zwangerschapsuitkering UWV

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door lizab, 11 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hoi meiden,

ik heb een vraagje.

Ik ga 8 augustus (4 wkn van tevoren) officieel met verlof. Bij de vorige zwangerschap had ik gewoon een baan voor 40 uur, dus kreeg ik ook een uitkering voor 40 uur, maar ondertussen ben ik parttime gaan werken voor 16-20 uur en ben ik daarnaast (betaald) op politiek gebied actief.

op politiek gebied neem ik geen verlof (ivm 2 maanden zomerreces) en loopt mijn vergoeding gewoon door.

Nu vraag ik me af mijn uitkering voor mijn andere werk berekend zal worden. Ze kijken naar het aantal gewerkte uren in de laatste weken voor je verlof toch? Kijken ze dan ook naar vakantieuren?

Nu is de zomerperiode bij ons toch al erg druk, waardoor ik denk ik wel op de max van mijn contract uit kom, maar mocht dit nu niet het geval zijn en ik neem hier en daar een vakantiedag op, tellen deze uren dan ook mee voor de berekening?

2. Joytjuhh

Joytjuhh Actief lid

18 nov 2009
    421
    2
    18
    Verzekeringsadviseuse
    Omgeving Bollenstreek
    Wat ik nog van mijn vorige zwangerschap weet is dat ze kijken naar het gemiddelde aantal gewerkt uren van een periode van een halfjaar voor je verlof :)

Hou wel rekening met het feit dat je wel DUIDELIJK moet aangeven dat ze over de uwv uitkering wel of geen loonheffingskorting moeten toepassen (ik kreeg achteraf een leuke rekening :() terwijl ik het wel aangegeven had!

Succes!

3. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Bedankt!

Ik dacht dat ik laatst gehoord had dat het over het gemiddelde van 6 of 8 weken ging, maar dan heb ik me vergist. Ach, dan zit het helemaal wel goed.

loonheffing kan gewoon toegepast worden, dus dat kan niet fout gaan. En in principe betaald mijn werkgever mijn loon gewoon door dacht ik, en krijgen zij het geld weer van het UWV.

4. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Volgens mij krijg je gewoon je normale contract uren. Ik kreeg elke maand hetzelfde als wanneer ik gewoon zou hebben gewerkt.

5. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik heb een min/max contract van 16 tot 20 uur, dus wat zijn dan mijn normale contracturen?

6. flirmar

flirmar Niet meer actief

Normaliter wordt het dagloon berekent over de laatste 4 weken of laatste maand voorafgaand aan het verlof.

citaat website UWV: "
    Ik heb een werkgever
    De zwangerschapsuitkering wordt berekend over het inkomen dat u gemiddeld verdiende in een periode van 4 weken of 1 maand vlak voor uw zwangerschapsverlof (het dagloon). De uitkering is 100% van dat dagloon. Er geldt wel een maximumdagloon voor de uitkering. Vraag aan uw werkgever wat de regels zijn.
    Wij betalen in de meeste gevallen de zwangerschapsuitkering aan uw werkgever. Hij betaalt uw loon dan gewoon door. Daar merkt u dus niets van. Uw werkgever kan uw zwangerschapsuitkering ook rechtstreeks aan u laten betalen door ons. Dit kan ook op uw verzoek.
    "

Het zou echter wel kunnen dat er naar een langere periode gekeken wordt als je onregelmatig werkt, maar dat weet ik niet. Zou je het UWV voor kunnen bellen.

7. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Bedankt Flimar,

ik had idd net zelf ook al even gekeken. Ik ga gewoon even bellen morgen.

8. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Hoi Liza,

heb zelf ook net de papieren voor de aanvraag UWV op de bus gedaan.
    Ik heb een eigen bedrijf vandaar.
    Ik heb bij de vorige zwangerschap ook een uitkering aangevraagd en als er iets niet duidelijk is ingevuld op het formulier dan bellen ze je gewoon!
    Maar zelf bellen om uitleg is natuurlijk ook een optie...

Succes!

Deel Deze Pagina