zwangerschapsverlof en ib groep

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door MvN, 11 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvN

    MvN Niet meer actief

    Hallo!

    Hierbij even een vraagje aan de jonge studerende moeders die echt de hele week naar school gaan.

    Ik zit op het mbo en zou vanaf september een half jaar stage moeten lopen, deze stel ik echter uit zodat ik met zwangerschapsverlof kan gaan en kom ik half januari weer terug. Met school is geregeld dat ik gewoon netjes ingeschreven blijf staan.

    Alleen vraag ik mij nu af of ik wel mijn studiefinanciering nog krijg omdat ik anders een groot financieel probleem krijg. Ik heb dat half jaar wel gewoon stufi nodig!

    Want van school uit word er natuurlijk wel gemeld aan het ib dat ik 4 van de 5 dagen niet op school ben. ( ik ga 1 dag in de week na school met de terugkomdag met de rest van mijn klasgenoten zodat ik niet teveel mis) Of hoor ik daar verder niks van van de ibgroep?

    Heeft iemand hier hetzelfde gehad? En wat gebeurde er bij jou?
     
  2. Momae

    Momae Actief lid

    26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Oei, goeie vraag. Ik studeer zelf aan de universiteit en heb daarmee misschien een andere regeling. Officieel studeer ik fulltime, maar ik heb weinig contacturen. Voor de IB-groep wordt dit gewoon als fulltime gezien. De universiteit heeft potjes voor studenten in uitzonderlijke situaties, waaronder zwangerschap valt. Via hen krijg ik dus 4 maanden verlof betaald. De IB-groep geeft namelijk voor het HBO en WO gemiddeld 4 jaar studiefinanciering en houdt geen rekening met zwangerschap. Hoe dit met MBO zit weet ik niet. De universiteit heeft dus voor mij 4 maanden extra financiering geregeld voor de vier maanden die ik mis, maar wel van mijn studiefinanciering afgaan. Zo heb ik de mogelijkheid om die vier maanden gefinancierd in te halen. Klinkt mooier dan het is hoor, want ben in totaal wel een jaar langer bezig door de indeling van het rooster.
    Wil je het echt zeker weten, moet je misschien even met de IB-groep bellen. Of misschien kan de school meer uitleg geven over hoe dat werkt. Bij mij heeft de IB-groep dus geen invloed gehad, maar ik durf niet te zeggen hoe dat bij het MBO zit.
     
  3. maartjev

    maartjev Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Ik weet het antwoord ook niet, aangezien ik gewoon een tijd niet op school ben geweest voor en na de bevalling. Heb tot het laatste moment nog stage gelopen (tot 2 dagen voor bevalling, haha), maar heb alleen tegen mentoren en klasgenoten gezegd dat ik weg was, niet officieel gemeld, want ik dacht dat ik dan mijn stufi mis zou lopen en dat kon ik niet missen!!! Dus met mentor deal gesloten voor inhaalopdrachten en vooruitwerken, en als het goed ik studeer ik voor de zomer nog af :)
    Misschien moet je maar gewoon de ibgroep eens bellen om te vragen hoe het zit? Of bij de stichting studerende moeders een informeren? Degene die dat leidt is een jonge meid die zelf ook mama is, die weet het vast wel. www.studerendemoeders.nl
    succes!!!
     
  4. 4days

    4days Niet meer actief

    Ik geloof dat je inderdaad niet langer stufi kunt krijgen dan de 'normale' tijd die de opleiding duurt, maar je kunt wel de stufi gewoon door laten lopen en dan erna nog een tijd een lening aanvragen bij ib-groep. Dan krijg je dus wel nog gewoon geld, alleen zul je de periode dat je er langer over hebt gedaan dan terug moeten betalen. Maar waarschijnlijk zijn hier ook nog andere potjes voor, dat kun je het beste even navragen. Dan hoef je misschien niets terug te betalen.
     
  5. Noushka

    Noushka Fanatiek lid

    2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik heb ook zwangerschaps verlof gehad terwijl ik op school zat. Ik doe MBO niveau 3.
    Na de bevalling had ik van school recht op 10 weken verlof. Ben na 7 weken weer gegaan. 1 maand voor de bevalling ging ik niet meer na school. Heb nooit iets aan de IB-groep verteld. Volgens mij heeft de school ook niks door gegeven. Heb al die tijd gewoon studiefinanciering gehad hoor.
    Veel succes!
     
  6. Sjaaak

    Sjaaak Bekend lid

    6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    Zolang je als voltijd student staat ingeschreven bij je opleiding heb je recht op studiefinanciering. Zoals de andere al gezegt hebben moet je wel rekening houden met het feit dat de prestatiebeurs na 4 jaar is afgelopen.

    Het is misschien ook wel handig om hier eens te kijken. Wellicht heb je recht op meer studiefinanciering als je een kindje hebt. Dat is even afhankelijk van het inkomen van je partner. Als je een partner hebt natuurlijk. Zo niet dan heb je sowieso recht op extra financiering als je een kindje hebt

    IB-Groep/Je verzorgt een kind
     
  7. Cherrylein

    Cherrylein Fanatiek lid

    14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik sta ook nog ingeschreven bij school (hbo) en ik betaal schoolgeld en ik krijg dus ook stufi. Maar ben al een paar maand niet op school, heb namelijk verlof. Je krijgt geen extra studiefinanciering nee
     
  8. nikster

    nikster Fanatiek lid

    26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    helaas krijg je geen verlening van de prestatie beurs door zwangerschap....
    hier een halfjaartje studie vertraging.
     

Deel Deze Pagina