Zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sGaaphOofd, 19 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sGaaphOofd

    sGaaphOofd Actief lid

    26 jun 2007
    144
    0
    0
    Is er nou verschil tussen zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof?
    Of kan alleen de vader ouderschapsverlof nemen?
    Want je krijgt zoiezo zwangerschapsverlof, maar kan je daarna altijd ook nog ouderschaps verlof aanvragen?
    Ik snap het niet helemaal ..

    Groetjes ,

    sGaaphOofd
     
  2. Flutterby

    Flutterby VIP lid

    23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Dat vraag ik me ook af. Kan ik bijv. het eerste half jaar een halve dag per week ouderschapsverlof opnemen en na een half jaar gewoon 2,5 dag gaan werken?!
     
  3. xaar

    xaar Actief lid

    31 jul 2008
    398
    0
    0
    zwangerschapsverlof is voor de vrouw alleen. dat is betaald verlof 4 tot 6 wkn voor de uitgerekende datum en 10 of 12 wkn ern (16 wkn totaal)

    Ouderschapsverlof is voor zowel moeder als vader. Het is per 1 jan ingesteld op 26 x het aantal uur dat je per week werkt. Het is een ONbetaald verlof.
    Je mag het aansluitend opnemen of bijvoorbeeld spreiden (in overleg met werkgever) Hoe je het invult is aan jou en je werkgever. Wettelijk mogen ze het niet weigeren.

    Dus je kan bijv een half jaar vrij nemen (26 weken) of een jaar lang de helft van je uren.
    Je krijgt ook nog een belastingskorting op het aantal uren dat je verlof opneemt.
     
  4. xaar

    xaar Actief lid

    31 jul 2008
    398
    0
    0
    Ouderschapsverlofkorting.

    Het hangt af van je minimumloon. Ben je boven de 23 dan is het minimumloon 62.61 per dag (correct me if Im wrong)
    Dit bedrag x 50% krijg je als korting op je belastingen.
    Fulltime verlof kan dan geloof ik meer dan 600 euro per maand belastingkorting opleveren. De korting krijg je op je belasting die je de rest vh jaar hebt betaald of (als je niet genoeg verdient) op dat van je partner (fiscaal partner)

    Misschien heb ik het niet helemaal goed hoor. Pin me er niet op vast.
     
  5. saartje32

    saartje32 Actief lid

    29 okt 2007
    287
    0
    0
    Het halfjaar fulltime verlof hoeft de werkgever niet goed te keuren. Het mag dus wel, maar alleen als je baas het ook goed vindt.
    De helft van je uren mag je baas niet weigeren.

    Informeer bij je CAO of dit verlof echt onbetaald is, sommige CAO's geven wel een vergoeding. Val je niet onder een CAO is het inderdaad onbetaald verlof.
     
  6. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Even ter info: Dit is nog niet helemaal definitief... HEt moet nog goedgekeurd worden door de regering... ;) Het is nu nog zo dat je 13 keer je wekelijkse arbeidsduur is.
     
  7. sGaaphOofd

    sGaaphOofd Actief lid

    26 jun 2007
    144
    0
    0
    dankjewel , ik heb hier wel wat aan :D
     
  8. Moo

    Moo Bekend lid

    21 jun 2005
    873
    0
    0
    Wormerveer
    Volgens mij is het belastingvoordeel waar een aantal het over hebben, alleen in combinatie met deelname aan een levensloopregeling.
     
  9. JennyS

    JennyS VIP lid

    14 dec 2007
    6.001
    0
    0
    Analist
    en je moet minimaal een jaar in dienst zijn
     
  10. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, per 1 januari wordt het losgekoppeld. Ik zat nl met die vraag, wilde graag ouderschapsverlof opnemen maar doe niet mee aan levensloop. Het eerste wat ons PZ-dame vertelde, was dat die korting dus wordt losgekoppeld. Dus je krijgt sowieso die korting bij opnemen van ouderschapsverlof.
     
  11. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb gehoord dat de ouderschapsverlofkorting wordt ingehouden op het loon dat wordt doorbetaald tijdens het ouderschapsverlof (dit geldt dus alleen als je deels krijgt doorbetaald...in mijn geval is dit 40% van mijn salaris). Ze hebben op mijn werk nog niet gezegd dat ik die ouderschapsverlofkorting aan hun moet terugbetalen, en ik ga natuurlijk geen slapende honden wakker maken...
    Wie heeft er al meegemaakt dat je die belastingkorting terug moest betalen, of dat het werd ingehouden op je salaris?
     
  12. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Een korting inhouden op je salaris? Het is een korting die je "krijgt" dus je salaris zou "hoger" moeten worden, vanwege die korting.
    Het bedrijf houdt mijn minder gewerkte uren in. Ik ga dus van 36 naar 32 uren. Hierdoor ga ik minder verdienen, deels wordt dit gecompenseerd door die ouderschapsverlofkorting.

    Mij is verteld dat ik het zelf moet aanvragen op http://www.toeslagen.nl en dat de verrekening rechtstreeks aan mij gebeurt.
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Die ouderschapsverlofkorting is een heffingskorting. Als je minder uren gaat werken, wordt je bruto-loon lager (logisch). Over je brutoloon wordt belasting ingehouden. De ouderschapsverlofkorting is een korting op de ingehouden belasting, zodat er per saldo minder belasting wordt ingehouden.
    Je hebt hier overigens alleen recht op, voor zover je werkelijk minder salaris verdient. Als je bijv. minder gaat werken (en dus minder gaat verdienen), maar je krijgt hetzelfde jaar nog opslag waardoor je weer meer gaat verdienen, ga je per saldo eigenlijk helemaal niet achteruit in inkomen op jaarbasis. Dan kan het nog wel eens tegenvallen met die extra heffingskorting. Hetzelfde geldt trouwens als je het ouderschapsverlof wel (gedeeltelijk) krijgt doorbetaald. Dat is bijv. in de CAO voor leraren zo geregeld. Dan ga je natuurlijk ook niet zo heel erg in inkomen achteruit.

    Als je na 1 januari ouderschapsverlof opneemt, hoef je niet meer per se deel te nemen aan de levensloopregeling om van de ouderschapsverlofkorting gebruik te mogen maken. Dat is tot nu toe nog wel zo.

    Ouderschapsverlofkorting kun je niet via toeslagen.nl regelen. Het is nl. een heffingskorting die wordt afgetrokken van de loonbelasting/inkomstenbelasting die je moet betalen en geen toeslag. In principe krijg je deze heffingskorting als je na afloop van het jaar aangifte inkomstenbelasting doet. Dan krijg je dus geld terug. Of je kunt alvast een voorlopige teruggaaf vragen, net als wanneer je bijv. hypotheekrente af kunt trekken. Dan krijg je elke maand alvast een deel van de ouderschapsverlofkorting uitbetaald. Dat kan via www.belastingdienst.nl.
    Voor zover ik weet kan de werkgever geen rekening houden met ouderschapsverlofkorting, omdat dat een heffingskorting is die afhankelijk is van de persoonlijke situatie van de werknemer. Net als bijv. voor de combinatiekorting, daar houdt een werkgever ook geen rekening mee, dus die kan ook na afloop van het jaar nog voor een extra teruggave zorgen.
     

Deel Deze Pagina