Zwangerschapsverlof na terugkeer uit buitenland

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Babyopkomst2019, 27 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babyopkomst2019

    Babyopkomst2019 Nieuw lid

    27 mrt 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Beste UWV webcareteam,

    Momenteel woon en werk ik in het buitenland. Ik ben inmiddels 34 weken zwanger en rond 8 mei 2019 uitgerekend. Echter zit ik in een lastig parket aangezien het bedrijf mij uit hun bedrijfsappartement wil zetten tijdens de zwangerschapsverlofperiode die v.a. 8 april in zou moeten gaan. Nu zie ik mij genoodzaakt om onverhoopt naar Nederland terug te keren en daar weer te gaan wonen/inschrijven.

    Dit kan allemaal geregeld worden maar nu is mijn vraag: heb ik dan ook recht op een zwangerschapsverlof uitkering? Ik heb werk nu ongeveer 10 maanden in het buitenland (Portugal). Zou ik na inschrijving eventueel ergens aanspraak op kunnen maken?

    Alvast bedankt!

    Groetjes!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Babyopkomst2019,

    Wat een lastige situatie zit je momenteel in zeg!

    Ik lees dat je momenteel aan het werk bent bij een werkgever in Portugal en dat ze jou uit het bedrijfsappartement willen zetten en je nu genoodzaakt bent om terug te komen naar Nederland.

    Als je momenteel werkzaam bent bij een Portugese werkgever, dan val je voor de sociale zekerheid meestal onder de wetgeving van je werkland. Deze wetgeving bepaalt of je verzekerd bent tegen inkomensverlies bij bijvoorbeeld zwangerschap en werkloosheid.

    Wat mijn advies is om contact op te nemen met de instantie uit Portugal die over de zwangerschapsuitkering gaat. Je kunt bij hen informeren of je de uitkering mee kunt nemen naar Nederland.

    Als je in Nederland komt heb je geen recht opgebouwd om bijvoorbeeld een WW-uitkering aan te vragen of een zwangerschap uitkering. Het is dan wel een mogelijkheid om een bijstandsuitkering aan te vragen bij de gemeente waar je je inschrijft.

    Met vriendelijke groet,
    Jim
    UWV Webcareteam
     
  3. Babyopkomst2019

    Babyopkomst2019 Nieuw lid

    27 mrt 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Best Jim,

    Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord! Hier wordt ik in ieder geval wat wijzer uit zodat ik weet wat voor stappen ik kan ondernemen. Had inderdaad al het vermoeden dat ik geen recht zou hebben op een zwangerschap uitkering. Bedankt voor de opheldering!

    Vriendelijke groeten!
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan!

    Ik wens je heel veel succes in je situatie en alvast een voorspoedige bevalling!

    Met vriendelijke groet,
    Jim
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina