wordt heb ik dan wel nog recht op een zwangerschapsuitkering?

    Alvast bedankt.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Annedore,

    Goed dat je alvast uitzoekt hoe hoog je zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) ongeveer wordt.

    Wij baseren het dagloon op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Je WAZO-uitkering is 100% van je dagloon.

    Voor het dagloon kijken wij naar de periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het WAZO-verlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode. Hier vind je meer info over de berekening van de WAZO-uitkering.

    Je reiskosten tellen normaal gesproken niet mee, omdat deze betaling niet bij je sv-loon hoort.

    Verder geef je aan dat je contract ongeveer 10 dagen na de geboorte van je kindje afloopt.

    Als je tijdelijke contract eindigt tijdens je WAZO-verlof, dan betalen wij je uitkering niet meer aan je werkgever. De einddatum en de hoogte van je WAZO-uitkering veranderen niet.

    Vlak voor het einde van je dienstverband nemen wij contact met je op. Je kunt dan je rekeningnummer aan ons doorgeven waarop je de WAZO-uitkering wilt ontvangen. Daarna betalen wij de uitkering wekelijks aan jou.

    Wij kunnen de WAZO-uitkering ook vanaf het begin aan jou overmaken. Geef dit aan je werkgever door als hij de uitkering voor je aanvraagt. Hij moet dit dan aan ons doorgeven.

    Ben je nog werkloos na afloop van je WAZO-verlof? Dan kun je kijken of je recht hebt op een WW-uitkering. Deze uitkering vraag je aan op werk.nl.

    Met vriendelijke groet,

    Nelleke
    UWV Webcareteam
     
  3. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hartelijk bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie!
    Hier kom ik met info van de website wel verder mee :thumup:
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan, Annedore!
    Ik wens je een mooie dag verder.

    Met vriendelijke groet,

    Nelleke
    UWV Webcareteam
     
    Annedore vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina