Zwangerschapsverlof aanvragen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nijntje10, 12 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje10

    Nijntje10 Lid

    4 sep 2019
    19
    13
    3
    Vrouw
    Hoi dames!
    Ik ben op dit moment 24 weken zwanger, werk nog 40 uur per week maar mijn contract loopt 31 maart af. Op dat moment ben ik 35 weken zwanger. Ik wou dus alvast mijn zwangerschapsverlof aanvragen via uwv maar dat kan alleen als je in een uitkering zit. Heeft er iemand ervaring mee? Waar moet ik zijn?
     
  2. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Je moet wel bij het UWV zijn, zie

    Krijgt u een WW-, Ziektewet- of loongerelateerde uitkering (WGA) van UWV? Als u zwanger bent, heeft u recht op zwangerschapsverlof, bevallingsverlof, een zwangerschapsuitkering en een bevallingsuitkering (WAZO). Dat geldt ook als:

    u vrijwillig verzekerd bent voor de Ziektewet;
    uw uitgerekende of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van uw dienstverband ligt.

    Morgen even bellen over hoe je het moet aanvragen?
     
    Nijntje10 vindt dit leuk.
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Weet je al of je contract wordt verlengd ja of nee?

    Kan de (huidige) werkgever de aanvraag niet indienen en dan aangeven dat de uitkering aan TS wordt uitbetaald (op haar rekeningnummer bedoel ik) Dan is wel alvast alles geregeld tegen de tijd dat je uit dienst gaat
     
  4. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ik had ook een ingewikkelde situatie (tijdelijk contact, op vervangingsbasis dat verliep tijdens mijn verlof), maar met een paar telefoontjes naar het UWV om al mijn vragen te stellen is het helemaal goedgekomen. Zij hebben de WAZO direct aan mij uitgekeerd zodat wat er ook zou gebeuren, ik dat in ieder geval had.

    Ze kijken naar je inkomsten van de laatste 12 maanden, exclusief de laatste héle maand dat je werkte. Dus ik was uitgerekend eind okt, ging begin okt met verlof (4 weken vantevoren) en bedrag werd berekend over september van het jaar ervoor tot en met augustus van dat jaar. De september direct vóór mijn verlof telde dus niet mee.
     

Deel Deze Pagina